KTM-625SXC som motard ??

paj

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
KTM 625sxc
Hej.

Efter att ha varit utan mc några år är jag sugen på att börja köra igen.

Jag har tidigare bl a haft enduro och gillade det. Körde dock mest på gatan o lekte och tror därför att en sm passar mig bättre. Samtidigt vill jag även kunna busa lite i skogen.

Är lite sugen på en KTM-625SXC med extra hjul o broms så att man får både sm och enduro.

Någon som testat denna variant?

Positiva och negativa kommentarer välkomnas tacksamt.

/Jimmy

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
paj skrev:
Hej.
Är lite sugen på en KTM-625SXC med extra hjul o broms så att man får både sm och enduro.
Här finns det två vägar att gå, antingen köper du en 625SMC och skruvar på skogsgrejor eller så köper du en SXC och skruvar på gatgrejor.

Fråga dig var du kommer att befinna dig mest och köp hoj därefter; mest på gatan -> SMC resp. mest på grus/i skog -> SXC.

.

paj

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
KTM 625sxc
Spider skrev:
Här finns det två vägar att gå, antingen köper du en 625SMC och skruvar på skogsgrejor eller så köper du en SXC och skruvar på gatgrejor.

Fråga dig var du kommer att befinna dig mest och köp hoj därefter; mest på gatan -> SMC resp. mest på grus/i skog -> SXC.

.

Tack för svaret spider.

Nu till ett annat dilemma. Jag är nämligen kass på att skruva. Rättare sagt, värdelös...

Vilken av dem väljer jag då.

Kanske rent av ska välja en 660? Förutsätter att det är bättre klös i 660 än 625.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
paj skrev:
Tack för svaret spider.

Nu till ett annat dilemma. Jag är nämligen kass på att skruva. Rättare sagt, värdelös...

Kanske rent av ska välja en 660? Förutsätter att det är bättre klös i 660 än 625.

Underhållet är lika för både 625 & 660!

Själv skulle jag ta 625 men det är min åsikt men jag var mer nöjd med 625 -02 än 660 -03 jag hade. Om du nu är riktigt kass på att skruva så ska du ev kolla på 640 offroad istället men du klarar säkert av att skruva 625/660 också.
Visst är det klös i 660 men sätt på ett annat rör på 625 så blir det klös i den också!

paj

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
KTM 625sxc
paj skrev:
Tack för svaret spider.

Vilken typ av rör? Vad rekommenderar du? Hur stor skillnad gör det?

/Jimmy

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Akrapovic,7-8 hk extra på hjulet.Men det ger väl såklart lika mycket extra på en 660 också.Men valfritt slipon av "raktigenommodell" ger några hk extra + trevligare effektkurva det med utan att det kostar en förmögenhet.

Bifogat

• Akrapovic.jpg
    Akrapovic.jpg
    52.2 KB · Visningar: 199

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Jag snor tråden lite.. :)

Jag har blivit erbjuden en 625SXC med motardkit i byte mot min S3a (antagligen av någon här).

Jag kommer enbart köra på gata och funderar lite om SXCn är rätt hoj för det. Frågor till er som kört hojen:

Hur långt kommer man med att ställa framgaffeln hårdare? Känns den fortfarande väldigt svajjig? Gör det märkbar skillnad om man fyller i extra olja?

2-kolvsok, vad är den faktiska skillnaden mot oket på SMCn? Lider man mkt av det på gata?

625an jämfört med 640n? Det är väl samma motor? Hur skiljer dom sig åt. Är det större skillnad på 625 -> 660 än 625 -> 640?

Edit. Hittade lite info om skillnaderna mellan modellerna.. Lägre vikt på 625 kontra 640?

Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
eisbaer skrev:
Jag snor tråden lite.. :)

Jag har blivit erbjuden en 625SXC med motardkit i byte mot min S3a (antagligen av någon här).

Jag kommer enbart köra på gata och funderar lite om SXCn är rätt hoj för det. Frågor till er som kört hojen:

Hur långt kommer man med att ställa framgaffeln hårdare? Känns den fortfarande väldigt svajjig? Gör det märkbar skillnad om man fyller i extra olja?

