Ktm 690 smc-r

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Jo minst så får bli till att ligga lågt framöver:(

Min hoj kommer ligga på minst 140 mil när jag lämnar in för service (på Måndag), skulle vara lugnt enligt meken på Mc-kompaniet iaf. Håll ett öga på oljenivån nu i början bara, dricker ju lite.
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Min är orolig när man kör utan dB-killer i. Tjuvdör när man kopplar in å rullar, ofta när man ska stanna nånstans som ett rödljus. Men din PC5a är väl mappad utan kamen? eller fanns det mappning för hela Evo2 kitet inlagt i den?

Jag hade åkt till en dyno-bänk och fått den finjusterad där, när du ändå har en PC5. Beiviks gjorde ju ett bra jobb med Migessons så de lär veta grunderna hur den ska justeras.

Annars, sätt i db-killer och kör en 15 min TPS reset från kall motor.

Hur kommer det sig att du ändrade dig ang kamen? Eller ville du bara testa den?

Den är bänkad med EVO1 så jag bad dem lägga in EVO2 igår så att tändningen skulle bli rätt. Har testat både med och utan Pc5.
Hur ska man kunna göra 15 minuters reset när den dör på tomgång?
Att köra med db-killer är ingen option men jag ska testa om det funkar att resetta den med db i.

Just nu känns det som att jag plockar ur kammen igen. :gnissla
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Den är bänkad med EVO1 så jag bad dem lägga in EVO2 igår så att tändningen skulle bli rätt. Har testat både med och utan Pc5.
Hur ska man kunna göra 15 minuters reset när den dör på tomgång?
Att köra med db-killer är ingen option men jag ska testa om det funkar att resetta den med db i.

Just nu känns det som att jag plockar ur kammen igen. :gnissla

Jo det var så jag menade, att sätta i db-killern och kör en 15 min reset. Märkligt att den dör om den är mappad som den ska.. Då hade jag nog bett firman som mappat göra om och göra rätt.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Men din dör ju också och den är ju mappad som den ska?

Inte i bänk med PC5, har ju bara Evo2 mappningen inlagd från firman. Bara för att nämna ett exempel så fick ju Migesson väldigt bra effektökning i sin 690 när han mappade den i bänk med Pc5. Vi kan dra som slutsats att KTM's mappningar inte är något vidare bra och en finjustering i bänk _bör_ lösa problem med ojämn gång och tjuvstopp på tomgången samt ge en bra bra ökning i effekt och vrid.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Vet inte om jag har haft tur men min går som en dröm med evo2 mappen tomgång jätte fin stannar aldrig m.m. enda jag kan anmärka på är om man kört hårt i några minuter så kan tomgången ligga lite högt i 20-30s
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Vet inte om jag har haft tur men min går som en dröm med evo2 mappen tomgång jätte fin stannar aldrig m.m. enda jag kan anmärka på är om man kört hårt i några minuter så kan tomgången ligga lite högt i 20-30s

Jag har exakt samma problem. Dock har min stannat en gång då jag puttrade på ettan.
Jag har inte heller testat ställa den på tomgång längre tid så lite svårt att säga om min dör själv, men tror nog att min dör som alla andras.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Läste om detta i nått utländskt forum och i tuneECU kan du ställa in tomgångsvarvtalet vilket man ofta var tvungen att göra när man monterade den kammen, tror även det låg nått youtubeklipp på hur man gjorde!



Föll för grupptrycket & slängde på kammen & EVO2-mappen igår vid 100-mila...

Efter detta är tomgången kass på den. Dör stup i kvarten på tomgång både varm & kall.
Har testat både med & utan PC5 inkopplad & det är ingen skillnad. O2-eliminator som följde med PC5:an sitter installerad.

Nån mer med EVO2 som har problem med tomgång?
Vad göra? :confused:
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Inte i bänk med PC5, har ju bara Evo2 mappningen inlagd från firman. Bara för att nämna ett exempel så fick ju Migesson väldigt bra effektökning i sin 690 när han mappade den i bänk med Pc5. Vi kan dra som slutsats att KTM's mappningar inte är något vidare bra och en finjustering i bänk _bör_ lösa problem med ojämn gång och tjuvstopp på tomgången samt ge en bra bra ökning i effekt och vrid.

Hojen gick i 2,5 minuter med dbkillern i innan den dog :huvet
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Hojen gick i 2,5 minuter med dbkillern i innan den dog :huvet

Läste om detta i nått utländskt forum och i tuneECU kan du ställa in tomgångsvarvtalet vilket man ofta var tvungen att göra när man monterade den kammen, tror även det låg nått youtubeklipp på hur man gjorde!

Tack ska kolla det.

Dock sålde jag ju Husan för att jag var trött på att mecka & pilla & nu måste man återigen mecka för att få hojfan att gå ordentligt.

Ju mer jag tänker på det så låter byte till gamla kammen lockande...
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
32 mil har det blivit i helgen på den nya hojen. Ganska mör i kroppen nu men det är det värt :D Riktigt nöjd än så länge vilket känns jäkligt gött!

Härligt vi är några från Hässleholm som ska ut en sväng imorgon då får du hänga på!

Får försöka hänga med nästa gång :)
 
Last edited:

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Jahopp fick en återbuds tid för service idag så nu är 100mila servicen klar! Nu kan man kanske börja varva över 6000rpm lite mer!
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Någon mer än jag som får ett vakum i tanken när man kör slut på soppan? :) Har märkt det när jag tankat upp den några gånger på siståne, kan vara så att jag lagt luftslangen i kläm när jag mekade dit blinkers och bytte plasten.

Har klistrat på några fler klistermärken med.. :)
IMAG0784_1.jpg

Har skruvat lite på fjädringen med, dragit på några varv förspänning bak så att rekomenderat häng enligt boken stämde (70 mm) och satt bakstöten i sportläge. Fram har jag släppt igenom gafflar några milimeter till 12mm totalt över styrkronan, tycker fortfarande att den är rätt stötig så comp är nästan helt utskruvad (5 klick in tror jag). Har beställt ett par nylon-distanser till gaffeln från en 690 smc för att kunna labba lite med förspänningen, tycker hojen sjunker ner rätt bra bak men inget fram knappt.

Upplever inte hojen nervös av dessa ändringar utan bara mycket smidigare att svänga med, känns lättare.

Edit: Akra loggan ska bort! :)
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Ni som (kanske) vet mer!

Har beställt slip-on. Man behöver tydligen inte mappa om man kör dB-killer (stor eller liten). Men ska mappas om när man kör utan dB-killer.

Eftersom 690'n har olika tändningar (9-10 stycken på hatten man vrider om?), bör man inte kunna ha kvar original 1-2-3 (comfort, standard, sport) och lägga slip-on mappen på nummer 4 eller liknande?

Då kan man bara ställa om när du kör utan/med dB-killers..eller tänker jag fel? :va
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Mappningen har ju inge me tändningen o gära!
Lr tänker jag fel?:va

Ni som (kanske) vet mer!

Har beställt slip-on. Man behöver tydligen inte mappa om man kör dB-killer (stor eller liten). Men ska mappas om när man kör utan dB-killer.

Eftersom 690'n har olika tändningar (9-10 stycken på hatten man vrider om?), bör man inte kunna ha kvar original 1-2-3 (comfort, standard, sport) och lägga slip-on mappen på nummer 4 eller liknande?

Då kan man bara ställa om när du kör utan/med dB-killers..eller tänker jag fel? :va
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top