Ktm 640

Louize

Älgen
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
Yamaha XJ6
Hej, liknande tråd kanske redan finns och i så fall får ni gärna länka till denna:)
Tanken är att köpa hoj nu till hösten, och jag funderar fortfarande på vilken hoj som är bäst...

Det jag undrar är iaf om:
- en KTM 640 passar till tjejer?
- är det mycket jobb med dem eller mycket service som måste göras?
- dyr försäkring?

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
en 640 är driftsäker hoj som du kan köra länge med. själv hade jag föredragit en lite lättare hoj som är lättare att leka med. det beror ju lite på vad du skall ha den till. köra långsträckor eller busköra?

se "ktm 640 tråden"
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=154680
där finns folk som kan ge dig tips om allt som rör hojen.

köp den du tycker ser bäst ut. du skall vara nöjd med att se på den och verkligen vilja ut och åka så fort tillfälle ges.

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
640:n är som föregående talare sa, mkt driftsäker. Försäkringen var billig, var inte mycket service alls, var 500:e mil är det olje och filter byte. Och visst passar den en tjej!

Det sägs dock att 640:n är slö, min var trimmad redan när jag köpte den så det kan jag varken hålla med om eller förneka. Allting är dock relativt, visst går det att slanga på 1, 2, 3, 4 om man nu vill det. :tummenupp

njelger

Guest
jag kör ju en 640 Duke och tycker du inte den är hög?
Min fru når inte ner riktigt.

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Om nu 640:in är så slö som det sägs så måste den ju vara en utmärkt nybörjarmotard, dock finns det mycket blandade känslor om den men den har ju effekten för att kunna busa mm. Tror dock DRZ:an är et bättre alternativ men 640:in verkar bra mycket roligare:tummenupp

jag kör ju en 640 Duke och tycker du inte den är hög?
Min fru når inte ner riktigt.

Det är väl inga problem, jag når knappt ner med fötterna på min hoj:D

Last edited:

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Hoj
KTM 690 SMC
Jag har haft min 640 nu i en sommar! Och är mkt nöjd, superbillig försäkring och som sagt mycket enkel att tex wheela med eller köra stoppies! Dock är den ju ganska tung gämfört med typ 525:an och liknande motarder.
Serviceintervallerna är var 500:e mil och kostar inte speciellt mycket på verkstad!
Men är du ute efter en busmotard så hade jag nog satsat mer på 660 eller 625:an! :fakta

Louize

Älgen
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
Yamaha XJ6
en 640 är driftsäker hoj som du kan köra länge med. själv hade jag föredragit en lite lättare hoj som är lättare att leka med. det beror ju lite på vad du skall ha den till. köra långsträckor eller busköra?

köp den du tycker ser bäst ut. du skall vara nöjd med att se på den och verkligen vilja ut och åka så fort tillfälle ges.

Tanken är att kuna ha till både långkörning och bus. Och som du säger så måste den vara trevlig att se på och sitta på.. något som man kan känna sig stolt över:)
Tänk bara på att det är MYCKET vibrationer! Annars är det en bra hoj.

Kommer jag åka såhär då? -> :tuttar

:rolleyes:

Om nu 640:in är så slö som det sägs så måste den ju vara en utmärkt nybörjarmotard, dock finns det mycket blandade känslor om den men den har ju effekten för att kunna busa mm. Tror dock DRZ:an är et bättre alternativ men 640:in verkar bra mycket roligare:tummenupp

DRZ är ju mitt andra alternativ hittills... hmm, vad ska jag välja?! :börjarfåångest

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
japp
Provkör innan, du kommer älska eller hata den.
Om du nu är inne på motard så tipsar jag om xt660, perfekt nybörjarhoj.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kom och provkör min. Kan jag bjuda på en fika också ;)

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Provkör en KTM 625/640/660 minst 20mil innan du slår till.
Jag hade en 640 -99 innan och 20-25mil var smärtgränsen innan man man behövde en ordentlig vila.