2-kolvsok, vad är den faktiska skillnaden mot oket på SMCn? Lider man mkt av det på gata?

625an jämfört med 640n? Det är väl samma motor? Hur skiljer dom sig åt. Är det större skillnad på 625 -> 660 än 625 -> 640?

Edit. Hittade lite info om skillnaderna mellan modellerna.. Lägre vikt på 625 kontra 640?

Är det dags att köpa motard igen? Lutar lite åt det jag också faktiskt...

625:an har väll bra mycket bättre drag i motorn än vad 640 har? KTM 660 och 625 är väll egentligen ganska lika förutom att 660 saknar elstart och kanske har nån HK mer från fabrik..

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
MackeNo1 skrev:
Är det dags att köpa motard igen? Lutar lite åt det jag också faktiskt...

625:an har väll bra mycket bättre drag i motorn än vad 640 har? KTM 660 och 625 är väll egentligen ganska lika förutom att 660 saknar elstart och kanske har nån HK mer från fabrik..

Jepp, har lutat åt det länge faktiskt.. =)

Vad är det som skiljer i motorn då? Trodde de var identiska.. (640/625) vassare kammar eller nått annat trim kanske?

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Snälla! Nån här måste ju åka SXC som motard!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
eisbaer skrev:
Snälla! Nån här måste ju åka SXC som motard!

Vilken årsmodell pratar vi om?

Hade själv en -02 fast då motardversionen från fabriken men de är stort sett likadana. -03 fanns 625 enbart att få i offroad för att senare komma -04 i motardversion igen. 625 något vassare än 640 samt har sin effekt något högre där det krävs lite mer varv, de har samma borrning så nog kan det stämma ang en aning spetsigare kam på 625!
Var det inte 640 du hade tidigare som du var och besikta i Rissne med?
Ang gaffeln så kommer du kanske inte haka upp dig på att det är just offroadgaffeln du har om du nu inte börja köra väldigt aktivt. Visst du skulle kunna fylla i lite extra olja men det är alltid bättre att byta fjädrarna till mer progressiva varianter, men du kan ju prova med olja först men överfyll inte!
4-kolvsoket kom enbart till -04 SMC, -02 hade den 2-kolvsok men den fungerande alldeles utmärkt tyckte jag även när jag var över till Åland och körde.
Vet ej vad din S3 ligger i för prisklass men det kryllar inte av en massa 625 om man tänker på alla 640/660 som är till salu också. Om du nu ska köra på gatan så kommer du nog lida ang den fjuttiga tanken på bara 9L jämfört med 640 12L men i gengäld så kommer du sitta betydligt smidigare på 625 än 640.
-03 kom LC4 med den nya High-flow toppen men -02 / -03 hade samma förgasare fast acc pumpen var inbyggd då samt el-start "vilket är lite onödig"

En klar fördel är att du kommer ha dubbel uppsättning av hjul och kommer ha härliga timmar på grusvägar då du tar en paus från asfaltkörning.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hårdare fjädrar till 660 går på drygt 1000:-, så det borde ju vara nått liknande till 625:an tycker jag.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Tack för svaret!
Det är en 04 som bytet gäller.
Jo, 640 tidigare.. så jag byter gärna till något med mer klipp.
Har inga som helst planer på att köra offroad så extra däckuppsättningen säljer jag nog isf..
S3an är en smula svårsåld så det är därför jag är ute efter byte. Hade jag haft pengarna hade jag gått efter SMC:n direkt :/ Hade nog kört XR650 faktiskt om pengarna fanns.

Ahja, har lite kött på benen nu iaf, tack.

Tack macke!

motardnisse skrev:
Vilken årsmodell pratar vi om?

