KTM 690 Supermonocup 2010

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Nu är meckningen i full gång, håller på att lätta hojen ca 10 kg:)
Tyvärr kommer jag nog att motverka denna lättning med en tightare fit i skinnstället:D

Hur går det för er andra?

hur tusan lättar man den med 10kg?! finns ju inte så mkt att plocka bort... eller ja.. kanske, motorn? :fyllisar

Emmi KTM

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
KTM
Rachid Rachid på Highsider Magazine uppskattar att få racerapporter ifrån 690-Cupen då han själv inte hinner bevaka alla tävlingar, tyvärr krockar ju många med andra race.

Skriver du racerapporter och vill ha dem publicerade på Highsider.se så lägg en kopia till rachid@highsider.se!

MaQ

Do you like that? Do you!?
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Aprilia RSV4 RF-16 - #11 SBK
Hjälp att få ordning på hojen för att passa reglementet

Hej på er!

Förra året var jag på ett par bandagar, varav den i särklass bästa var KTM Track day på Gelleråsen.
Bästämde mig samma dag att det var dags att lägga crossen på hyllan och bege mig till de lite mindre kupperade banorna för att träna och förhoppningsvis tävla.
Sålde SUMOn och köpte en 690 SMR med KN-filter och helAcra (för att det skulle passa reglementet för 690-cupen)
I helgen tog jag RR-licensen på Anderstorp, insåg samtidigt att det är en del att göra med hojen för att få tävla och träna.
Förhoppningsvis, med er samlade kunskap kan jag säkert få svar på mina frågor.

1) Finns det en färdig "båt" att köpa som håller måtten?

2) Vad är OK att använda som uppsamlingskärl till kylvätskan (0,5L)?

3) Glykol får inte användas, vad använder ni? Endast vatten eller med någon form av antikorrisionsmedel?

4) Najning, jag förstår att alla oljeskruvar, oljepluggar mm ska najas samt även bromsoken... har jag missat något?

5) Var köper jag dekalkitten med färdiga nummerplåtar anpassade till hojen?

6) Däck, denna djungel...
Jag förstår självklart att slicks är att föredra men finns det något speciellt däck med "slicks-liknande" egenskaper men som är gatlegalt och som passar 690in? Som någerlunda snabbt blir varmt men håller för banåkning? (På SUMOn åkte jag på Pilot Power 2CT som jag upplevde hade mycket god feedback men de fadade snabbt på bana).
Jag tänkte liksom som Herr Danielsson att använda hojen (åtminstone till en början) att åka lite landsväg också... :rolleyes:

Övrigt... Jag tror det var alla frågor jag kunde komma på efter att jag läst det jag kunnat här på Sporthoj och KTM´s hemsida.
Säkert missat någon länk eller inlägg men det finns säkert någon vänlig själ som kan styra mig rätt :krama

Mvh
// Marcus

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
KTM RC8R
Nån som behöver däcksvärmare ktms egna orange (capit) nya 180däcks bredd max nypris 5000 nu 3500 pm el bytes mot liknande som funkar på 190däck

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Hej på er!

Förra året var jag på ett par bandagar, varav den i särklass bästa var KTM Track day på Gelleråsen.
Bästämde mig samma dag att det var dags att lägga crossen på hyllan och bege mig till de lite mindre kupperade banorna för att träna och förhoppningsvis tävla.
Sålde SUMOn och köpte en 690 SMR med KN-filter och helAcra (för att det skulle passa reglementet för 690-cupen)
I helgen tog jag RR-licensen på Anderstorp, insåg samtidigt att det är en del att göra med hojen för att få tävla och träna.
Förhoppningsvis, med er samlade kunskap kan jag säkert få svar på mina frågor.

1) Finns det en färdig "båt" att köpa som håller måtten?

2) Vad är OK att använda som uppsamlingskärl till kylvätskan (0,5L)?

3) Glykol får inte användas, vad använder ni? Endast vatten eller med någon form av antikorrisionsmedel?

4) Najning, jag förstår att alla oljeskruvar, oljepluggar mm ska najas samt även bromsoken... har jag missat något?

5) Var köper jag dekalkitten med färdiga nummerplåtar anpassade till hojen?

6) Däck, denna djungel...
Jag förstår självklart att slicks är att föredra men finns det något speciellt däck med "slicks-liknande" egenskaper men som är gatlegalt och som passar 690in? Som någerlunda snabbt blir varmt men håller för banåkning? (På SUMOn åkte jag på Pilot Power 2CT som jag upplevde hade mycket god feedback men de fadade snabbt på bana).
Jag tänkte liksom som Herr Danielsson att använda hojen (åtminstone till en början) att åka lite landsväg också... :rolleyes:

Övrigt... Jag tror det var alla frågor jag kunde komma på efter att jag läst det jag kunnat här på Sporthoj och KTM´s hemsida.
Säkert missat någon länk eller inlägg men det finns säkert någon vänlig själ som kan styra mig rätt :krama

Mvh
// Marcus
1) Gottschalk har gjort båt till SMC som även går att övertala att sitta på SM/SMR (man får inte vara blyg med kniven). Hasse G har gjort båt speciellt till SMR/SMR.