Kan man få fråga hur lång du är? Det är trots allt en hög hoj.

Skall du ha en 640SM så kolla på årsmod 03-04, absolut inte -99 som jag hade.
Många på SH snackar om att "slanga" med hojen, vilket är rena döden för denna motor (går då torr). Kan du hitta ett ex som INTE är "slangat" med så ta den.

Att den skulle vara slö kan jag inte hålla med om. Allt är ju relativt, men för att vara en gat-motard är det bra klipp i den. Enkelt att plocka bort strypningar mm.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jag har en 640 och är nöjd. Jag når ner med tårna, det räcker...:D

sen gör det ont i arslet när man kört 10mil om man legat konstant i 120+, men om man kör aktivt... som man ska... är det inget man tänker på.

Sen vill jag nog påstå att den inte är JÄTTEosmidig. Visst, det är ingen 525a, men det är man ju medveten om när man köper den.
Vill du sen ha bättre klös i den är det bara att rycka bort förgasaren och sätta i en ordentlig flat side-förgasare.

Louize

Älgen
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
Yamaha XJ6
Kom och provkör min. Kan jag bjuda på en fika också ;)
Donde vives?:)
Då blir det du och jag då krillan!:tummenupp

Kan man få fråga hur lång du är? Det är trots allt en hög hoj.

jag är 171 CM:)

Jag har en 640 och är nöjd. Jag når ner med tårna, det räcker...:D

Sen vill jag nog påstå att den inte är JÄTTEosmidig. Visst, det är ingen 525a, men det är man ju medveten om när man köper den.

På Krillans KTM når jag precis ner med tårna så det blir nog inga problem...

Dock är det så att jag är jätteosmidig så jag och 640:n kanske passar ihop då:rolleyes:

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
Donde vives?:)

Då blir det du och jag då krillan!:tummenupp

jag är 171 CM:)

På Krillans KTM når jag precis ner med tårna så det blir nog inga problem...

Dock är det så att jag är jätteosmidig så jag och 640:n kanske passar ihop då:rolleyes:

haha då är du längre än mig, jag är 167,5cm:banana .
640 är en bra hoj 05-06 dessutom mycket snygga. Och sen så är det ingen större skillnad på 625,640 och 660 i motordraget. Mest vikten som skiljer.

Jag tycker 640 är bäst av dessa modeller helt klart.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag körde en 650 och tyckte att styret vibrerar lite för mycket för att vara bekvämt på långkörning. Tänk på att händerna domnar av om det håller på för länge. titta på yamaha XT660X också, kanske inte lika stark, men verkar lite mer långkörningsvänlig. Enligt en polare var det ganska ofta som man skulle justera ventiler på dessa KTM-er (hoppa inte på mig nu allihopa ;)

Det är inte hästkrafterna eller antalet kubikcentimeter som bestämmer hur mycket du kan busa. Min första hoj va en 125:a med 17 hk, och ojojoj vad jag buskörde ;)

Last edited:

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
jag körde en 650 och tyckte att styret vibrerar lite för mycket för att vara bekvämt på långkörning. Tänk på att händerna domnar av om det håller på för länge. titta på yamaha XT660X också, kanske inte lika stark, men verkar lite mer långkörningsvänlig. Enligt en polare var det ganska ofta som man skulle justera ventiler på dessa KTM-er (hoppa inte på mig nu allihopa ;)

Det är inte hästkrafterna eller antalet kubikcentimeter som bestämmer hur mycket du kan busa. Min första hoj va en 125:a med 17 hk, och ojojoj vad jag buskörde ;)

Inte vikten heller!!

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Inte vikten heller!!

Varför tjatar alla om vibrationer hit o dit? SÅ farligt är det väl ändå inte... charmigt tycker jag :D

Åk o testa en 640... det är nog det bästa. Jag tror inte du kommer vilja ha en yamaha el. liknande när du kört 640n...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0