Ktm 690 smc-r

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Precis gått från min ktm 660, till en Ktm 690, och just nu ångrar man nästan sig, hojen har rullat 280 mil och är en 2015a, första problemet var att den dör om man motorbromsar en bit och drar in kopplingen, sen igår när jag var ute och körde så fick jag kylar vatten längst högersidan på hojen, samt att jag tror packboxen bakom framdrevet läcker då det droppar olja där ifrån, men annars är jag väll nöjd med hojen, bara sjukt störiga små saker på en sån ny maskin.

Tänkte även passa på att fråga om det finns några "sjukdomar" på dessa hojar som man kan förebygga? hur är motorna i övrigt?

tack för svar.

Frågan är om hojen har utbytt ljuddämpare och eller luftfilter och är "rätt" mappad för det?

Att den stannar vid motorbroms när man drar in kopplingen typ vid rödljus beror oftast på för snål mappning.
Orsak till snål mapp kan vara Om hojen har utbytt ljuddämpare men inte är mappad för det eller den som mappat suger skunk. Även trim luftfilter kan ge snål mapp och dessa tjuvstopp.
Som tur är finns de gratis Tune ecu program på nätet till ktm 690 så de är enkelt och billigt att ställa om mappen för öppet filter och ljuddämpare själv bara du har en laptop.

Min Ktm 990sm är så känslig att om jag kör slipon dämparna fullt öppen kan de tjuvstanna när jag drar in kopplingen. Den är mappad för insatser i dämparan därför tjuvstannar den.

Att packboxen läcker vid drevet är bara bra för då får du automatisk smörjning av kedjan :tummenupp . Den brukar dock gå att byta utifrån på de flesta hojar men jag vet inte på ktm 690?

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Är drevet bytt fram? På min läckte det också vid framdrev när jag köpte den. De visade sig att dom inte dragit åt drevet tillräckligt när dom drevat ner den, så hylsan som sitter innanför drevet åkt ut lite

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Någon som har något smaskigt rykte vad som händer med 690 2017? Man kan ju hoppas att den får nya Duke-motorn, hoppas även att 701 får den, men inte så troligt när den kom ut 2016 kanske..

Är väl tyvärr bara att invänta höstens mc-mässor och se.

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Är det inte så att SMC brukar väl få ny motor året efter duken? Borde väl bli en ny motor nästa år då kanske?

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Kawasaki
Tja! Köpte mig en 690 smcr 2012:a. Känns trött tycker jag, måste kämpa upp den med kopplingen på 3:an. Utöver det tycker jag den går bra. Ska det vara så? Dreva om den lär man ju göra men r det något mer kul man kan göra för att få lite mer power i grejerna? har bara skummat igenom tråden här.

Edit: Kopplingen kass, ska byta 2 skivor och 1 lamell så får vi se efter det, har även jag beställt lite tuneecu grejer osv, evo 1 blir gött.

vart hittar jag eftermarknadsfälgar till bra pris?

Ställa bakfjäder har jag förstått att man gör på 2 skruvar för comp och retur, Men vad är det man justerar med fjädern?

Last edited:

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Kawasaki
Den här tråden är ju helt död. Skitsamma jag slänger ut en fråga till. Hur fan ska man justera kopplingshandaget vettigt? Skruvar på skruven men det blir inte riktigt bra. Antingen slirar den något eller så kopplar den inte ur som den ska. What to do?

Snowman89

Guest
Den här tråden är ju helt död. Skitsamma jag slänger ut en fråga till. Hur fan ska man justera kopplingshandaget vettigt? Skruvar på skruven men det blir inte riktigt bra. Antingen slirar den något eller så kopplar den inte ur som den ska. What to do?

Problemet är väl mer att det inte finns så många motarder/grushojar/endurohojar här.

Har tyvärr inte koll på hur du ska få till kopplingen då jag aldrig behövt bry mig om att justera en hydraulkoppling.
De brukar funka fint från början och då har jag aldrig haft en anledning till att pilla på den.
Men ska inte den skruven bara bestämma hur långt ut handtaget sitter?
Så justerar du ut den så bör det väl inte påverka ifall kopplingen frikopplar eller ej, ett pumptag bygger ju upp samma tryck oavsett hur du justerat startläget på greppet.

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013

Kan vara slavcylindern som sitter bredvid framdrevet som läcker/ är kass. Lossa den och se om det finns hydralolja bakom kolla även om oljan är mörk/svart byt i så fall å testa om det då funkar.

