Ktm 640 byter stil!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
SKF brukar väl borga för kvalitét...och SKF har väl lager i de flesta dimensioner, ibland en hel del billigare än original...dock några kr dyrare andra gånger, men skönt att kunna gå till en lokal affär ochfixa sådana prylar istället för att beställa över nätet.

Men givetvis....

Det är bara det att lagret är inte av standardtyp utan en dyrare konstruktion så även ett skf lager av rätt typ kostar ett flertal hundra hos industrileverantörer. Där finns nämligen ett billigt lager som hjälpligt passar men med betydligt mindre lastbärningsförmåga som därmed snart rasar igen, dessa kostar i paritet med 100kr.

Edit: Korrekt lager med stor lastbäring heter 3205B-2RSRTNG och den som hittar det för en hundring får gärna berätta var

Last edited:

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
Eldsklinga
Jag maskerade ekrarna med pvc rör.. Skit jobb men det var det värt!

Så de svarta på ekrarna är altså pvc rör?
Första bilden är de Scania färgen?
Sen rör utanpå?

Så egetligen borde jag kunna lacka hela fälgen med ekrar och hela kalaset?

BLir problem när/om man behöver dra ekrarna?

Rör sig ekrarna normalt sett på en äldre hoj?

MVH B

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Hoj
Z750 09 - VZ800
Men givetvis....

Det är bara det att lagret är inte av standardtyp utan en dyrare konstruktion så även ett skf lager av rätt typ kostar ett flertal hundra hos industrileverantörer. Där finns nämligen ett billigt lager som hjälpligt passar men med betydligt mindre lastbärningsförmåga som därmed snart rasar igen, dessa kostar i paritet med 100kr.

Edit: Korrekt lager med stor lastbäring heter 3205B-2RSRTNG och den som hittar det för en hundring får gärna berätta var

Va och hämtade lagret jag beställde, åkte till garaget o pressade ut det gammla.
bredden på det nya stämde inte alls med det gammla..

Så ner till skf igen med det gammla lagret, fel art:nr!

Mycket riktigt det du säger! Lagret jag ska ha är av dyrare konstruktion som butiks killen sa..

Heter: 6205-2RSH kostar 489kr, men han gav mig bra rabatt 267kr..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Va och hämtade lagret jag beställde, åkte till garaget o pressade ut det gammla.
bredden på det nya stämde inte alls med det gammla..

Så ner till skf igen med det gammla lagret, fel art:nr!

Mycket riktigt det du säger! Lagret jag ska ha är av dyrare konstruktion som butiks killen sa..

Heter: 6205-2RSH kostar 489kr, men han gav mig bra rabatt 267kr..

På SKF språk skall du ha ett 3205 A-2RS som är ett dubbelradslager aka angular contact bearing på utrikiska. De håller betydligt bättre. 6205 lager är enkelradslager som är betydligt billigare och sämre.

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Hoj
Z750 09 - VZ800
Så de svarta på ekrarna är altså pvc rör?
Första bilden är de Scania färgen?
Sen rör utanpå?

Så egetligen borde jag kunna lacka hela fälgen med ekrar och hela kalaset?

BLir problem när/om man behöver dra ekrarna?

Rör sig ekrarna normalt sett på en äldre hoj?

MVH B

Just precis! Gå igenom ekrar och sånt innan du lämnar in dom, gjorde jag.. Sen beror det på hur mycket för arbete man lägger ner.. Mina ska tåla sandslip, stenskott o sånt..
Är man försiktig så ska det nog gå bra att dra om ekrar.

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Hoj
Z750 09 - VZ800
På SKF språk skall du ha ett 3205 A-2RS som är ett dubbelradslager aka angular contact bearing på utrikiska. De håller betydligt bättre. 6205 lager är enkelradslager som är betydligt billigare och sämre.

Men butiks killen sa att det är dubbelradigt lager!?
Får se hur länge det håller då...:huvet

Boris är detta en strypning?

Bifogat

• Strypning.JPG
    Strypning.JPG
    132.5 KB · Visningar: 420

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Hoj
Z750 09 - VZ800
Hänt lite grejer idag! Lite bilder..

Har bytt packboxar i gafflarna, monterat drivpaket..

Bifogat

• fram däck.jpg
    fram däck.jpg
    226.3 KB · Visningar: 182
  • bakdäck.jpg
    bakdäck.jpg
    236.3 KB · Visningar: 173
  • vänster.jpg
    vänster.jpg
    228 KB · Visningar: 199
  • höger.jpg
    höger.jpg
    231.7 KB · Visningar: 222

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är där bytt motor i den? För framgaffel, dämpare, sving ser ut att komma från en äldre cykel men motor ser ut att komma från en 2003-

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Hoj
Z750 09 - VZ800
Då måste du sätta dit ett annat rör. Antingen skaffar man ett helsystem eller så tar man bakre delen från en nyare LC4 utan burken. Att bara kapa bort den går inte.

Jag tänkte ersätta den med ett rör, det funkar väl?

Bytt motor!? näe..? Fan nu har du skrämt mig lite.. Är den motorn sämre?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag tänkte ersätta den med ett rör, det funkar väl?

Bytt motor!? näe..? Fan nu har du skrämt mig lite.. Är den motorn sämre?

Nej den nya motorn är bättre än den gamla. Men Gaffel+dämpare är från årsmodell -2000 och motorn ser ut att komma från 2003-. Ja det går att ersätta med ett rör men att kapa och svetsa i den befintliga burken är inte värt jobbet när ett rör går att få för några hundra på tyska ebay.

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Hoj
Z750 09 - VZ800
Nej den nya motorn är bättre än den gamla. Men Gaffel+dämpare är från årsmodell -2000 och motorn ser ut att komma från 2003-. Ja det går att ersätta med ett rör men att kapa och svetsa i den befintliga burken är inte värt jobbet när ett rör går att få för några hundra på tyska ebay.

Ok! Hojen är från -99 Köpte den i Hagfors, äldre herre som hade bra koll noterade i dagbok allting som var/gjordes med hojen service etc, 900mil hade den gått när jag köpte den.. Men han nämnde inget om bytt motor..

Ska kolla efter ett färdigt rör ist då! Tack för bra svar!

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Är där bytt motor i den? För framgaffel, dämpare, sving ser ut att komma från en äldre cykel men motor ser ut att komma från en 2003-

Den äldre motorn var också grå fast med svart topp, alltså motorn som fanns innan svartblockarn. Så tror inte motorn är bytt!

4510_0_1_2_lc4%20640%20supermoto_Image%20credits%20-%20Damjan%20D.jpg

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Tidigare Ktm 640, numera Fireblade
Fan så snygga fälgarna blev, riktigt snyggt. Byter du all plast till svart eller ska du lacka några delar ?

//Patrik

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Hoj
Z750 09 - VZ800
Fan så snygga fälgarna blev, riktigt snyggt. Byter du all plast till svart eller ska du lacka några delar ?

//Patrik

Tackar! Jag är riktigt nöjd med dom.. :)

Har lackat kåpan för strålkastaren, allt annat är ny plast.. Lägger störst fokus på små detaljer. Styre, handtag och sånt... Skulle svetsat bakdelen i helgen, men nån förståsigpåare på jobbet har pajat svetsen. :huvet
så mitt bygge står still just nu, får se om jag kan va på brorsans jobb i veckan..

Lättare att utgå från en hel hoj!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...