KTM 640 poppar vid motorbroms.

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
håller på med injustering av hojen. KTM 640 -04. har slipon på och SM luftfilter.
har bytt till Mikuni TM40 förgasare. 150 högfart. 27,5. lågfart. blandskruven ca 1varv ut(tyckte den gick bäst då på tomgång). höjt nålen 1 hack.acc pumpen på.
Går som f...n nu. men poppar en del från ljuddämparen när jag slår av på gasen. är det ofrånkomligt eller är det lågfart som är för litet??
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Så du har fått ordning på munstyckena nu, härligt! :tummenupp
Smällar vid motorbroms rockar! :rock
Prova att skruva ut blandskruven lite o se ifall det blir bättre. Min smäller oxå en del. Låt någon åka bakom dig när det är mörkt o se ifall du får flammor ur pipan när det smäller. DET är manligt!!!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
zajt skrev:
2539188 håller på med injustering av hojen. KTM 640 -04. har slipon på och SM luftfilter.
har bytt till Mikuni TM40 förgasare. 150 högfart. 27,5. lågfart. blandskruven ca 1varv ut(tyckte den gick bäst då på tomgång). höjt nålen 1 hack.acc pumpen på.
Går som f...n nu. men poppar en del från ljuddämparen när jag slår av på gasen. är det ofrånkomligt eller är det lågfart som är för litet??

Hej
Desto magrare tomgångsblandning desto mer smäller det vid motorbroms, i synnerhet med ett öppnare avgassystem. Men det behöver inte vara för magert bara för att det smäller! :) Tyst på motorbroms lär det aldrig bli med förgasare och öppet avgassystem.

/J
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Har två stånkor som inte smäller vid gassläpp.


Duken har en mikkuni TMR41 och helsystem,660 har orginal förgasare och slipon.




Öka på tomgångsmunstycket lite så slutar dom oftast,det kan i vissa fall komma ifrån att avgassystemet drar tjyvluft.

Orginal har väl dom ca 1,5 varv ut på blandskruven,så passa dig så du inte kör den för snålt.

Edit:
Satan vad jag är omanlig ,skall jag sälja och börja med knypplig istället ?
 
Last edited:

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
Nickeluring skrev:
2539293 Så du har fått ordning på munstyckena nu, härligt! :tummenupp
Smällar vid motorbroms rockar! :rock
Prova att skruva ut blandskruven lite o se ifall det blir bättre. Min smäller oxå en del. Låt någon åka bakom dig när det är mörkt o se ifall du får flammor ur pipan när det smäller. DET är manligt!!!

ja det känns som om den svarar riktigt bra nu över hela registret.
det drar på rejält jämfört med tidigare....är lite sugen på att byta kam också sen är det nog bra.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
zajt skrev:
2539504 ja det känns som om den svarar riktigt bra nu över hela registret.
det drar på rejält jämfört med tidigare....är lite sugen på att byta kam också sen är det nog bra.


System brukar ge mera knuff än att byta kammen,kammen flyttar bara effekten i registret.
 

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
Långa farbron skrev:
2539373 Har två stånkor som inte smäller vid gassläpp.


Duken har en mikkuni TMR41 och helsystem,660 har orginal förgasare och slipon.




Öka på tomgångsmunstycket lite så slutar dom oftast,det kan i vissa fall komma ifrån att avgassystemet drar tjyvluft.

Orginal har väl dom ca 1,5 varv ut på blandskruven,så passa dig så du inte kör den för snålt.



Edit:
Satan vad jag är omanlig ,skall jag sälja och börja med knypplig istället ?


skall testa med att öka till 30 på lågfarten kanske och se hur den går då.
måste ju plocka ur fuggen varje gång för att komma åt.....liiite tröttsamt i längden. men det har det varit värt så här långt.

Långa farbron skrev:
2539515 System brukar ge mera knuff än att byta kammen,kammen flyttar bara effekten i registret.

ok..menar du att det är bättre att byta ut kröken istället för kambyte??
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
zajt skrev:
2539519


ok..menar du att det är bättre att byta ut kröken istället för kambyte??


Nja,byter du till grövre krökar så tappar du lite i botten men vinner totalt lite över hela registret (dock mest på topp).

Kammen i sig lockar ju inte fram en massa extra hk ur motorn,dock skulle det säkert passa ganska bra med "rally" kammen till ett helsystem,då den ger mer mos i botten.

Dvs 1+1=2
 

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
Långa farbron skrev:
2539549 Nja,byter du till grövre krökar så tappar du lite i botten men vinner totalt lite över hela registret (dock mest på topp).

Kammen i sig lockar ju inte fram en massa extra hk ur motorn,dock skulle det säkert passa ganska bra med "rally" kammen till ett helsystem,då den ger mer mos i botten.

Dvs 1+1=2

var lite inne på G1 kammen som dom har på Lelles...skall tydligen passa bra (säger dom) tillsammans med slipon och förgasarbyte.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Långa farbron skrev:
2539549 Nja,byter du till grövre krökar så tappar du lite i botten men vinner totalt lite över hela registret (dock mest på topp).

Kammen i sig lockar ju inte fram en massa extra hk ur motorn,dock skulle det säkert passa ganska bra med "rally" kammen till ett helsystem,då den ger mer mos i botten.

Dvs 1+1=2

Har du sett G1 kammen? Jag tryckte in en sån i min o fick bättre effekt över hela registret. Den är mycket tunnare och lättare än de andra kammarna. Fast den kostar ju nästan dubbelt så mycket, men det var det värt.

zajt skrev:
2539519 måste ju plocka ur fuggen varje gång för att komma åt.....liiite tröttsamt i längden. men det har det varit värt så här långt.

Är det så? På Duken kommer man åt att byta utan att ta ut fuggen. Annars hade jag aldrig pallat att testa olika. Tog ju en halv dag att få dit TM40n ju...
 
Last edited:

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
G1 kammen har jag inte sett,kanske dax att uppdatera mitt kunnade lite :)

Vad har den för specefika egenskaper ?

LF på Jojomans login.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
JoJoman skrev:
2539739 G1 kammen har jag inte sett,kanske dax att uppdatera mitt kunnade lite :)

Vad har den för specefika egenskaper ?

LF på Jojomans login.

Det finns G2 och G3 oxå, men då behöver man andra ventilfjädrar. Dessa kammar passar dock bättre om man går lite längre med trimningen, typ big bore. Tornado heter de förresten, ifall du vill leta efter dem på neetet.

Här är en bild på en:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=71725&page=5
Fast min har autodecomp.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top