KTM 640 sm VS Yamaha XT660X

Quattro

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Ingen ännu...
Jag håller på att ta körkortet, och hade tänkt köpa mig en ny XTX men nu har jag även börjat snegla på en KTM 640 lc4 sm (lätt begagnad). :va

Vilken hoj funkar bäst, är roligast, minst strul, osv?

Berätta gärna om skillnaderna alt för och nackdelar!

Det enda som väger emot KTM:en är att det inte finns nån åf i mitt samhälle, iofs så har nog inte Yamaha åf:en några reservdelar hemma ändå.

Hur är det med service på KTM:en? Måste man ställa ventiler i tid och otid?
Jag jobbar som bilmek så skruvandet har jag i mig, men i och med att jag skruvar 5 dar i veckan kan det vara roligare att slippa då man är ledig....

Klamster

Bra eller Anus?
Gick med
19 May 2004
Hoj
Cbr 954
Quattro skrev:
2156389 Jag håller på att ta körkortet, och hade tänkt köpa mig en ny XTX men nu har jag även börjat snegla på en KTM 640 lc4 sm (lätt begagnad). :va

Det enda som väger emot KTM:en är att det inte finns nån åf i mitt samhälle, iofs så har nog inte Yamaha åf:en några reservdelar hemma ändå.

Jag jobbar som bilmek så skruvandet har jag i mig, men i och med att jag skruvar 5 dar i veckan kan det vara roligare att slippa då man är ledig....

jag säger köp 640:n, mig veteligen är xt:n segare, intervallen på en 640 är olja 250 mil och ventiler 500 :confused: tror jag, det är ganska långa intervaller iaf, behöver inte mecka mycket iaf.

Inge

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Yamaha 125 såld Honda xl 125 såld Yamaha xt 600 84-a såld KTM 640e 00-a såld Honda vtr Firestorm 02-a såld KTM 660 04
640 olja 500 mil. :)

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
hojlös =(
Quattro skrev:
2156389 Jag håller på att ta körkortet, och hade tänkt köpa mig en ny XTX men nu har jag även börjat snegla på en KTM 640 lc4 sm (lätt begagnad). :va

yamaha xtx ska du ha...
min är till salu, du kan få den för ett bra pris..
hade det inte varit för att jag aldrig hinner åka nu när vi fått barn så hade jag aldrig sålt den.. :huvet

pm:a för mer info
mvh//Mange

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
opium skrev:
2156397 intervallen på en 640 är olja 250 mil och ventiler 500 :confused: tror jag, det är ganska långa intervaller iaf, behöver inte mecka mycket iaf.

nä det där intervallerna på en 660...så det är längre mellan service på en 640

Quattro

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Ingen ännu...
Tack för svaren, men jag skulle vilja veta lite mer.
Är det nån som provat båda?

Vilken går bäst i standardutförande?

Vilken av hojjarna vibrerar minst?

Hur är den med reservdelar till hojjarna? Tex om man skulle slå över och behöva kopplingshandtag, och lite plast...

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
hojlös =(
Quattro skrev:
2157300 Tack för svaren, men jag skulle vilja veta lite mer.
Är det nån som provat båda?

Vilken går bäst i standardutförande?

Vilken av hojjarna vibrerar minst?

Hur är den med reservdelar till hojjarna? Tex om man skulle slå över och behöva kopplingshandtag, och lite plast...

yamman har serviceintervall på 1000 mil. vibrerar typ inget utan du kan lätt åka en runda på 30 mil med ett leende :tummenupp

vet ej några priser på ktm men komplett plast till en yamma ligger la på ca 2000 o en hundrig för kopplingshandtag.
xtx kan jag verkligen rekomendera. :rofl

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
M A N G E skrev:
2157326 yamman har serviceintervall på 1000 mil. vibrerar typ inget utan du kan lätt åka en runda på 30 mil med ett leende :tummenupp

vet ej några priser på ktm men komplett plast till en yamma ligger la på ca 2000 o en hundrig för kopplingshandtag.

KTM plast ligger runt 1500-2000:-

TRX85r

Gasar inte så ofta,bara ibland !!
Gick med
11 Nov 2003
Hoj
Fiskebåt
Håller med MANGE,, xt´n e en mycket skön hoj och som nybörjare bränner man en del mil i början då man e rätt körkåt.Den e väldigt bekväm att köra med och servicevänlig(1000mil).Den går även att busa med,,typ wheela om man vill det.Hadde en xt förra året så jag vet dessa fakta baserat på det.Ktm 640 är lite vassare och 25-30kg lättare vilken innebär lite mer inbjudan till lek&bus än vad xt´n gör.Lite dyrare i inköp men betydligt billigare i delar.Serviceintervall 500mil.Det bästa är ju att själv prova båda och bilda sej en egen uppfattning,men på bara nån km provkörning e det inte så lätt.Du kommer säkert få höra att dessa 2 hojar e slöa och meningslösa av dom som kör Det vassaste i motardstuket ,men det e dock du som ska trivas med ett nytt körkort i sadeln ett x antal mil och inte dom som kör max 10 mil för att wheela lite.Lycka till:tummenupp

Quattro

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Ingen ännu...
M A N G E skrev:
2157326 yamman har serviceintervall på 1000 mil. vibrerar typ inget utan du kan lätt åka en runda på 30 mil med ett leende :tummenupp

Igår provkörde jag en XTX (helt orginal), jag tycker att den gick skapligt.
Men en sak reagerade jag på! När jag gick från fyran till femman (ca 135km/h) så började den skaka/slå i styret- varför!?

För övrigt så tycker jag att den var mycket fin!

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
XT660 är mer motorcykel än en KTM. Allt funkar som man förväntar sig, den är trevlig och ganska kul, samt går lite över 185 med en stor låda bakpå utan större bekymmer.
KTM är bus, inget avgasystem som tar i när du kör i trappor/skogen(går under motorn på XT). Lättare, roligare och barnsligare än 660, men går ungefär lika bra rakt fram.
XT är en motorcykel i som klätts om för att se ut som en offroad, KTM är vad den ser ut att vara.

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
hojlös =(
Quattro skrev:
2178410 Igår provkörde jag en XTX (helt orginal), jag tycker att den gick skapligt.
Men en sak reagerade jag på! När jag gick från fyran till femman (ca 135km/h) så började den skaka/slå i styret- varför!?

För övrigt så tycker jag att den var mycket fin!

märkligt.. var det inte för att det var motvind eller sidvind..??
beror nog inte på hojen iallafall tror jag inte.
men köp min så får du en hoj med slipon o massa annat..
nytt bakdäck och nyservad.

mvh//Mange

The Shadow

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
Ktm 640 SM -05
Jag tycker du ska köpa en 640 lite dyrare men den är mycket roligare att köra plus att den är mkt drift säker. Och alla som snackar om att dom är slöare än tex en 660 har fel. Har en polare som har 660 med akroprovic och ombestyckad mm och jag hängde på honom när min var helt original. Det som är den stora skillnaden är karaktären på hojarna 660 är mer brutal. Så jag tycker att du ska köpa en 640.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras