KTM 640 LC4 motorhaveri?

Niclas8787

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2013
Hoj
KTM 640 LC4
Dina vipplager och troligen även vippor är slut och stolpskottet som justerade ventilerna sist försökte justera rätt glappet och därmed tog gängorna slut och muttern kunde inte låsa så den föll loss.

Ja precis, hoppas man hinner köra nått mer innan säsongen är slut :)
Får åka och beställa delar imorgon.
Så montera ner skiten igen och köpa nya vipparmar och lager troligtvis då?
Antar att man bara behöver ta ner Ventiltoppen då va?

Niclas8787

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2013
Hoj
KTM 640 LC4
Säker på att du har motorn i tdc? Annars kan de ju bli fel om man justerar ena sidan när de ligger tryck på vipparmarna.

Mjaa TDC ska väl vara när man har vridit runt motorn tills det klickar till?
Både främre och bakre vippor är smått lösa då iaf :)

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Alternativ 1

http://www.carlsalter.com/pdfs/KTM_640.pdf

Servicemanualen är på tyska, inte världens bästa kopieringsapparat användes heller - MEN..............den funkar enligt mig - och det är den bästa jag kan hitta. Har du verkstad, verktyg, inte lider av TCP (tummen centralplacerad) och har tiden så fixar du det.

Alternativ 2 - Skicka den till Boris JR.

Psssst - Vi är nog många här inne på sporthoj som varmt rekommenderar dig alternativ 2.

mackan77

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2013
Hoj
2003, KTM Duke
Jag skulle gissa att det som slår i min motor slår med tre-fyra slag i sekunden, är det samma för dig?
Jag försöker lista ut så mycket som möjligt var/vad det kan vara för fel så man kan bilda sig en uppfattning av vad det kan kosta att lämna in hojen på reparation. Det vore ju bra om man redan innan kan säga till den som meckar vad felet troligtvis är, så kanske man gör en liten besparing iaf :)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag skulle gissa att det som slår i min motor slår med tre-fyra slag i sekunden, är det samma för dig?
Jag försöker lista ut så mycket som möjligt var/vad det kan vara för fel så man kan bilda sig en uppfattning av vad det kan kosta att lämna in hojen på reparation. Det vore ju bra om man redan innan kan säga till den som meckar vad felet troligtvis är, så kanske man gör en liten besparing iaf :)

Totalt meninglöst arbete. Antingen bestämmer man sig för att gilla läget och köra tills det rasar eller så bestämmer man sig för att plocka ner och då hjälper det inte ett dugg att en amatör via ett internetforum har gissat att det måste vara XX eller YY.

Knack på tomgång som försvinner vid gas= autodekompen
Kras när man trycker på startknappen= frihjulet
Knack som följer varvet=ramlager/vevstakslager/vipplager

PixxarOne

Ny medlem
Gick med
14 May 2013
Hoj
1998 Kawasaki ZX9R
Nä, jag förstår det.
Du har inga planer på att åka till Stockholm snart då? ;-)

Om du har tillgång till bil o släp så kan jag hjälpa dig med felsökning\renovering.
Titta gärna hur mycket du vill men starta den INTE mer nu fören du vet vad som är fel.
Jag kollar vad som hänt för ett fast pris som vi kommer överens om och sen går vi vidare från det.

Om den har gått med för lite olja måste motorn rivas i vilket fall för man kan omöjligt säga vad som tagit styck och inte. Det dyra är inte lager osv utan det börjar kosta om veven,kam,ventiler,mm har sagt upp sig men det kommer aldrig kosta några 20,000 det kan jag lova dig.

Skicka ett PM om du behöver hjälp.

Har garaget i Åkersberga.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende