Hej.
Har en KTM 690 motor av 2010 års model på bänken som jag tänkt gå igenom pga magnetiska spånor i ena olje silen.
Har inte hittat rotorsaken ännu men då jag förmodligen blir tvungen att klyva motorn så lurade jag på att byta stake och vevtapp när den ändå är isär samt att den ligger 5 hundradelar utanför tollerans i axialspel.
När jag söker efter vevstake till 2010 års model så visar det sig att KTM slutat sälja dom som reservdel dock finns det till nyare 690 men då ser det ut som de är glidlagrade till skillnad mot 2010 som har nållager i storändan.
Detta gör mej konfunderad för när man kollar i verkstadshandböckerna för båda årsmodellerna så ser man ingen skillnad i oljesystemet.
Nu till min fråga eller frågor.
1. är det någon här som vet om nyare KTM 690 har glidlagrad storände i vevstaken eller är det bara illustrationsbilden som är fel?
2.Är det någon som vet hur man trycksatt oljan till vevtappen på nyare ktm 690 med förmodad glidlagrad bussning, för jag har svårt och tro att den skulle överleva med skvättsmörjning typ Brigg&Stratton ?
3. Någon som har tips på vilken del i motorn som jobbar med spåntillverkning, har kollat viparmarna till kam då dessa tydligen ger sig emellanåt men dessa är inte boven.
Har en KTM 690 motor av 2010 års model på bänken som jag tänkt gå igenom pga magnetiska spånor i ena olje silen.
Har inte hittat rotorsaken ännu men då jag förmodligen blir tvungen att klyva motorn så lurade jag på att byta stake och vevtapp när den ändå är isär samt att den ligger 5 hundradelar utanför tollerans i axialspel.
När jag söker efter vevstake till 2010 års model så visar det sig att KTM slutat sälja dom som reservdel dock finns det till nyare 690 men då ser det ut som de är glidlagrade till skillnad mot 2010 som har nållager i storändan.
Detta gör mej konfunderad för när man kollar i verkstadshandböckerna för båda årsmodellerna så ser man ingen skillnad i oljesystemet.
Nu till min fråga eller frågor.
1. är det någon här som vet om nyare KTM 690 har glidlagrad storände i vevstaken eller är det bara illustrationsbilden som är fel?
2.Är det någon som vet hur man trycksatt oljan till vevtappen på nyare ktm 690 med förmodad glidlagrad bussning, för jag har svårt och tro att den skulle överleva med skvättsmörjning typ Brigg&Stratton ?
3. Någon som har tips på vilken del i motorn som jobbar med spåntillverkning, har kollat viparmarna till kam då dessa tydligen ger sig emellanåt men dessa är inte boven.