Hade själv en -02 fast då motardversionen från fabriken men de är stort sett likadana. -03 fanns 625 enbart att få i offroad för att senare komma -04 i motardversion igen. 625 något vassare än 640 samt har sin effekt något högre där det krävs lite mer varv, de har samma borrning så nog kan det stämma ang en aning spetsigare kam på 625!
Var det inte 640 du hade tidigare som du var och besikta i Rissne med?
Ang gaffeln så kommer du kanske inte haka upp dig på att det är just offroadgaffeln du har om du nu inte börja köra väldigt aktivt. Visst du skulle kunna fylla i lite extra olja men det är alltid bättre att byta fjädrarna till mer progressiva varianter, men du kan ju prova med olja först men överfyll inte!
4-kolvsoket kom enbart till -04 SMC, -02 hade den 2-kolvsok men den fungerande alldeles utmärkt tyckte jag även när jag var över till Åland och körde.
Vet ej vad din S3 ligger i för prisklass men det kryllar inte av en massa 625 om man tänker på alla 640/660 som är till salu också. Om du nu ska köra på gatan så kommer du nog lida ang den fjuttiga tanken på bara 9L jämfört med 640 12L men i gengäld så kommer du sitta betydligt smidigare på 625 än 640.
-03 kom LC4 med den nya High-flow toppen men -02 / -03 hade samma förgasare fast acc pumpen var inbyggd då samt el-start "vilket är lite onödig"

En klar fördel är att du kommer ha dubbel uppsättning av hjul och kommer ha härliga timmar på grusvägar då du tar en paus från asfaltkörning.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag har en SXC -03 med motardkit.Körde hela första säsongen original med lite högre oljenivå i gaffeln utan problem.Lite degig blir ju fjädringen,men det funkade skapligt även på Gelleråsen ändå.Finns ju hur många som helst som åker motardkitad XR och KTM:en funkar inte sämre.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag köpte en 660 häromdagen, den e kalas! Ångrar inte det köpet en sekund!
Lättstartad, trots att den bara har kick!
Grymt klipp, dock har jag kört lungt då den inte e inkörd.
Jag resonerade som dig, att det skulle va fint med offroaddäck. Min tanke e att köpa detta till hösten, man köper nya nav till SM fälg och sedan kan man montera 18/21 fälg på dessa? Borde inte kosta allt för mycket. Kanske 5000kr, rätta mig om jag har fel....
Jag är grymt nöjd med min 660:banana Har dock inte testat en 625a..men jämfört med 640 så e klippet som natt och dag!!!!
//M

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mingves skrev:
Jag köpte en 660 häromdagen, den e kalas! Ångrar inte det köpet en sekund!
Lättstartad, trots att den bara har kick!
Grymt klipp, dock har jag kört lungt då den inte e inkörd.
Jag resonerade som dig, att det skulle va fint med offroaddäck. Min tanke e att köpa detta till hösten, man köper nya nav till SM fälg och sedan kan man montera 18/21 fälg på dessa? Borde inte kosta allt för mycket. Kanske 5000kr, rätta mig om jag har fel....
Jag är grymt nöjd med min 660:banana Har dock inte testat en 625a..men jämfört med 640 så e klippet som natt och dag!!!!
//M

Innan du köper nya nav kolla på blocket alt andra ställen så hittar du nog offroadhjul till bra pris!

Kollade senast på blocket så var det 2st som skulle sälja offroadhjul, priset var 5000:- samt 5500:- hos den andra!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
eisbaer skrev:
Tack för svaret!
Det är en 04 som bytet gäller.
Jo, 640 tidigare.. så jag byter gärna till något med mer klipp.
Har inga som helst planer på att köra offroad så extra däckuppsättningen säljer jag nog isf..
S3an är en smula svårsåld så det är därför jag är ute efter byte. Hade jag haft pengarna hade jag gått efter SMC:n direkt :/ Hade nog kört XR650 faktiskt om pengarna fanns.

Ahja, har lite kött på benen nu iaf, tack.

Tack macke!

Eftersom du förmodligen väljer SXC så får du bara med 2-kolvsoket eller?
Har inte hört någon om ev nån adapter som gör att om du nu har SMC kan köra med 4-kolvsoket samt offroadfälgar utan att det tar i?

Är det någon som vet nån lösning?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
motardnisse skrev:
Innan du köper nya nav kolla på blocket alt andra ställen så hittar du nog offroadhjul till bra pris!

Kollade senast på blocket så var det 2st som skulle sälja offroadhjul, priset var 5000:- samt 5500:- hos den andra!
Superbra! Hade jag inte tänkt på själv! :tummenupp

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...