Ktm 640 elfel? Hjälp!!

Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
Var nyss ute och körde min ktm 640 05:a
Helt plötsligt så börjar instrumentpanelen blinka, starta om och visa konstiga hastigheter. Jag stannar och kollar om jag ser något knas.

När jag inte ser något och ska åka vidare så är instrumentpanelen stendöd.
När jag vrider om nyckeln så ser jag att panelen endast lyser i ett "mellanläge" mellan start och off, fortsätter jag vrida till "start" så slocknar panelen.
Hojjen går inte att starta, vad kan vara fel?
 
Last edited:
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
Provade koppla ut batteriet nu och sätta dit batteriladdaren direkt på kablarna (för att ta bort batteriet som möjligt felfaktor), då fungerade instrumentpanelen som vanligt!
DÄREMOT så blinkar blinkers väldigt snabbt nu osså när jag ska starta hojjen så tjuter reläet direkt bakom batteriet, inget mer händer, alltså ingen kontakt med startmotorn. Vad kan vara fel? Det känns som att det skulle kunna vara det där reläet direkt bakom batteriet, det som surrar/tjuter till när jag försöker starta hojjen:huvet

Vad tror ni?
 

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Nu spökar det!
Precis dom symptomen råkade polaren ut för på sin hoj nu i kväll. Också den en 640 05:a
Började med att när han skulle starta den efter ett kort stopp så flimrade det i instrumentpanelen och då och då visades "17 W" (eller 17 S). Då gick det iaf att starta den efter ett tag. Vid ett stopp lite senare så var all el helt död, dock så gick det att kicka igång den. Väntar med spänning på vad Du får för tips ang. detta fel.
 

turbosharp

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
nv
Hoj
hojlös
bilar brukar bete sig väldigt konstigt när batteriet är dåligt, nu drog du dit en laddare, men du är säker på att den eliminerar batterifaktorn ?
 
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
Nu spökar det!
Precis dom symptomen råkade polaren ut för på sin hoj nu i kväll. Också den en 640 05:a
Började med att när han skulle starta den efter ett kort stopp så flimrade det i instrumentpanelen och då och då visades "17 W" (eller 17 S). Då gick det iaf att starta den efter ett tag. Vid ett stopp lite senare så var all el helt död, dock så gick det att kicka igång den. Väntar med spänning på vad Du får för tips ang. detta fel.

Just nu så känns det som att jag inte kommer längre...
Hojjen är stendöd med batteriet i och när jag kopplar i batteriladdaren och försöker starta så tjuter/surrar bara reläet som sitter bakom batteriet. För övrigt så är mitt batteri bara 1 månad gammal, så det borde ju vara helt.
Har inte provat kicka igång den än.
 

BON

Wreckrider
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Källstorp 6 km från Älmhult
Hoj
FZR 1000 CR 250
Har du starthjälp på batteriladdaren?
Annars räcker inte strömmen till för att kunna starta om inte du har batteriet i.
Det kan bli kortslutning även i nya batteri, men är det bara 1 månad gammalt får du ju ett nytt på garantin.
 
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
Har du starthjälp på batteriladdaren?
Annars räcker inte strömmen till för att kunna starta om inte du har batteriet i.
Det kan bli kortslutning även i nya batteri, men är det bara 1 månad gammalt får du ju ett nytt på garantin.

När jag sätter batteriladdaren på batteriet så visar den att det är fullt...
Men det är ju väldigt konstigt att hojjen är stendöd med batteriet i..
Och med laddaren så lyser den på instrumentpanelen iaf..men går inte starta.
 
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
Kopplade på bilbatteri och då startade hojjen utan problem, då funkar den precis som den ska, inga konstigheter!

Då återstår två saker...

Ladda batteriet och kolla regulatorn.
Tips på hur man ska kolla regulatorn? vad ska den ligga på?
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
på dom äldre modellerna av lc 4:an finns det ett relä på vänster sida om batteriboxen.På det relät sitter det en orange bygling som brukar ärga av så småningom.Då slutar laddningen o funka o ibland blir hojen stendöd.Vet inte hur det ser ut på din modell,men du kan ju kolla när du ändå är där o rotar.:tummenupp
 

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Häljarp
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Kopplade på bilbatteri och då startade hojjen utan problem, då funkar den precis som den ska, inga konstigheter!

Då återstår två saker...

Ladda batteriet och kolla regulatorn.
Tips på hur man ska kolla regulatorn? vad ska den ligga på?

Om den har gått isönder bored du få aldeles för mycket spänning. Borde t.o.m skjuta lamporna. Runt en 13,5-14 volt ska den ladda när den e ok. Om batteriet kortslutit kan det mycket väl suga upp all enegi och du kan få skumma fel som följd. Koppla av mc batt och på med bilbatt och mäta. :tummenupp
Hoppas det kan vara till någon hjäp.
 

burra7

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Vasa/Finland
Hoj
LC4 640 2001
Hej,
av symtomen så verkar det som batteriet skulle vara kasst. De problem som du fick med att använda endast batteriladdare är vanliga. Om man har endast batteriladdare så kan denna inte ge tillräckligt med ström som behövs vid start tillfället. Då man försöker starta sjunker spänningen från ca 12V till lägre och relät släpper. När relet släpper stiget spänningen på nytt och det orkar dra som följd sker samma procedur på nytt.

Då är det lite osäkert om man kan bränna laddnings regulatorn på moppen om man lägger för stort batteri. Detta är jag lite osäker på

När du senare har lagg i ett nytt mc batteri så kan du mäta spänningen före start det borde vara då lite över 12 volt senare när motorn går och generatorn laddar borde spänningen stiga över 13 volt. Om du är riktigt sugen så kan du försöka få tag på en tångamperemätare och lägga runt + kabeln. Då kan du se om den laddar eller drar ström från batterit.

Lycka till.
 

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Nu spökar det!
Precis dom symptomen råkade polaren ut för på sin hoj nu i kväll. Också den en 640 05:a
Började med att när han skulle starta den efter ett kort stopp så flimrade det i instrumentpanelen och då och då visades "17 W" (eller 17 S). Då gick det iaf att starta den efter ett tag. Vid ett stopp lite senare så var all el helt död, dock så gick det att kicka igång den. Väntar med spänning på vad Du får för tips ang. detta fel.

Så!
Då var det "felet" lokaliserat och åtgärdat.
Det var kabelbrott på plus-kabeln till batteriet. Ibland kontakt, ibland inte.

Koden 17 ws i instrumentpanelen är ingen felkod, utan står för 17" Wheel Size.

Ibland är det lite för enkelt för att man ska begripa saker...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top