Ktm 640 lc4 2002 heldöd (ingen gnista)

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Ort
Vellinge
Hoj
ktm
Hej bytade framdäck och olja på hojen idag.

skulle starta upp den men inget hände, tänkte att jag kanske kommit åt ngn sladd eller något men efter 3 timmars sökande värkar allt sitta där det ska,

tänkte om någon har en ide? ska mäta lite på den imorgon och se om det kan hjälpa,




Mvh Edda
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hej bytade framdäck och olja på hojen idag.

skulle starta upp den men inget hände, tänkte att jag kanske kommit åt ngn sladd eller något men efter 3 timmars sökande värkar allt sitta där det ska,

tänkte om någon har en ide? ska mäta lite på den imorgon och se om det kan hjälpa,




Mvh Edda

Råkat komma åt dödarknappen? :D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Lite svårt att ge tips om du inte berättar vad du felsökt.

Finns där gnista? Batteri? Går startmotorn runt?
 

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Ort
Vellinge
Hoj
ktm
Lite svårt att ge tips om du inte berättar vad du felsökt.

Finns där gnista? Batteri? Går startmotorn runt?


Startmotorn går runt, och bensin kommer fram, bara gnistan som är borta det som är felsöka är kablarna men allt värkar sitta som det ska,
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
0. Mät så att startknappen fungerar och att dödaren inte är tillslagen
1.Byt tändstift
2. Byt tändhatt
3. Kapa tändkabeln 1cm

Har den inte startat så återkom.
 

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Ort
Vellinge
Hoj
ktm
0. Mät så att startknappen fungerar och att dödaren inte är tillslagen
1.Byt tändstift
2. Byt tändhatt
3. Kapa tändkabeln 1cm

Har den inte startat så återkom.


Okej ska testa detta när jag kommer hem,

Om det skulle vara att det inte är något av dom sakerna vad mer kan man mäta då? Och vilka värden det ska vara?

Tack för svaret
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Okej ska testa detta när jag kommer hem,

Om det skulle vara att det inte är något av dom sakerna vad mer kan man mäta då? Och vilka värden det ska vara?

Tack för svaret

Man kan felsöka till förbannelse, jag har jobbat på tok för mycket med KTM elsystem då jag byggde nya från grunden för raceåka.

Är gnistan tvärdöd så är det läge att kontrollera stödswitch och växelindikatorn samt reläerna till detta. Kolla jordning på dödarknapp och tändspole. När allt detta är klart är det dags att börja byta saker som kostar pengar, dock sällan det behövs...
 

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Ort
Vellinge
Hoj
ktm
Man kan felsöka till förbannelse, jag har jobbat på tok för mycket med KTM elsystem då jag byggde nya från grunden för raceåka.

Är gnistan tvärdöd så är det läge att kontrollera stödswitch och växelindikatorn samt reläerna till detta. Kolla jordning på dödarknapp och tändspole. När allt detta är klart är det dags att börja byta saker som kostar pengar, dock sällan det behövs...

Okej okej, då har jag lite att göra nu då, har ju dödadare i stödet med kan starta i alla växlar om det är upp, man hör att något börjar surra när man tar upp stödet,
 

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Ort
Vellinge
Hoj
ktm
Hitta inget som jag kunde se va fel, dock prova jag att dra igång den bakom bilen, efter ca 20 meter hoppa den igång och gick som vandligt, prova att stänga àv och starta igen och även det gick, dock efter den ståt i en halv timme ville den inte starta igen, drog bakom bilen igen och efter 500 meter starta den igen och har nu kört 1 mil utan problem.

Ngn som kanske har idéer på detta ?
 

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Ort
Vellinge
Hoj
ktm
Vad gjorde du i felsökningsväg?

Bytade tändstift tändhat, kortade tändkablen skruva ner alla kåpor så jag kunde kolla alla sladdar och mäta att dom hade kontakt, kollade jordpunkter. mm

Idag var den hel död igen hade väll startat om jag dragit den bakom bilen igen,

Tycker det är tråkit att det ska bli såhär motorn är ny renoverad med bara rullat 50 mil,
Kontigt bara att man kan dra igång den och efter det startar den som vanligt igen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Statorn blir gissningen då. Med halvkass stator krävs högre varv för att ge gnista än vad startmotorn orkar ge. Kontrollmät,
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top