2) Vad som helst som är tillräckligt stort och kan anslutas på lämpligt sätt.

3) Jag kör med endast kranvatten. Vattenpumpsmörjning från Biltema eller Water wetter från (?) används oxå.

4) Vattenpåfyllning t.ex. Enkelt uttryckt alla lock/bultar/skruvar som orsakar läckage om de lossnar.

5) Hana Design har gjort de som jag och t.ex Stefan (37) har. Tror nog även HG Design och Thorsells kan fixa sånt.

6) Gottschalk körde med gatlegala däck med slickblandning. Minns inte vilka men han lät väldigt nöjd.

Härligt med fler piloter i klassen. Tyvärr kommer jag nog som sagt inte klara köra full säsong pga junior som kommer (planerat) om en knapp månad nu :brinnerup

Bild på Gottschalks båt
SC09_191-SuMo-wu.jpg

Bild på Hasses båt
SC09_303-SuMo-r2.jpg

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
1) Gottschalk har gjort båt till SMC som även går att övertala att sitta på SM/SMR (man får inte vara blyg med kniven). - Pluggen som jag gjorde den på är numera slängd så det finns ingen möjlighet att göra fler tyvärr.

2) Jag använde en vattenflaska med hållare från biltema, billig och lätt att tömma.

6) Gottschalk körde med gatlegala däck med slickblandning. Minns inte vilka men han lät väldigt nöjd. - Det var Continentals skurna slicks från Greven. Medium bak och soft fram. Funkade bra på banan och även på vägen :) Jag körde ju inte tokfort på rejsen kan tilläggas, så om man kör i Stefans tempo kan man inte är riktigt lika nöjd som jag var ?

MaQ

Do you like that? Do you!?
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Aprilia RSV4 RF-16 - #11 SBK
1) Gottschalk har gjort båt till SMC som även går att övertala att sitta på SM/SMR (man får inte vara blyg med kniven). Hasse G har gjort båt speciellt till SMR/SMR.

2) Vad som helst som är tillräckligt stort och kan anslutas på lämpligt sätt.

3) Jag kör med endast kranvatten. Vattenpumpsmörjning från Biltema eller Water wetter från (?) används oxå.

4) Vattenpåfyllning t.ex. Enkelt uttryckt alla lock/bultar/skruvar som orsakar läckage om de lossnar.

5) Hana Design har gjort de som jag och t.ex Stefan (37) har. Tror nog även HG Design och Thorsells kan fixa sånt.

6) Gottschalk körde med gatlegala däck med slickblandning. Minns inte vilka men han lät väldigt nöjd.

Härligt med fler piloter i klassen. Tyvärr kommer jag nog som sagt inte klara köra full säsong pga junior som kommer (planerat) om en knapp månad nu :brinnerup

Tack för svaren! :tummenupp
Har även lyckats få tag i Stefan (37) per telefon idag och pratat lite om punkterna ovan.
Det verkar som om det får bli att försöka få tag i Hasse och se om han är intresserad av att göra ytterligare en båt.
Någon som har nummer eller mailadress eller nick på sporthoj? (PMa gärna)

Jag Pmade Saint då det verkade som att han hade precis ett par sådan däcksvärmare som jag är intresserad av... ibland har man tur :banana

Återkommer med fler frågor när jag väl har börjat borra, skruva och naja...

Mvh
// Marcus

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
.....Massa bra info...

Men vad ligger egentligen kostnaderna på?

Mest körning för pengarna i sprintlopp påstås det och det låter utmärkt, men vad är startavgiften?

Räcker ett däckset en hel tävlingshelg?

Hur många startande burkar det vara, utkvalningar?

*nyfiken som få*

///P

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Men vad ligger egentligen kostnaderna på?

Mest körning för pengarna i sprintlopp påstås det och det låter utmärkt, men vad är startavgiften?

Räcker ett däckset en hel tävlingshelg?

Hur många startande burkar det vara, utkvalningar?

*nyfiken som få*

///P

4:a däckset förra säsongen, 2st KM, några race och 20+ bandagar + 20+ talet kvällsträningar på LMS... ett regnset också :)
(och jag körde träningen igår på 4:e set:et från förra året...)

dvs ett set däck räcker 2-3 tävlingshelger om man vill.

inga utkvalningar på race, än så länge :)

Anmälningsavgift är olika beroende på arrangör
http://www.mchk-racing.org/program.htm

Lite matnyttigt på readytorace.se's gamla site
http://readytorace.se/old/faq/31-ktm-690-supermono-cup/95-information-infoer-2010-diverse-matnyttigt

//håkan

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha