KTM 690 SMC-R på A2-kort

j_selander

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 690 SMC R -13
Hallå där alla motorcykelförare, kamrater och annat löst folk. :)

Jag har skrivit kontrakt på en KTM 690 SMC-R, årsmodell -13 . Tydligen kan inte företaget garantera leverans så jag håller tummarna stenhårt för att min hoj ska komma och att jag får den innan Snön smält, men viktigast är att den ens kommer överhuvud taget;)

Det min fråga, om än dum, handlar om är strypning. Den hojen är väl bara att strypa ner med ett sedvanligt trottelstopp? Minns att det finns någon svensk hemsida som säljer och skickar trottelstopp från något märke som heter "Alpha *något*" som ska passa KTM 690.

Är det "the way to go", för måste ju registreringsbesikta den innan jag får köra den på A2.

Tack på förhand.!

P.s. Har letat i några dagar här på hemsidan utan något vettigt svar. Tänkte eftersom motorn dessutom är STÖRRE på denna 690 SMC-R (att den ÄR 690cc) jämfört med modellerna fram till och med -11 års som hade 654cc. D.s.

P.p.s Om moderator tycker denna tråd passar bättre i någon annan del av forumet så får denne vänligen flytta denna tråd. Tack på förhand ännu en gång. D.D.s
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Det handlar inte om ett "sedvanligt throttelstopp" då 690 har insprutning.
Det jag däremot tror de gör är att lägga in en annan mapp på hojen som begränsar throttelöppningen, liknande som soft-mappen som finns från början.

Hör med din ÅF vad de ska ha för att anpassa den för A2. Vill minnas att man kan få nya Duken levererad som A2 så då borde man kunna få SMC-R klar för A2 också.
 

j_selander

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 690 SMC R -13
Det handlar inte om ett "sedvanligt throttelstopp" då 690 har insprutning.
Det jag däremot tror de gör är att lägga in en annan mapp på hojen som begränsar throttelöppningen, liknande som soft-mappen som finns från början.

Hör med din ÅF vad de ska ha för att anpassa den för A2. Vill minnas att man kan få nya Duken levererad som A2 så då borde man kunna få SMC-R klar för A2 också.


Hm, måste hört fel när kompisen snackat om det då. Men dessa strypningar finns ju för min hojmodell väl? Hur stryper dem? http://www.mc-kompaniet.se/

Får väl ringa ÅF idag och kolla lite...

tack för ett bra svar!
 

Snowman89

Guest
Hm, måste hört fel när kompisen snackat om det då. Men dessa strypningar finns ju för min hojmodell väl? Hur stryper dem? http://www.mc-kompaniet.se/

Får väl ringa ÅF idag och kolla lite...

tack för ett bra svar!
Var tvungen att kolla på länken och jag har faktiskt ingen aning. Jag skulle tro att det bara är en mjukvarustrypning i mappen även där. Det står ju bara "throttle stop", sen om det är ett fysiskt stopp eller ett de lägger till i mjukvaran förtäljer ju inte historian.

Jo men gör så, har du tur så kan de fixa det så hojen din är helt klar när du hämtar den :)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
570 levereras med trottelstopp i spjällhuset från handlare, och den har också insprut.
 

Snowman89

Guest
570 levereras med trottelstopp i spjällhuset från handlare, och den har också insprut.

Fast har den vajer till spjällhuset eller sköts det elektroniskt som det gör på 690?
690 har en elektronisk historia mellan handtaget och spjällhuset vilket gör att man kan justera throttelöppningen via mjukvaran. Tex så vid full gas vid handtaget så öppnas bara spjällhuset runt 60% när man kör på soft-mappningen
 

j_selander

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 690 SMC R -13
Fast har den vajer till spjällhuset eller sköts det elektroniskt som det gör på 690?
690 har en elektronisk historia mellan handtaget och spjällhuset vilket gör att man kan justera throttelöppningen via mjukvaran. Tex så vid full gas vid handtaget så öppnas bara spjällhuset runt 60% när man kör på soft-mappningen

STORT TACK för din hjälp. Jag ringde ÅF och fick som svar att det är mappning som gäller, och OM jag nu får min hoj (om leverans är möjlig) så kommer den, när jag hämtar ut den, vara mappad, besiktigad och reggad som A2. Väldigt smidigt.

