Ktm 660 dör vid gas.

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Hoj
ktm
Ktm 660 dör vid gas. uppdaterat med film, hjälp behövs

Hej införskaffa mig en ktm 660 04a här om dagen,

har ett problem med den, om den står på tomgång och man gasar till snabbt så vill den dö men går bra om man gasar upp sakta även detta märks vid körning, sitter ett jebring dämpare på den,fick även med lite olika munstycken till den, men vet inte själv vad där ska sitta för storlek i dom,

undrar även om denna oljan går att köra med har några liter ståendes. IMG_1928.jpg

tacksam för svar

Mvh

Last edited:

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Låter nästan som om det sitter ett för stort munstycke i? När du blippar till fort får den för mycket bensin och hinner inte förbränna allt direkt och blir ''kvävd''. Om du däremot gasar långsamt får motorn mer tid att förbränna soppan. Prova att gå ner några storlekar.

Vad för färg har stiftet?

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Hoj
ktm
Låter nästan som om det sitter ett för stort munstycke i? När du blippar till fort får den för mycket bensin och hinner inte förbränna allt direkt och blir ''kvävd''. Om du däremot gasar långsamt får motorn mer tid att förbränna soppan. Prova att gå ner några storlekar.

Vad för färg har stiftet?

Får kanske prova det, ska kolla stiftet imorgon

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
Kolla på förgasaren så inte "hot-starten" är utdragen, den röda som sitter vid choken..
En människojävel hade dragit ut min hot-start vilket gav exakt samma symptom

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Hoj
ktm
Kolla på förgasaren så inte "hot-starten" är utdragen, den röda som sitter vid choken..
En människojävel hade dragit ut min hot-start vilket gav exakt samma symptom

tyvärr va det inte så enkelt, dock startar hojen lätt utan att man chokar, men kanske vanligt,

får väll rensa förgasaren till helgen,

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Skulle också kunna vara accpumpen som spökar. Den skjuter en bensinstråle in i motorn just när man ökar gasen snabbt. Om den inte ger nån soppa skulle det kunna bli som för dig. Lossa förgasaren och vrid den lite så du ser om det kommer något när du gasar till.

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Hoj
ktm
Skulle också kunna vara accpumpen som spökar. Den skjuter en bensinstråle in i motorn just när man ökar gasen snabbt. Om den inte ger nån soppa skulle det kunna bli som för dig. Lossa förgasaren och vrid den lite så du ser om det kommer något när du gasar till.

Okej, så man kan vrida fuggen lite och då ska man kunna se accpumpen? Du har ingen bild på den?

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Hej införskaffa mig en ktm 660 04a här om dagen,

har ett problem med den, om den står på tomgång och man gasar till snabbt så vill den dö men går bra om man gasar upp sakta även detta märks vid körning, sitter ett jebring dämpare på den,fick även med lite olika munstycken till den, men vet inte själv vad där ska sitta för storlek i dom,

undrar även om denna oljan går att köra med har några liter ståendes. View attachment 406076

tacksam för svar

Mvh

Den oljan funkar prima i min ktm exc-r 450 2008 iaf. Riktigt bra olja :). Är ju helsyntetisk och dyr olja.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Okej vad ska jag testa med med motorn avstängd? Finns det något man kanske kan göra för egen hand?

Plocka av förgasaren och håll den i handen(ansluten till soppasystemet). Gör snabb gasöppningsrörelse och se om den sprutar på trotteln (det du kallar luckan) eller det skjuter iväg en stråle någon meter.

Behöver du fråga skall du inte försöka mecka FCR förgasare, risken att du gör saker värre överstiger vinsterna. Kan du ta dig till Bjärred så kan jag vid tillfälle hjälpa dig att justera rätt.

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Hoj
ktm
Plocka av förgasaren och håll den i handen(ansluten till soppasystemet). Gör snabb gasöppningsrörelse och se om den sprutar på trotteln (det du kallar luckan) eller det skjuter iväg en stråle någon meter.

Behöver du fråga skall du inte försöka mecka FCR förgasare, risken att du gör saker värre överstiger vinsterna. Kan du ta dig till Bjärred så kan jag vid tillfälle hjälpa dig att justera rätt.

Okej ja känns som jag inte själv ska pilla på det, du får mer än gärna hjälpa mig, jag kan när som har du något nummer jag kanske kan nå dig på? Tar jag hojen på transport så tar de ca 20 min för mig till Bjärred 40 om jag kör hojen annars är mitt nummer 0739684271

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...