Ktm 625

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
Du har en luftskruv innanför termostathuset.


ska man öppna den när hojen är i gång eller av.

Efter att jag körde hojen i dag slog det blåa flammor ur avgasröret när jag stängde av den, gick några sekunder efter jag stänkt av den och sen small det till med blåa flammor.
Har aldrig varit med om det innan, kan jag ha gjort fel vid ventiljusteringen?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ska man öppna den när hojen är i gång eller av.

Efter att jag körde hojen i dag slog det blåa flammor ur avgasröret när jag stängde av den, gick några sekunder efter jag stänkt av den och sen small det till med blåa flammor.
Har aldrig varit med om det innan, kan jag ha gjort fel vid ventiljusteringen?

Har du ställt ventilerna för tight?
 

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
Har du ställt ventilerna för tight?

Jag följde guiden på soe, stod att det skulle vara som att dra ut ett papper ur en hög med papper. när man drar ut bladmåttet.
Och innan jag börjad så fick man inte ens in bladmåttet så spelet måste vell ha varit för lite från början. nu startar den lättare i alla fall.

Just det jag bytte lågfartsmunstycket från original 45 till 48, kan det ha något med saken att göra?

Du har en luftskruv innanför termostathuset.

termostaten som sitter på cylindern?
 
Last edited:

slez_

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha R6 -07
ktm 625 smc -06 reservdelar

vart hittar jag reservdelar och plastkit till hojen?? :va
måste köpa lyktkåpan och lyse stod på näsan i kväll :arsele
 

kawwa__zx6r

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Eslöv
Hoj
-06 KTM 625 SMC
Har precis köpt en 625 -06 och skulle behöva hjälp med inställningar på fram och bakdämpare. väger ca:65kg + utrustning.
Sen har jag en till fråga angående drevning har nu 16-38... och jag har övat lite slangning... men den känns lite "trög" att få upp.Har säkert mycket med teknik att göra också e total nybörjare på slangning.
vilken drevning rekomenderas till lek\vardagskörning 16-40 -16-42? eller nått annat?

Sen sitter det "leo vince" slipon på nu men skulle vilja byta ut resten av avgaset också till "leo vince" nån som vet vart man kan få tag i det?
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag följde guiden på soe, stod att det skulle vara som att dra ut ett papper ur en hög med papper. när man drar ut bladmåttet.
Och innan jag börjad så fick man inte ens in bladmåttet så spelet måste vell ha varit för lite från början. nu startar den lättare i alla fall.

Just det jag bytte lågfartsmunstycket från original 45 till 48, kan det ha något med saken att göra?
termostaten som sitter på cylindern?


Nja det är inge bra att ha för tight spel, risk att bränna ventilen, jag sätter min peng på tight ventilspel istället för munstycket men det är bra att du har bytt det. Jupp till höger om cylinder sitter huset

Sen har jag en till fråga angående drevning har nu 16-38... och jag har övat lite slangning... men den känns lite "trög" att få upp.Har säkert mycket med teknik att göra också e total nybörjare på slangning.
vilken drevning rekomenderas till lek\vardagskörning 16-40 -16-42? eller nått annat?

Visst går det men den är rätt högt drevat. 16-42 blir mkt roligare alt 17/42 för att inte varva ihjäl den.
 
Last edited:

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Har precis köpt en 625 -06 och skulle behöva hjälp med inställningar på fram och bakdämpare. väger ca:65kg + utrustning.
Sen har jag en till fråga angående drevning har nu 16-38... och jag har övat lite slangning... men den känns lite "trög" att få upp.Har säkert mycket med teknik att göra också e total nybörjare på slangning.
vilken drevning rekomenderas till lek\vardagskörning 16-40 -16-42? eller nått annat?

Sen sitter det "leo vince" slipon på nu men skulle vilja byta ut resten av avgaset också till "leo vince" nån som vet vart man kan få tag i det?

jag kör 15/40 och jag tycker det funkar bra men har bara kört några mil.
 

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
Nja det är inge bra att ha för tight spel, risk att bränna ventilen, jag sätter min peng på tight ventilspel istället för munstycket men det är bra att du har bytt det. Jupp till höger om cylinder sitter huset



Fick luftat kylarsystemet, va jun inte så krångligt nu när man vet vart skruven sitter:tummenupp

Hur ska det kännas när man drar ur bladmåttet? ska det vara lite trögt?
Och ska man behöva använda mycket kraft för att få i det?
Får nog ge mig på att schystera om ventilerna...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nja det är inge bra att ha för tight spel, risk att bränna ventilen, jag sätter min peng på tight ventilspel istället för munstycket men det är bra att du har bytt det. Jupp till höger om cylinder sitter huset



Fick luftat kylarsystemet, va jun inte så krångligt nu när man vet vart skruven sitter:tummenupp

Hur ska det kännas när man drar ur bladmåttet? ska det vara lite trögt?
Och ska man behöva använda mycket kraft för att få i det?
Får nog ge mig på att schystera om ventilerna...

kör med 1/6 Varvsmetoden, enkel och bra sätt att ställa ventilerna på :tummenupp

Skruva in skruven i botten, backa tillbaka 1/6 varv (en rakstäcka på muttern)
Spänn åt låsmuttern,- klart :banana
 

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
kör med 1/6 Varvsmetoden, enkel och bra sätt att ställa ventilerna på :tummenupp

Skruva in skruven i botten, backa tillbaka 1/6 varv (en rakstäcka på muttern)
Spänn åt låsmuttern,- klart :banana

Blir inte spelet 0,12 då? Husaberg kör 0,12 och flera där använder 1/6 varvsmetoden. Ska vell vara 0,15 på ktm 625?
Verkar för övrigt vara en jäkligt bekväm metod.
Jag är som sagt ny på det här planet, är det något sätt som är att föredra och i så fall varför?
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Ingen som har lust att sälja sin 625a -06, -07 till en stackars hojlös man?
PMa om du har en sån. INGEN annan årsmodell är av intresse...
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Blir inte spelet 0,12 då? Husaberg kör 0,12 och flera där använder 1/6 varvsmetoden. Ska vell vara 0,15 på ktm 625?
Verkar för övrigt vara en jäkligt bekväm metod.
Jag är som sagt ny på det här planet, är det något sätt som är att föredra och i så fall varför?

Tror han sätter i rätt bladmått och sedan drar åt och backar, så gör jag på min xr iallafall:tummenupp
 

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
Tror han sätter i rätt bladmått och sedan drar åt och backar, så gör jag på min xr iallafall:tummenupp

1/6 dels metoden går vell ut på att du inte ska behöva bladmått?
Annars är den ju helt onödig, om du endåså ska fibla in ett bladmått.
Bara spekulerar, är som sagt ny på det här.

Men om du sätter i bladmått 0,15 drar åt och sedan backar 1/6 (som jag tror blir0,12) Då har du ju helt plötsligt 0,27 i ventilspel eller om det nu blir 0,15 med 1/6 dels metoden så får du 0,30...
 
Last edited:

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
vad jag hört så spelar det ingen roll att det är 0,15. Det är väldigt svårt att få det till exakt 0,12 med bladmått så det spelar nog ingen större roll att man sätter det till 0,15.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
menade tvärtom att det inte gör nåt om spelet är 0.12 som man får med 1/6 istället för 0.15 med bladmått.

Men det är ju inte bra med tight spel, hellre slappt spel "dock jävligt svårstartad" än brända ventiler med för tight spel.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top