Framför allt så är det ju bara att ändra mappningen lite när jag vill sen då? :D Strypt-inte strypt- strypt osv? :D T.ex Mellan mappningsläge 1 som är soft, 2 är avancerad, 3-9 är "standard", kan man då lägga in strypningsmappen på t.ex. 9 då? SÅ kan man ändra mappning lite då och då beroende på om man har polis-nojja eller ej? ;) (är tydligen någon liten ratt med 9 lägen som sitter där under sätet) :)
 
Last edited:

Snowman89

Guest
STORT TACK för din hjälp. Jag ringde ÅF och fick som svar att det är mappning som gäller, och OM jag nu får min pj (om leverans är möjlig) så kommer den, när jag hämtar ut den, vara mappad, besiktigad och reggad som A2. Väldigt smidigt.

Framför allt så är det ju bara att ändra mappningen lite när jag vill sen då? :D Strypt-inte strypt- strypt osv? :D T.ex Mellan mappningsläge 1 som är soft, 2 är avancerad, 3-9 är "standard", kan man då lägga in strypningsmappen på t.ex. 9 då? SÅ kan man ändra mappning lite då och då beroende på om man har polis-nojja eller ej? ;) (är tydligen någon liten ratt med 9 lägen som sitter där under sätet) :)
Det var så lite så :) Får passa på och gratulera till en riktigt grym hoj!

Det vet jag faktiskt inte, det beror på hur man gjort själva strypningen.
Strypningen borde vara utformad så just det du beskriver inte är möjligt utan att man mappar om hojen.
Fördelen med den där sortens strypning är ju att det är riktigt enkelt att göra den "ostrypt" när du väl har behörighet för det. Enda du behöver är en laptop och kablaget samt lite kunskap om exakt hur det går till :)
 

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
KTM 790 Duke -19
På tal om SMC på A2 kort, vad kostar den att försäkra som mellanklass ?
 

j_selander

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 690 SMC R -13
Då min hoj inte levererats än så kan jag tyvärr inte besvara den frågan. Har inte vågat fråga försäkringsbolaget själv än heller ;) . Någon annan här på SH har säkert koll, annars får du avvakta tills min hoj FÖRHOPPNINGSVIS levererats :banana
 

j_selander

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 690 SMC R -13
På tal om SMC på A2 kort, vad kostar den att försäkra som mellanklass ?

Betalar 7400:- Per år, (6 månader i trafik, 6 månader garageförsäkrat):

De försäkrar INGA som mellanklass utan endast på den ursprungseffekt som finns, i detta fall 49kW. Trygg Hansa alltså. Men de har väldigt bra villkor så det är de värt :)
 

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
KTM 790 Duke -19
Betalar 7400:- Per år, (6 månader i trafik, 6 månader garageförsäkrat):

De försäkrar INGA som mellanklass utan endast på den ursprungseffekt som finns, i detta fall 49kW. Trygg Hansa alltså. Men de har väldigt bra villkor så det är de värt :)

Tack för svaret !
Får nog snacka mer med Trygghansa inför 2014 när det blir dags för mig att skaffa en så blir de ostrypt direkt istället :)
 
Last edited:

htr

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 SMC -06
STORT TACK för din hjälp. Jag ringde ÅF och fick som svar att det är mappning som gäller, och OM jag nu får min hoj (om leverans är möjlig) så kommer den, när jag hämtar ut den, vara mappad, besiktigad och reggad som A2. Väldigt smidigt.

Framför allt så är det ju bara att ändra mappningen lite när jag vill sen då? :D Strypt-inte strypt- strypt osv? :D T.ex Mellan mappningsläge 1 som är soft, 2 är avancerad, 3-9 är "standard", kan man då lägga in strypningsmappen på t.ex. 9 då? SÅ kan man ändra mappning lite då och då beroende på om man har polis-nojja eller ej? ;) (är tydligen någon liten ratt med 9 lägen som sitter där under sätet) :)

jag bumpar denna lite då jag själv är ute efter denna hoj (nästa år, är ut i tid :banana )

Jag antar att du fått din hoj nu så min fråga lyder: Var det som du hoppades, att man själv kunde ändra mappnigen? :crash

för alla som hamnar i denna tråd i jakt på försäkringsfakta kan jag säga att en trafikförsäkring på en 09 SMC 690 begränsad för en 18åring kostar 3719kr/år hos bilsport MC :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top