Ktm 660 Smc 2005

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är det någon som har bilder eller länk på 660 där det är taget från olika vinklar.? Vill se dubbelblåset (båda)!
 

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
motardnisse skrev:
Är det någon som har bilder eller länk på 660 där det är taget från olika vinklar.? Vill se dubbelblåset (båda)!


dög inte denna?
 

Bifogat

  • 660 -05 bak.jpg
    660 -05 bak.jpg
    18.9 KB · Visningar: 99

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
SkorvKalle skrev:
dög inte denna?

Oj! :brinnerup måste ha varit trött!

Ånej! säg inte att de kommer ha corsa MT60RS igen på motarderna?
Varför kan de inte ha bra däck redan från början. Visst är corsa däcken bra så länge man inte börjar provocera dem.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tycker det nya lyset och dubbeldämparna är GRYMT snygga!
Att 660 -05 är tyngre än de tidigare är ju ett klart steg bakåt eftersom det ju är meningen att vara deras rejsigare motard för gatan. Hade de lagt på en elstart hade man ju förstått viktökningen men nu känns det mer tveksamt.
Nåja, vi får hoppas att vikte sitter lågt och centralt (att det inte är ljuddämparna som står för ökningen alltså) så kanske man inte märker den så mycket.
Själv är jag svårt sugen på en 525 SMR! Guuuud vilken hoj!
 

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
DR-Zätare skrev:
Jag tycker det nya lyset och dubbeldämparna är GRYMT snygga!
Att 660 -05 är tyngre än de tidigare är ju ett klart steg bakåt eftersom det ju är meningen att vara deras rejsigare motard för gatan. Hade de lagt på en elstart hade man ju förstått viktökningen men nu känns det mer tveksamt.
Nåja, vi får hoppas att vikte sitter lågt och centralt (att det inte är ljuddämparna som står för ökningen alltså) så kanske man inte märker den så mycket.
Själv är jag svårt sugen på en 525 SMR! Guuuud vilken hoj!

Hojen lär ju inte bli lättare med en extra ljuddämpare.. tror det är den som är den stora boven i dramat men som någon sa tidigare i tråden: de hade räknat fel vikt på 04:an så det stämde inte 100%:igt eller är jag ute och snurrar?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
SkorvKalle skrev:
Hojen lär ju inte bli lättare med en extra ljuddämpare.. tror det är den som är den stora boven i dramat men som någon sa tidigare i tråden: de hade räknat fel vikt på 04:an så det stämde inte 100%:igt eller är jag ute och snurrar?

Vikten stämmer på 03/04. Nu är den 7 kilo tyngre... vägde min idag...

//jaG
 

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
Zeb_Macahan skrev:
Vikten stämmer på 03/04. Nu är den 7 kilo tyngre... vägde min idag...

//jaG

happ, då var det jag som missuppfattade som vanligt då.. men en extra ljuddämpare måste ju bidra till högre vikt, inget snack om saken. En extra ljuddämpare lär ju knappast banta hojen, möjligtvis mer effekt?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
SkorvKalle skrev:
happ, då var det jag som missuppfattade som vanligt då.. men en extra ljuddämpare måste ju bidra till högre vikt, inget snack om saken. En extra ljuddämpare lär ju knappast banta hojen, möjligtvis mer effekt?

Posöreffekt isåfall.... :mattias

//jaG
 

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
Zeb_Macahan skrev:
Posöreffekt isåfall.... :mattias

//jaG

jo det är klart, men borde det inte ge lite mer effekt, avgaserna hittar ju ut snabbare med 2 dämpare istället för att trängas i 1?

nä nu får det vara slut på mina antagande, nu överlämnar jag till er som verkligen VET och inte snackar i nattmössan som jag :tomten
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
SkorvKalle skrev:
jo det är klart, men borde det inte ge lite mer effekt, avgaserna hittar ju ut snabbare med 2 dämpare istället för att trängas i 1?

nä nu får det vara slut på mina antagande, nu överlämnar jag till er som verkligen VET och inte snackar i nattmössan som jag :tomten

Då monterar jag bort min dämpare. Tjänar 2 kilo och får 120 hästar extra... ljudet får jag på köpet... Motorer mår bra av någon sorts motstånd.... tror att EXCdämparen är bra nog, jag ser inga enduros med dubbla dämpare....

posöreffekt...

