Ktm 640 lc4 2002 heldöd (ingen gnista)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Okej tack! Hur mätter jag och kollar den på bästa sätt?

Du laddar hem mekmanualen i pdf från en piratbukt nära dig. Där finns en bra guide för felsökning och mätvärden för de olika delarna.

Behöver du hjälp så går det att hyra in mig för felsökning.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
View attachment elschema.pdfTittar du i ett elschema över din modell så gör följande:

27 är du CDI. Därifrån går jordning 13, se till att den har bra jord. Jorda direkt i blocket.

46 är pulsgivaren som sitter vid statorn. Snurra på motorn och se om där kommer en signal

21 är tändspole. Kontrollmät den. Blå/vit vs jord 0,5 ohm. Blåvit vs sladdwen till stiftet 10 000-15 000 ohm.

O som i orange kabel är strömmatning till CDI. Denna matar ström enbart om batteriet ger tillräcklig spänning och stödswitch,dödarknapp etc fungerar. Börja med att mäta om där kommer fram ström. Prova sedan att mata CDI direkt via kabeln och se om det startar

rs/sr är kablar från statorn. Dessa ger pulser in. Går att mäta men är lite bökigt. Guide finns i manualen.

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Hoj
ktm
View attachment 385252Tittar du i ett elschema över din modell så gör följande:

27 är du CDI. Därifrån går jordning 13, se till att den har bra jord. Jorda direkt i blocket.

46 är pulsgivaren som sitter vid statorn. Snurra på motorn och se om där kommer en signal

21 är tändspole. Kontrollmät den. Blå/vit vs jord 0,5 ohm. Blåvit vs sladdwen till stiftet 10 000-15 000 ohm.

O som i orange kabel är strömmatning till CDI. Denna matar ström enbart om batteriet ger tillräcklig spänning och stödswitch,dödarknapp etc fungerar. Börja med att mäta om där kommer fram ström. Prova sedan att mata CDI direkt via kabeln och se om det startar

rs/sr är kablar från statorn. Dessa ger pulser in. Går att mäta men är lite bökigt. Guide finns i manualen.

har försökt mäta överallt nu men mina kunskaper värka sätta stopp är inte ngn hejare på detta med el,

men känns som det kan vara den pickupen coilen som klyddar,? ngn ide var man kan få tag på en sån?

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Om du tar loss kontakten till pickup coil och sedan mäter resistansen genom kontakten. Vad får du för värde då?

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Säker på att du mätt resistans? Om du är osäker, se röda ringen i denna bild. Den skall du ställa in multimetern på. http://s13.postimg.org/xdqwgswlj/1287492563_copy.jpg

Du skall ha någonstans kring 100Ω motstånd i pulsgivaren. Eftersom att hojen går att rulla igång så tror jag som Boris att det kan vara statorn. Dock kan det vara så att det är pulsgivaren(pickup coil) ändå eftersom att hojen går att starta när den är varm men inte kall. Jag hade bytt ut pulsgivaren först!

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Hoj
ktm
Säker på att du mätt resistans? Om du är osäker, se röda ringen i denna bild. Den skall du ställa in multimetern på. http://s13.postimg.org/xdqwgswlj/1287492563_copy.jpg

Du skall ha någonstans kring 100Ω motstånd i pulsgivaren. Eftersom att hojen går att rulla igång så tror jag som Boris att det kan vara statorn. Dock kan det vara så att det är pulsgivaren(pickup coil) ändå eftersom att hojen går att starta när den är varm men inte kall. Jag hade bytt ut pulsgivaren först!

Okej, hade min på den där står 20m och omega tecknet, som på den gröna ringen, ska dubbel kolla idag igen, kan ju hoppas det är coilen som är kass, försökte hitta en sån på nätet igår men utan resultat du vet inte var man får tag i en sån?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Okej, hade min på den där står 20m och omega tecknet, som på den gröna ringen, ska dubbel kolla idag igen, kan ju hoppas det är coilen som är kass, försökte hitta en sån på nätet igår men utan resultat du vet inte var man får tag i en sån?

De är standard ktm och finns hos närmsta handlare. Du kan låna en av mig..

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600

ktmshop.se eller närmsta verkstad som servar ktm. Ser att Boris JR är villig att låna ut sin så du kan prova om det är pulsgivaren som felar :) En ny borde kosta 5-600kr i runda slängar, så det kan ju vara värt att testa med en annan så du inte köper nytt i onödan.

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Hoj
ktm
Jag ska bara dubbel kolla, jag mäter på dom 2 stiften i kontakten till givaren?

Grön och vit kabel

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Jag sätter mina fem på pulsgivaren :tummenupp
det var det på min -01a med liknade symtom, köpte min på hos KTM handlare, under 500 spänn vill jag minnas...

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Hoj
ktm
Ska dubbel mäta när jag kommer hem hoppas på att det är givaren bara som klyddar, je68 kunde få hem en ny på 2 dagar kostar ca 650kr kanske finns det att hitta billigare.

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Hoj
ktm
Vi har mätt på stiften och nere vid givaren, får inte fram något värde, kvittar vad man än ställer instrumentet på.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati