KTM 690 sm-r -09 - Startar inte

sealmask

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Hej,
Var ute och körde, låg någonstans över 100km/h då den bara lägger av. När jag trycker på startsnabb hörs bara ett klick och det flimmer till lite i instrumentljuset.
*Tank halvfull
*Testade med elkablar av snäll förbipasserande
*bogserade till närmsta verkstad och försökte med en autostart.
*Testat att springa igång
Inget funkar!
*kollat alla säkringar, alla hela.

Vad kan detta vara? Enkelt fel eller verkstad direkt?

//
Niclas
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Nöter den bara på startmotorn när du får starkabelhjälp? Vill inte måla fan på väggen men min Enduro (-14) dog helt stilla vid gaspådrag och vägrade starta. Rasad topp...
Men det är säkert nå't enklare fel :tummenupp:crash
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nöter den bara på startmotorn när du får starkabelhjälp? Vill inte måla fan på väggen men min Enduro (-14) dog helt stilla vid gaspådrag och vägrade starta. Rasad topp...
Men det är säkert nå't enklare fel :tummenupp:crash

Vill inte heller måla f-n på väggen men samma sak hände för mig, motorn tvärstoppade, en vipparmslagring som pajat och stoppat motorn. Vanligt fel...
Många som kör långlopp med 690 anser vipparmarna vara förbrukningsvaror som byts förebyggande. Det är ganska enkelt och inte så dyrt att byta.

I TS fall kan det ju vara ett elfel också så frågan är samma som Kazagger ställer. Snurrar rovan eller är det tvärtyst därifrån?
 

sealmask

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Startmotorn går inte alls, ett klick hörs och det flimrar till lite i instrumentpanelen.
Tack för svar
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Testa med ett nytt batteri isf. Är ditt helt dött hjälper inte alltid kablar...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Startmotorn går inte alls, ett klick hörs och det flimrar till lite i instrumentpanelen.
Tack för svar

Börja med att öppna den lilla centrumkåpan på vänster sida, där hittar du svänghjulet. Prova med ett spärrskaft och hylsa och se om du kan dra runt motorn. Är den pallnit så är det med största sannolikhet en vipparm som är paj. Brukar inte vara något större problem att byta som sagt, det som kan hända är att nållagrets rullar och i värsta fall delar från vippankan leta sig ner via kamaxelns schakt ner i motorn så man får jobba lite med magnetverktyg för att få bort skräpet. Det brukar hamna längst ned, nedanför kamaxelns nedre drev så det borde inte åka in i själva motorn...:):tummenupp

Men som sagt, kolla först att motorn går runt innan du gör något som kostar pengar :)
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
När du försökte springa igång den,gick motorn runt då? Om den gjorde det så låter det som elfel. Kolla kablarna från batteriet att dom sitter ordentlig både på batteriet och andra änden. Kolla även över kontaktstycken.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När du försökte springa igång den,gick motorn runt då? Om den gjorde det så låter det som elfel. Kolla kablarna från batteriet att dom sitter ordentlig både på batteriet och andra änden. Kolla även över kontaktstycken.

Det är slirkoppling på 690:n så man kan tro att den drar runt fastän det bara är kopplingen som slirar, det är därför man bör dra runt med spärrskaft, den är vääääldigt svår att springa igång:)
När vipporna pajar, eller att motorn öht pallnitar så får man precis dessa symptom, det klickar i starten och det flimrar i instrumenten eftersom så mycket ström går till en startmotor som inte orkar röra sig.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Oki man lär så länge man lever:D Visste inte att det var slirkoppling.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur gick det, vad var det för fel?
 

sealmask

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Tack för alla svar!
Men jag har tyvärr kommit fram till att den har skurit. Såg det nu i efterhand att oljan var nästan helt slut. Så jävla klumpigt! Det kom ut cirka 3-4dl olja när jag tömde den. Har också skruvat ur tändstiftet för att få bort kompression men bakdäcket är helt fast. Det förklarar och att startmotorn inte går runt, självfallet.
Vad tror ni blir nästa steg? Vad är alternativen? Att försöka hitta en ny motor till den är ett försök som verkar minst kostsamt eller vad tror ni?

Tack för svar.
MVH,
Niclas
 

Spakapan

Medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
Tack för alla svar!
Men jag har tyvärr kommit fram till att den har skurit. Såg det nu i efterhand att oljan var nästan helt slut. Så jävla klumpigt! Det kom ut cirka 3-4dl olja när jag tömde den. Har också skruvat ur tändstiftet för att få bort kompression men bakdäcket är helt fast. Det förklarar och att startmotorn inte går runt, självfallet.
Vad tror ni blir nästa steg? Vad är alternativen? Att försöka hitta en ny motor till den är ett försök som verkar minst kostsamt eller vad tror ni?

Tack för svar.
MVH,
Niclas

Ouch. Skit händer men det låter inte helt sunt att motorn bränt såpass mycket olja heller. Vet inte om SM-R har samma motor som gamla Duken men jag skulle absolut kolla runt efter begagnad motor. Tyvärr är det nog fler 690 som skrotats pga ras än klotning. Om du renoverar själv behöver det inte bli så dyrt och det är bra att ha något att göra under den långa vintern.

forum.soe.se kryllar av folk som rivit sina 690E så det kanske kan vara till hjälp.
 

Snowman89

Guest
Ouch. Skit händer men det låter inte helt sunt att motorn bränt såpass mycket olja heller. Vet inte om SM-R har samma motor som gamla Duken men jag skulle absolut kolla runt efter begagnad motor. Tyvärr är det nog fler 690 som skrotats pga ras än klotning. Om du renoverar själv behöver det inte bli så dyrt och det är bra att ha något att göra under den långa vintern.

forum.soe.se kryllar av folk som rivit sina 690E så det kanske kan vara till hjälp.

Fast det är vida känt att just 690 drar en del olja.
Kombinera det sen med 500-1000mils intervaller på servicen och att man inte kollar oljan så kan det gå illa..

Det tråkiga med att renovera en 690 är väl att det inte lär vara jättelätt att få tag på eftermarknadsdelar till motorn. Så det lär kunna bli ganska dyrt att renovera tyvärr..
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Fast det är vida känt att just 690 drar en del olja.
Kombinera det sen med 500-1000mils intervaller på servicen och att man inte kollar oljan så kan det gå illa..

Det tråkiga med att renovera en 690 är väl att det inte lär vara jättelätt att få tag på eftermarknadsdelar till motorn. Så det lär kunna bli ganska dyrt att renovera tyvärr..

Har kört runt 200 mil med min 690 enduro R 11 har inte dragit nån märkbar olja ,ser inte att det har försvunnit nåt på dom 200 mil plus jag kört, kollar oljan efter varje körning
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kul att du frågar Blixten!
Jag tog upp kampen med hojen precis. Har inte haft tid att engagera mig under vintern.
Antingen blir det att byta motor eller sälja av den som den är, möjligtvis sälja delar av den styckvis.
Jag gjorde ju denna tråden också lite efteråt:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?281808-KTM-690-kompatibla-motorer&highlight=

Vad skall du ha för cykeln som den står? Har gott om KTM prylar men ingen komplett reservmotor som passar bolt on.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top