Ktm 690 Enduro

zälle

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2008
Hoj
-00 honda xr 650 r
Det har varit öppet hus hos Mc kompaniet i Väring, jag var där och provade Ktms hojjar. Den jag fastnade för var 690 Enduro. Jag tog mig en sväng på en grusväg, den var ganska nyskrapad vilket gjorde den mycket slirig, eller berodde det på hojjen. Jag tycker min xr 650 är stabilare men har inte provat den vägen nu. Ktms personal påstod att det berodde på mer effekt i Ktm än i hondan, men så mycket mer tror jag inte att det är. 63 hk i ktm och kanske 60 i hondan, om det nu stämmer att en xr 650 har ostrypt har 60 hk. Någon som vet? Är det någon som vet hur super enduron är? Den borde väl räcka till för att sladda grus? Skriv och kommentera.

RoxTeddy

http://www.motard.se
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R-12
Jmf aldrig effektuppgifter från två olika håll. Finns en hel del 690e i drift nu. Finns en tråd på soe som innehåller allt du vill veta.

Saxat från soe:

"Man skulle kunna vara lite elak och säga att den har allt som en XR650 saknade. Bättre fjädring, mer pulver i spisen, bättre instrumentering, ordentlig generator, elstart, sprut, etc.
Sedan får tiden utvisa hur pass drift säker den är. Time will tell."

"Har kört med en del polare som drevat ner sina XR så de knappt toppar 120 km/h.

Skulle man dreva ner en 690 Enduro till samma utväxling vilket är totalt meningslöst så skulle du få ett monstervrid.
På min senaste runda så såg jag 176 km/h på mätaren och den kändes mogen för 180 :) och det med betydligt lägre drevning än 690 SMC, Duke och SM."

"Jag sålde min trimmade XR(förgasare, trimkam, avgassystem, cdibox, håltagen luftburk), som var bänkad till 56 hk, efter att ha beställt en 690.
Min trimmade hoj hade bra bottendrag och därefter gick den ganska linjärt upp till toppregistret.
Jämförelsen kanske inte är helt lättbedömd(Det var 2 månader sen jag körde XR:en sist.) då hojarna har lite olika motorkaraktär, men jag "tror" att åtminstone just mitt exemplar hade hängt med 690'n från botten.
Däremot från mellanregistret och uppåt kan jag inte se hur XR:en skulle kunna hänga med, trots trimmet ovan.
Det är åtminstone så jag upplever det.
690'n har en kul effektpuckel i mellanregistret som inte XR:en har.
Skall dock förmodligen ut och köra tillsammans med polaren och hans orginal-XR till helgen så då får vi väl se hur pass substans mitt försök till jämförelse ovan har.
Dont get me wrong: Jag gillade min XR och tycker det är en fantastisk hoj på många sätt, men jag upplever samtidigt 690 bättre både chassi- och motormässigt, framför allt ur ett totalperspektiv, men även på många enskilda punkter. En hoj som man blev kompis med på fem minuter. Jag ångrar inte mellanskillnaden."

zälle

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2008
Hoj
-00 honda xr 650 r
Jag körde samma sträcka i dag med min XR. Det regnade i går så vägen var hårdare i dag, tyvärr. Jag kan nog tänka mig att KTM:n är vassare men den kändes helt klart mer nervös än min XR. Hondan väger ju ganska mycket mer vilket gör den stabilare. Jag har ett ganska slitet cross däck i fram men annars var bak hjulen ungefär samma mönster. Jag provar den gärna igen men är väldigt nöjd med min XR.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept