ktm 640 bluddrar & dör ibland!? "berättelse"

lillwalle

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
04 KTM-640
ktm 640 bluddrar & dör ibland!? "berättelse" !Felet hittat!

Hej..har inget vidare flyt med hojen.. ;-(
Det började med att jag lämnade den på service i våras, kort efter blev den stulen men som tur är hann jag märka detta och slapp bli av med den. Jag lämnade då in den igen och då byttes oket å skivan bak, tändningslås & tanklock. Fattig som man nu var efter både service och rep ställde jag den på jobbet innan nya lås hade inhandlats.

Förra veckan åkte vi till gotland på semester vilket skulle bli kanon då jag plockafe med mig hojen...men icke! Hojen dör helt plötsligt påväg till båten. Jag startar igen och kommer nån km för att den sedan ska dö igen. Så fortsätter det tills batteriet inte pallar fler starter och jag får ställa den på nynäsvägen å sedan åka vidare i bilen för att på håret missa båtjäveln. Tjejens farsa hämtar den på släp och jag ordnar så att min farsa sedan tar den till verkstan dagen efter. En dålig tändhatt hittas och byts ut och hojen fungerar då sägs det.
Några polare glider några dagar efter ner till Gotland och tar med sig hojen i en skåpbil, KUL! tänker jag och far in till Visby för att hämta den. Påväg mot stugan känns det kanon när äntligen hojen är nere och solen gassar! Efter 3 mils åkning börjar hojen rycka och bluddra för att sedan dö!!! Kommer tillslut till stugan efter några fler stopp och jag känner att jag borde köra ner skiten i första bästa lagun.
Här har jag mycket begränsat med verktyg mm men har mätt upp tändhatten vilken var bra, bytt tändstift och gjort rent förgasaren så gott det gick. Hojen beter sig likadant ändå. Vad kan det vara?

Tycker det verkar som om det blir vakum i tanken hela tiden, vart sitter luftningen? Tanklocket?

Kan det vara nån kabel som glappar sedan stölden? De sabbade tändningslåset bla.


Konding?
Eller är det helt enkelt dags för skrot! :)

Detta är skrivet i mobilen så jag reserverar mig för stavfel osv..ville bara skriva av mig lite och är MYCKET tacksam för tips!
En polare kommer ner med nytaget kort och hoj om 2v och då vill man ju att det ska funka....
Tipsa på! Mvh
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Shit det där lät inte alls kul!
Jag tänkte lite på precis det du skriver. Alltså luftningen till tanken. Det sitter väl någon liten nippel på tanklocket? Kolla också så att dräneringsslangen ifrån förgasaren är fri. Om den inte får fritt blås neråt kan det kännas som att man får soppatorsk. Är det precis så som hojen beter sig eller? Som att den har soppatorsk alltså...
 

lillwalle

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
04 KTM-640
Shit det där lät inte alls kul!
Jag tänkte lite på precis det du skriver. Alltså luftningen till tanken. Det sitter väl någon liten nippel på tanklocket? Kolla också så att dräneringsslangen ifrån förgasaren är fri. Om den inte får fritt blås neråt kan det kännas som att man får soppatorsk. Är det precis så som hojen beter sig eller? Som att den har soppatorsk alltså...
Japp precis som när man får soppatorsk är det..ibland kan man köra en haltimme utan problem och ibland bara någon minut...det konstiga är att när den väl har dött så startar den bara med full choke å sedan väntar man 10sek för att sedan köra vidare som om inget hänt med choken i normalläge.
Det enda jag ser uppe på tanklocket är en liten stjärnskruv? Men det borde ju finnas någon luftning av något slag. Dräneringsslangen på fuggen, är det den tunna svarta?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Frågan är om det är ett problem eller två. Skall man peka ut en skyldig sak är tändningen troligast till att det tvärdör under färd. Finns massor av intermitenta fel som kommer med värmen tyvärr.
Koppla förbi tändningslåset. Kontaktstycket går att köpa i närmsta elektronikbutik och bygg sedan en vanlig switch. Leta sedan jordfel och koppla ur dödarknapp och stödswitch...
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
jag löste precis igår mitt strul som jag har haft med tändning som dör.

från cdiboxen så går det en orange kabel, följ denna kabel den bör gå till ett kontaktstycke vid ett relä . kolla så att kabel är fin och inte är trasig.

min var nästan av skulle det visa sig. vilket gjorde att när hojen vibrerade mycket , som dom gör på fullgas så dog tändningen. felet blev mer och mer återkommande och till slut hade jag ingen tändning alls. mätte då på den oranga kabeln som är +matning till cdi'n och hittade då denna kabel som nu var av. har under tiden hunnt byta både cdibox och pulsgivare.

du kan även för säkerthets skull ohmmäta impulsgivaren. det gör du i det kontaktstycke där det sitter en grön och en vit kabel. är ohmtalet mellan 85 och 120 ohm så är iallfall den ok. skulle den vara trash så har jag en liggande som du kan få köpa.
 

lillwalle

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
04 KTM-640
Som jag anade så var det tanklocket som spökade...körde typ 5km i går kväll och då började den rycka å sedan dö. Lyfte tanklocket å hon startade direkt. Fortsatte att köra och kom kanske en km eller två innan den dog igen. Då plockade jag bort locket och stoppade det i fickan. Efter det körde jag 6 mil nonstop utan en tendens till bludder, ryckningar eller stopp. ;-) LYCKA!!
Har inte kommit längre än 3mil innan så jag antar och hoppas att detta var problemet. Att jag kommit olika långt innan den dog förut berodde troligen på om det redan var tryck/vakum i tanken när jag drog iväg.
Nu blir det att borra nåt provisoriskt ventilationshål i locket så får jag fixa ett nytt hemma...
Sommarn kanske inte blir så illa ändå ;-)

Tack till er som hjälp till! Skulle detta trots allt inte vara lösningen blir det till att fortsätta leta med hjälp av era tips...

Mvh lillwalle
 
Last edited:

prowler

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Globen
Hoj
2002 Honda CBR 954rr
Har samma problem med min Duke.
Har trott att det varit nått skit med förgasaren, men läge att bara öppna upp tanklocket då.
Var ute och körde igår men då gick den hur bra som helst så det verkar vara baserat på hur vädret är... olika tryck.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top