KTM 690 SMC eller 690 SMR?

Vilken motard?

• Antal röstningar
    0

sportbike

Guest
Hej.
Eftersom jag ska skaffa mig en renodlad banhoj till nästa säsong, måste jag ju ändå kunna ta en sväng till fiket, eller åka och äta glass på Taxinge på söndagarna.
Har sneglat på en motard och bla har Lindquist haft en SMR och säger att jag ruttnar på den efter tre veckor.
Jag erkänner att jag inte har nån koll alls, sist jag satt på en så åkte jag bara runt huset.
Vad säger expertisen?

Några referensramar som jag har:

1. Jag kommer att köpa en sprillans ny, om det är en 10:a eller 11:a kvittar.
2. Dagligt underhåll är inga hinder, jag har ju haft några Duccar.
3. Den ska vara lätt, obekväm kvittar, har man åkt Hypermotard hittar man alla mackar och man får ju vila röven medans man tankar.
4. De vore kul att ha ett par grushjul till den, kanske 3 par fälgar, is är också kul.
5. Skulle jag få ett ryck att köra en bandag med den så vill jag att den pallar det utan att falla i bitar, full gas e tufft :)

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
SMR är nog bättre på bana, lite tyngre, men stadigare chassie.

SMC har väl lite mer ffekt, och är lättare. Enl. de som provat roligare bushoj.

Ska du ändå ha en riktig räser på bana så hade jag åkt SMC.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Menar du att den duger som enda hoj?

Ska du åka touringturer så duger nog ingen av dem i brist på motor och komfort. Men ska du bara leka och slanga dig till fiket så är nog SMCn roligare.

Jag var ju inne på att köpa SMR och köpa 690-cupen. Då hade jag haft den som gathoj också, men det hade varit en kompromiss. Nu blev det en 600RR istället, vilket också är en kompromiss för satan vad trist den är på gata (ryggskott).

Hur ska du använda den har du tänkt?

sportbike

Guest
Ska du åka touringturer så duger nog ingen av dem i brist på motor och komfort. Men ska du bara leka och slanga dig till fiket så är nog SMCn roligare.

Jag var ju inne på att köpa SMR och köpa 690-cupen. Då hade jag haft den som gathoj också, men det hade varit en kompromiss. Nu blev det en 600RR istället, vilket också är en kompromiss för satan vad trist den är på gata (ryggskott).

Hur ska du använda den har du tänkt?

Tanken var ju att ha två hojar, en för bana och en för bus+grus.
Jag skulle nog kunna åka bana med en 690, men jag vet inte hur länge det skulle räcka.
Idealet vore ju att bara ha en, liten och lätt, touring la jag ner för många år sen, liksom motorväg.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tanken var ju att ha två hojar, en för bana och en för bus+grus.
Jag skulle nog kunna åka bana med en 690, men jag vet inte hur länge det skulle räcka.
Idealet vore ju att bara ha en, liten och lätt, touring la jag ner för många år sen, liksom motorväg.

Som bus & lek-hoj.. SMC hade varit mitt val iaf.

3 hoj skulle man haft.. 1 räser, 1 bushoj och 1 allroundstreetsporttouringskjutsbushoj (typ Sumo, Hymo eller superduke.)

sportbike

Guest
Som bus & lek-hoj.. SMC hade varit mitt val iaf.

3 hoj skulle man haft.. 1 räser, 1 bushoj och 1 allroundstreetsporttouringskjutsbushoj (typ Sumo, Hymo eller superduke.)

Jag får prova båda helt enkelt.
Till att börja med.

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
Smc duger till det mesta, har åkt en del längre sträckor endast transport sen endel längre bus vändor på runt 35 mil. Vid bara touring blir de träsmak i rumpan, men å andra sidan bjuder den till så mycket bus att du glömmer bort de! Den känns rejäl och säker samtidigt som ett riktigt kraftpaket med acra och moddad luftburk :) Satsa på en sån, du kommer bli nöjd kan jag garantera!

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
690smr finns inte längre att köpa nya. Kolla på 690smc eller husaberg 570 (ej kört men borde vara vassare än smcn) går att smälla på enduro fälgar till båda.
Aprilia 550 finns också.

Last edited:

sportbike

Guest
690smr finns inte längre att köpa nya. Kolla på 690smc eller husaberg 570 (ej kört men borde vara vassare än smcn) går att smälla på enduro fälgar till båda.
Aprilia 550 finns också.

Många lovordar Husan, men den kostar 102 papp+motardgrejor.
Aprilia har jag dåliga erfarenheter av vad det gäller reservdelshantering, läst om 550:n men den verkar lite skör i maskin om jag uppfattat saken rätt.

sportbike

Guest
Bästa återförsäljaren för KTM i Stockholmstrakten?

Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Många lovordar Husan, men den kostar 102 papp+motardgrejor.
Aprilia har jag dåliga erfarenheter av vad det gäller reservdelshantering, läst om 550:n men den verkar lite skör i maskin om jag uppfattat saken rätt.

Isf har du bara ett altenativ... Smc!

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Instämmer med föregående talare....
Ska du ha den som allroundhoj så är SMC det bästa alternativet.

:tummenupp

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...