Jmf aldrig effektuppgifter från två olika håll. Finns en hel del 690e i drift nu. Finns en tråd på soe som innehåller allt du vill veta.
Saxat från soe:
"Man skulle kunna vara lite elak och säga att den har allt som en XR650 saknade. Bättre fjädring, mer pulver i spisen, bättre instrumentering, ordentlig generator, elstart, sprut, etc.
Sedan får tiden utvisa hur pass drift säker den är. Time will tell."
"Har kört med en del polare som drevat ner sina XR så de knappt toppar 120 km/h.
Skulle man dreva ner en 690 Enduro till samma utväxling vilket är totalt meningslöst så skulle du få ett monstervrid.
På min senaste runda så såg jag 176 km/h på mätaren och den kändes mogen för 180
och det med betydligt lägre drevning än 690 SMC, Duke och SM."
"Jag sålde min trimmade XR(förgasare, trimkam, avgassystem, cdibox, håltagen luftburk), som var bänkad till 56 hk, efter att ha beställt en 690.
Min trimmade hoj hade bra bottendrag och därefter gick den ganska linjärt upp till toppregistret.
Jämförelsen kanske inte är helt lättbedömd(Det var 2 månader sen jag körde XR:en sist.) då hojarna har lite olika motorkaraktär, men jag "tror" att åtminstone just mitt exemplar hade hängt med 690'n från botten.
Däremot från mellanregistret och uppåt kan jag inte se hur XR:en skulle kunna hänga med, trots trimmet ovan.
Det är åtminstone så jag upplever det.
690'n har en kul effektpuckel i mellanregistret som inte XR:en har.
Skall dock förmodligen ut och köra tillsammans med polaren och hans orginal-XR till helgen så då får vi väl se hur pass substans mitt försök till jämförelse ovan har.
Dont get me wrong: Jag gillade min XR och tycker det är en fantastisk hoj på många sätt, men jag upplever samtidigt 690 bättre både chassi- och motormässigt, framför allt ur ett totalperspektiv, men även på många enskilda punkter. En hoj som man blev kompis med på fem minuter. Jag ångrar inte mellanskillnaden."