KTM 625 vs. 660 (SMC)

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Har kollat runt lite ang. KTM 625 SMC och 660 SMC, har givetvis varit och kollat på specifika trådar, men tycker inte hitta så mycket information om vad skillnaden är mellan hojarna.
Har hittat lite trådar, men ingen där jag egentligen kan hitta skillnaden mellan dom... Hoppas att det finns någon som kanske kan räta ut ett par frågetecken.

625 & 660 - 1st Passagerare efter 2005 årsmodell

Skillnader som jag vet:.

625 Elstart - Check
660 Elstart - Nej
625 625cc - Check?
660 654cc - Check?

Vilken av hojar är rappast/roligast att köra?
Tyngd?
Hk/Nm?
Skillnad på chassin?
Vilken är skönast att åka en tur med?(Minst obekväm)

Annat bra att kanske tänka på???

Måste ju finns någon därute som kanske tillomed har haft båda hojarna.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
625 = 625kubik
660 = 654kubik

Jag har ägt båda och det enda jag kunde skilja dem åt var att det var lättare att få upp 660´n på treans växel.
Och då provade jag två olika drevningar på båda hojarna.

Dock hade jag helsystem på 625:an.

Ingen skillnad på chassi, men 660´n väger lite mindre.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
660 är 102mm borr och 80mm slag
625/640 är 101mm borr och 78mm slag

Köp en 625 och stoppa i en 80mm vev nästa gång motorn behöver en genomgång så har du det bästa av 2 världar.

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Tack för dom svaren :)

Ingen som vet nått mer eller???

Rasorbalde - Vilken av hojarna skulle du välja rekomndera om du får välja en sådan igen?

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Draco - Är det så? Hehe...

Är det sådan skillnad i "tryck" på hojarna?
Har lite svårt att tänka mig, men vad vet jag...

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Draco - Är det så? Hehe...

Är det sådan skillnad i "tryck" på hojarna?
Har lite svårt att tänka mig, men vad vet jag...
Det var nog mer vevstarten han syftade på.Om det varit någon betydande skillnad i hanterbarhet så hade det varit försvarbart med endast kick,men nu är ju 660 så klumpig ändå så valet att köpa elstartat är väldigt enkelt.

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Busaberg - Jaa, du har nog helt rätt

Har ju inte haft den typen av hoj innna, har ju bara haft "top of the line" innan, så detta blir ett litet "softare" inslag av MC-köp...

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Letade som runt efter en 625 först men insåg att begagnat markanaden var rätt dålig? Överprisade eller risiga sxc var de enda jag hittade. Fanns ett mycket större utbud av 660 så de fick de bli. Ser inte fram emot att kicka i lågskor dock :/

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Kasal - Jaa, det är ett rätt stor skillnad på både 625 & 625 pris mässigt tycker jag. Man får la gå upp lite i pris för att få tag i en hyfsad hoj anntar jag.
Men det är ju lite skillnad på dom mellan årsmodeller också...

Tänkte att jag kunnde få ett bra svar på det här i tråden, sitter fortfarande o väntar på att någon vänlig själ skall hjälpa till med det :)

För min del tror jag inte det spelar så stor rollom det blir 625 eller 660. Det kommer bero på priset, skicket o utrustningen som följer med helt enkelt. Kicka gör mig inget, har ju tränat på det i ca 10år så det kan jag, hehe.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kasal - Jaa, det är ett rätt stor skillnad på både 625 & 625 pris mässigt tycker jag. Man får la gå upp lite i pris för att få tag i en hyfsad hoj anntar jag.
Men det är ju lite skillnad på dom mellan årsmodeller också...

Tänkte att jag kunnde få ett bra svar på det här i tråden, sitter fortfarande o väntar på att någon vänlig själ skall hjälpa till med det :)

För min del tror jag inte det spelar så stor rollom det blir 625 eller 660. Det kommer bero på priset, skicket o utrustningen som följer med helt enkelt. Kicka gör mig inget, har ju tränat på det i ca 10år så det kan jag, hehe.

Motorn är identisk från -03. Sedan dess är det bara kosmetik med dubbelrör och ny plast.

Pallar du kicka är valet enkelt. Jag är en mes som kör med elstart....

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Hehe, självklart så är det skönt med elstart, men kick är inget som skulle hindra ett köp, får jag elstart så är ju det ett plus kan man säga...

Så egentligen finns det inte någon skillnad på hojarna, jag som vanlig dödlig kommer garanterat inte märka någon skillnad på en bra inställd 625 eller 660 helt enkelt, eller har jag fel?

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Riktiga män kickar :tungan

Enda skillnaden jag upplever är att 660n har lite mer drag i 3an, precis som Rasorblade skrev.
Annars är det mer eller mindre same same.

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Paser - Hehe, är det så menar du. Har ju kick i snart 10års tid, tänkte kanske bli lite halv gay o kicka någon gång ibland, när folk kollar på o jag skall vara manlig :)

Får nog bli en 625 med omdrevning då...
Vilken kedja sitter det på dom, 520 eller?

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Paser - Hehe, är det så menar du. Har ju kick i snart 10års tid, tänkte kanske bli lite halv gay o kicka någon gång ibland, när folk kollar på o jag skall vara manlig :)

Får nog bli en 625 med omdrevning då...
Vilken kedja sitter det på dom, 520 eller?

520 japp

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Meckoholic - 520 kedja, kanon. Nått bra ställe på nätet som har produkter till 625 & 660?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!