KTM 690 Duke 2012/2013 mot "gamla" 690

Snowman89

Guest
Sitter och sneglar lite mot den nya Duken men jag är lite orolig att de ska ha gjort motorn för snäll. Jag gillar verkligen motorn som sitter i min 690 Enduro, men den som sitter i nya Duken har både fått mer kubik samt att den ska ha blivit snällare för att passa nybörjare.

Så finns det någon här som provat en ny duke samt en äldre 690? Hur upplevde ni skillnaden?

Snowman89

Guest
Kanske strypt i mapparna? Fegdrevad etc?

Motorn är ju ren pron :D
Mjae men den nya ska ha en mycket mjukare karaktär då den bla har 2st tändstift samt 2st separata tändkurvor.
Jag är lite "rädd" för att de ska ha gjort den motor tråkig om man jämför med den riktiga 690, tex SMC-R eller Enduron. Därför vore det kul att höra vad någon som kört en Duke tycker

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vet att äldre 690 Duke är riktigt tråkig jämfört med SMC & enduron. Provkörde en sådan som hade annat system & blev inte imponerad. Likadant var det när jag köpte en kvaddad 690sm med 2-1 system, var inte i närheten var samma karaktär än min EnduroR. Vet ej om det går att ändra effektläge på nya Duken?

Snowman89

Guest
Vet att äldre 690 Duke är riktigt tråkig jämfört med SMC & enduron. Provkörde en sådan som hade annat system & blev inte imponerad. Likadant var det när jag köpte en kvaddad 690sm med 2-1 system, var inte i närheten var samma karaktär än min EnduroR. Vet ej om det går att ändra effektläge på nya Duken?
Både 690 SM och Duken borde ju gå att ändra effektläge på lika som man kan med Enduro/SMC.
690SM borde ju haft samma karaktär som din EnduroR då de har samma motor. Sen att den kändes annorlunda att köra hade väl varit en annan femma.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Men vart sitter detta vred på sm/duke jämfört m enduro/smc som sitter under sadeln?

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
Jag hörde att nya SMC-R fick gamla Duke's motor? Dvs vassare skulle den vara...men nyaste Duke har alltså blivit snällare, tråkigt...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...