KTM 690 SMC 2008 vs 2010

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Sitter och grunnar om jag ska sätta siktet på en KTM 690 SMC av 2008 eller 2010 årsmodell. Har däremot svårt att bestämma mig.

Uppgradering mellan dessa ska tydligen vara vattentät hastighetsmätare (vilket hojarna från 2008 också kunde få på garanti), slanglösa däck och fulare kåpor ;)

Frågan är då om alla 2008or har fått vattentäta hastighetsmätare och om slanglösa däck gör det värt att lägga mer pengar på samma motor.

Är det något mer som skiljer hojarna åt som jag har missat, fungerar slanglöst samt ekrar nuförtiden och vilken årsmodell tycker ni jag ska välja.

Förövrigt så har man kollat runt lite på blocket och prisskillnaden är lite udda emellan modellerna, finns en hel del 2008 med samma pris som en 2010 t.ex. Vad bör en 2008 med få mil ligga på egentligen?

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
2014 KTM Duke 690
Du har äntligen insett att motard är skiten alltså? :)
Vattentät hastighetsmätare, 750 mila serviceintervaller, slanglösa fälgar (!!) + andra små modifikationer. Värt varenda peng att lägga på en 10/11a enligt mig.

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Vattentät hastighetsmätare, 750 mila serviceintervaller, slanglösa fälgar (!!) + andra små modifikationer. Värt varenda peng att lägga på en 10/11a enligt mig.

Jorå nu ska det bli motard, tänkte köra sommaren ut och införskaffa en KTM 690 närmare vintern(om jag kan hålla mig). Blir nog en 2010a. Kanske hinner med att köra storbana eller TT innan dess.

Förresten, hur blev det med utrustning och försäkring när du övergick till motard?

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14

Ang hastighetsmätaren, det blir fukt i dom oxå! Fick 2010:ans på min, men samma skiten det oxå.

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Juste, sparar nog in en hel del där också. Har du nån åsikt om modellerna emellan, värt att lägga pengarna på en 2010?

Njaaee.. För att garantin ska gälla måste du serva varje år. Kör du då 500 mil på ett år med en 2010:a åker du på två servicear varje år. Dvs. två olje & filterbyten och en ventiljustering.

KTM ju inte gjort någon direkt uppdatering av motorn/oljevolymerna som gör att man skulle byta oljan mer sällan på den andra.

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Njaaee.. För att garantin ska gälla måste du serva varje år. Kör du då 500 mil på ett år med en 2010:a åker du på två servicear varje år. Dvs. två olje & filterbyten och en ventiljustering.

KTM ju inte gjort någon direkt uppdatering av motorn/oljevolymerna som gör att man skulle byta oljan mer sällan på den andra.

Om garantin kräver en service varje år så bör jag väl fortfarande klara mig med endast en. Räknas inte 500/750mila servicen?

Förresten, krävs det verkstad på service för att garanti ska gälla?

EDIT: Är det inte bara olja + filter var 750 mil. Tillkommer inte ventil justering varannan service?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!