//jaG
 

Coola Ola

Guest
Zeb_Macahan skrev:
Då monterar jag bort min dämpare. Tjänar 2 kilo och får 120 hästar extra... ljudet får jag på köpet... Motorer mår bra av någon sorts motstånd.... tror att EXCdämparen är bra nog, jag ser inga enduros med dubbla dämpare....

posöreffekt...

//jaG

Finns ju en Husa i Supermotard VM som kör med dubbla burkar. Bättre vrid tydligen så enbart posöreffekt är det nog inte.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Coola Ola skrev:
Finns ju en Husa i Supermotard VM som kör med dubbla burkar. Bättre vrid tydligen så enbart posöreffekt är det nog inte.

Varför har inte alla det om det är så outstanding... ? Det man tjänar i bott förlorar man i topp, eller hur säger man?

//jaG
 

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
Zeb_Macahan skrev:
Då monterar jag bort min dämpare. Tjänar 2 kilo och får 120 hästar extra... ljudet får jag på köpet... Motorer mår bra av någon sorts motstånd.... tror att EXCdämparen är bra nog, jag ser inga enduros med dubbla dämpare....

posöreffekt...

//jaG

De KTM 660 som går i supermotard-VM (?) har dubbla utblås.. inte fan tror jag att dom kör runt och poserar i VM.. nån anledning finns det ju att man kör med dubbla dämpare
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
SkorvKalle skrev:
De KTM 660 som går i supermotard-VM (?) har dubbla utblås.. inte fan tror jag att dom kör runt och poserar i VM.. nån anledning finns det ju att man kör med dubbla dämpare


De har väl provat ut att de funkar bäst! Sen är det väl lite frågan om vart registret ligger. VM-killarna ligger väl och pressar rätt högt i registret. Kom ihåg från min Ktm640 -01 så hade jag krök från sebring och ett HXC-rör som jag rensade. Förlorade rätt mkt nere i botten pga kröken. Tog sedan bort kröken då jag sålde hojen, ja då jäklar fanns det bottenvrid.
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Zeb_Macahan skrev:
tror att EXCdämparen är bra nog, jag ser inga enduros med dubbla dämpare....

posöreffekt...

//jaG

Hur kan du jämföra motard och enduro byggda hojar?
Enduro är ju en nertrimmar cross med elsystem. För mkt effekt i skogen så blir det för jobbigt rent fysiskt.
Och att man förlorar på botten det man vinner på toppen håller jag inte heller med om.
Ett bra effektsystem, ex. Akrapovic/FP, ger både mer vrid och mer/längre topp.
Har jag inte helt fel så är det väl framför allt den främre delen, krökarna, som ger vridet och en "tom" dämpare som bidrar till toppeffekten.

Daniel (YPVS), gör gärna ett inlägg och förklara hur det ligger till...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
420 skrev:
Och att man förlorar på botten det man vinner på toppen håller jag inte heller med om.

Nu vet jag inte om jag har missat ett tidigare inlägg eller om det är från mitt inlägg du menade? Pratade även med Ragnar när jag hade 640 -01 och han blev tveksam när jag berättade hur det låg till! Men jag kan bara berätta från egen erfarenhet. Fick upp den betydligt lättare på bakhjulet då jag bytte tillbaka till orig innan jag sålde den! Påverkar ljuddämparens längd lika mkt för fyrtakt som det gör t,ex för tvåtaktare? Kort dämpare för rappare svar medan längre för ett inte lika rappare svar (tvåtakt)?
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
motardnisse skrev:
Nu vet jag inte om jag har missat ett tidigare inlägg eller om det är från mitt inlägg du menade? Pratade även med Ragnar när jag hade 640 -01 och han blev tveksam när jag berättade hur det låg till! Men jag kan bara berätta från egen erfarenhet. Fick upp den betydligt lättare på bakhjulet då jag bytte tillbaka till orig innan jag sålde den! Påverkar ljuddämparens längd lika mkt för fyrtakt som det gör t,ex för tvåtaktare? Kort dämpare för rappare svar medan längre för ett inte lika rappare svar (tvåtakt)?

Nej det var inte ditt inlägg jag menade...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Om man utgår från en maxgräns på ljudvolym så kanske man kan uppnå mer effekt/vrid med dubbla dämpare än med en singel.
Då kanske den extra effekten som de dubbla dämparna ger jämfört med en singel (fortfarande max ljudvolym) är värd mer än de extra kilona den extra dämparen ger...
Iofs inget problem i VM men säkerligen på gatan. Husastallet i VM sa ju på senaste reportaget på Esport att de fick bättre vrid ut ur kurvor med de dubbla dämparna.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top