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Kawasaki
Men ska inte den skruven bara bestämma hur långt ut handtaget sitter?
Så justerar du ut den så bör det väl inte påverka ifall kopplingen frikopplar eller ej, ett pumptag bygger ju upp samma tryck oavsett hur du justerat startläget på greppet.

Det stämmer, enligt manualen så ska den bara bestämma läget på greppet. Då är jj frågan varför det verkar hända mer än bara så när man rattar på den ? :p

Tänkte ta en titt på slavcylindern idag, även försöka lufta systemet för att se om det blir bättre.
Nu vet jag inte om det är en inbillning men det verkar som att kopplingen bygger tryck för att när den är relativt kall så känns det inte som att problemet är lika stort.

Snowman89

Guest
Det stämmer, enligt manualen så ska den bara bestämma läget på greppet. Då är jj frågan varför det verkar hända mer än bara så när man rattar på den ? :p

Tänkte ta en titt på slavcylindern idag, även försöka lufta systemet för att se om det blir bättre.
Nu vet jag inte om det är en inbillning men det verkar som att kopplingen bygger tryck för att när den är relativt kall så känns det inte som att problemet är lika stort.

När jag hade en 690 där kopplingen strulade så funkade kopplingen fint i stadskörning då man kopplade relativt ofta.
På landsväg så hann den tappa tryck innan jag försökte frikoppla nästa gång, vilket gjorde att jag fick pumpa några gånger extra för att bygga tryck igen innan jag kunde frikoppla.

Så börja med att kika i behållaren om nivån minskat, alternativt bakom slavcylindern ifall du hittar hydraulolja där.
På en -16 så bör detta vara åtgärdat då det bara ska vara på de tidigare 690 som har detta fel..

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Kawasaki
När jag hade en 690 där kopplingen strulade så funkade kopplingen fint i stadskörning då man kopplade relativt ofta.
På landsväg så hann den tappa tryck innan jag försökte frikoppla nästa gång, vilket gjorde att jag fick pumpa några gånger extra för att bygga tryck igen innan jag kunde frikoppla.

Så börja med att kika i behållaren om nivån minskat, alternativt bakom slavcylindern ifall du hittar hydraulolja där.
På en -16 så bör detta vara åtgärdat då det bara ska vara på de tidigare 690 som har detta fel..

är det möjligt att en kass slavcylinder gör att kopplingen slirar? Att den kanske bygger tryck eller att kolven inte går tillbaka ordentligt och trycker på stången till kopplingen där? Eller att huvudcylindern inte är riktigt som den ska, "returhålet" igentäppt? något annat skit i handtaget? Tänker jag rätt då? Något annat skit i själva kopplingen som kan orsaka det hela förutom lameller, skivor, fjädrar, olja som jag precis bytt? Ska försöka undersöka slavcylinder osv imorgon men jag funderar på om jag är på rätt spår.

Allecarlen

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2016
Hoj
Puch Dakota
En fråga om exc fälgar till smc-r

Jag har sett där man konverterat exc fälgarna till 690 smc och även det färdiga kittet från rallyraid products.

Men jag hittar ingenting om någon som gjort detta med årsmodell -14 och framåt, alltså med ABS? Någon med erfarenheter?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Samma lika men om du köper skivor och inte tänkt flytta över befintliga så behöver du fräsa ut lite så ABS ringen sitter rätt.

FelixMT09

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2017
Hoj
2016, MT09A
min väns hoj KTM 690 smc r bakdäck är snart helt slut enligt honom. Den är en Continental Conti Attack SM.
Han undrar om den är bra däck eller om man ska kika på roadsmart? Han kör ganska aktivt och ofta på bakhjulet

Jag har gjort 2 poster angående detta då motarddelen på forumet verkar inte vara jätteaktivt.

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Kawasaki
ifrån detta (nallebjörns wrappen på bakskärmen tog jag bort så fort jag kunde)
20160928_153000.jpg
till det här.
20170318_102124.jpg

Har lite småsaker jag vill fixa men vi får se hur det blir med det
Om någon har en hel sadel till en 690 så hojta till

Allecarlen

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2016
Hoj
Puch Dakota
Ska byta olja osv på hojen nu, frågan är ska jag köpa orginal papp luftfilter eller k&n eller evo Box osv.
690 smc-r med akra slipon och orginal mappning då det inte finns mappning till dessa.

Påväg till lelles

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras