KTM 690 SMC VS Ducati Hypermotard 1100, KTM 990 SMR

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Vill du ha en större motard men ändå smidig så välj Hypermotarden eller en Dorsoduro.

KTM´s 950/990 är ett steg större och inte lika smidig.

Det lutar åt det faktiskt.
950,990 är inte vackra i någon vinkel och väger ju nästan 200kg! :brinnerup

Jag har bara provkört 796ans Hypermotard. Den hojen är på tok för tung för den effekten. Förhoppningsvis är 1100an lite rappare.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10

Du måste vänja dig vid utseendet. Sätt en vit 990 SDR på skrivbordet och du kommer köpa en sån om ett par dagar :tummenupp

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Jag har bara provkört 796ans Hypermotard. Den hojen är på tok för tung för den effekten. Förhoppningsvis är 1100an lite rappare.

Viktskillnaderna mellan de tre (hym, sumo och dorson) kan ses som försumbar, det handlar mer om vad du är ute efter, jag skulle nog som tidigare sagt välja:

Bus - Hypermotard, 690

Bus&Bruks - KTM

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Detta blir ju lätt en tråd som är "min är bättre än din"

Jag börjar med att säga, jag har en 990SMR med akra, ommappad motor samt lite "slangar" borttagna.

Visst hojen är lite ryckig i låg hastighet, speciellt om man jämför med nya RC8R som fått bl.a. mer svängmassa.

Jag kör ganska mycket bana, klarar mig ganska bra, men är ingen demon.

På bana har jag mött både duktiga killar på hypermotard och instruktörskörd Dorsaduro, att säga att SMR:en är seg och tung är direkt felaktigt. Hade själv inga problem att hänga av dem på rakorna där kraften räknas - rejält dessutom. I kurvorna har jag heller inga problem jämförelsevis.

Jag har tom kul mot Gixxrar och andra + 170hk hojar när man kör på t.ex. Mantorp, visst en del utav dem får upp hastighet i slutet på rakan som jag inte når (jag kommer upp i ca 220-225km/h). Men eftersom jag kan gå på gas tidigt med full attack ut ur chikanen så dröjer det lång tid innan luftmotståndet tar ut sin rätt

990SMR är en riktigt irriterande snabb hoj, samtidigt som den kommunicerar med dig som förare.

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Detta blir ju lätt en tråd som är "min är bättre än din"

Jag börjar med att säga, jag har en 990SMR med akra, ommappad motor samt lite "slangar" borttagna.

Visst hojen är lite ryckig i låg hastighet, speciellt om man jämför med nya RC8R som fått bl.a. mer svängmassa.

Jag kör ganska mycket bana, klarar mig ganska bra, men är ingen demon.

På bana har jag mött både duktiga killar på hypermotard och instruktörskörd Dorsaduro, att säga att SMR:en är seg och tung är direkt felaktigt. Hade själv inga problem att hänga av dem på rakorna där kraften räknas - rejält dessutom. I kurvorna har jag heller inga problem jämförelsevis.

Jag har tom kul mot Gixxrar och andra + 170hk hojar när man kör på t.ex. Mantorp, visst en del utav dem får upp hastighet i slutet på rakan som jag inte når (jag kommer upp i ca 220-225km/h). Men eftersom jag kan gå på gas tidigt med full attack ut ur chikanen så dröjer det lång tid innan luftmotståndet tar ut sin rätt

990SMR är en riktigt irriterande snabb hoj, samtidigt som den kommunicerar med dig som förare.

Jag ser att du bor i Sollentuna.
Ska du ut och köra något i dagarna/helgen? Det vore kul att se hur 990n rör sig live.

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Jag har kommit på att man skall ha minst två hojar! Så äre...
Kör man inte för mkt landsväg/"transportväg" så kan man ha kul länge på en 690 Smc...

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Jag ser att du bor i Sollentuna.
Ska du ut och köra något i dagarna/helgen? Det vore kul att se hur 990n rör sig live.

Skulle vara kul, måste tyvärr ut till landet i helgen. Men vi kanske kan köra till veckan eller nästa helg?

chrisoak82

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2012
Hoj
1998, ducati 900ssie
jag testade ktm 990 sm, hypermotard 1100 och husqvarna nuda och tyckte ktm'n var riktigt dryg och jobbig att köra plus vindmotståndet bara var irriterande för kroppen från första sekund. klev av ktm med irriterande blick.

hypermotarden saknade hästar för att göra sig skälig till köp men i övrigt mycket bättre än ktm'n.

husqvarna nuda hadde allt man kunde begära förutom vridmomentet men i slutändan så hadde det nog varit mitt första val direkt! den skapar ett leende och går fint, skön sits på den med.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!