KTM 690smc vs. 690 Enduro / R

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
12k låter vansinnigt mycket.

Ja tror de ligger på det,cirkapris.Då fick jag med enduro bromsskivorna också som tyvärr inte passar till motarden men bra att ha vid eventuell försäljning av fälgarna.Beroendes på vad kunden väljer för hoj att montera fälgarna på.

Själv gav jag aldrig det priset men kostar väl däromkring i "KTM" butiken.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
På Enduron och Enduro R är det D.I.D. fälgar...

Stämmer,står D.I.D fälgar.
Men excel fälgar går somsagt att få till.

Här är en bild på en KTM 690 SMC med vanliga excel fälgar,dock utan ryckutjämnare.
För mej det var Ride AB i Umeå som sålde en ny sådan förra året där man fick hjulkitet med.Tyvärr var det lite sämre men infon om mått eller sälja lösa hjulkit eller distanser.
 

Bifogat

  • KTM 690.jpg
    KTM 690.jpg
    49.1 KB · Visningar: 221

MC Doktorn

Guest
En sak man kanske borde tänka på innan man moddar sin SMC till Enduro Edition är att hojen blir extremt hög.

Redan i Enduro utförande är den hög och jag som är 179 når knappt ner med min 690E.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
En sak man kanske borde tänka på innan man moddar sin SMC till Enduro Edition är att hojen blir extremt hög.

Redan i Enduro utförande är den hög och jag som är 179 når knappt ner med min 690E.

Jag är nog lite mer orolig över hur låg en enduro blir med motard fälgar...
Jag är 193 så lite höjd är inte mig emot.
 

MC Doktorn

Guest
Jag är nog lite mer orolig över hur låg en enduro blir med motard fälgar...
Jag är 193 så lite höjd är inte mig emot.

Jag skulle oroas mer för Endurons sämre chassie/bromsar för banåkning.

En potentiell gunghäst på bana som har helt fel balans för bansmisk
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Har SMCn längre gaffel än Enduron? hmm
Eller tänker jag helt fel?

Har iaf fått för mig att enduron har längre...
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Jag skulle oroas mer för Endurons sämre chassie/bromsar för banåkning.

En potentiell gunghäst på bana som har helt fel balans för bansmisk

Ska det behöva bli så illa att man köper två hojar, en enduro och en smc, känns nästan så nu iaf :gnissla
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ska det behöva bli så illa att man köper två hojar, en enduro och en smc, känns nästan så nu iaf :gnissla

Klart man gör det.
En 690 SMC och en 525 EXC, kanon!

Ingen som har en uppsättning motardfälgar till en 450 EXC 07 som vill byta mot en uppsättning till en CRF, har två uppsättningar till CRFen men inge till EXCn :gnissla
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Köpa 690 SMC eller Enduro.
Man får fundera över vad man mestadels tänkt använda hojen till. Stads,gatubus,favorit asfaltslingan,kanske en o annan bandag eller ska man ut o fräsa skog,grusvägar?

KTM 690 SMC och ett offroadkit känns som en bra kombination om man gillar asfalt köra och vanlig grusvägsköra med ett o annat skogs eller åkertur.

Men du kan ju även köpa 690 Enduro och montera på motardfälgarna,tror motardfälgarna är något dyrare om de ska köpas orginal till.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Köpa 690 SMC eller Enduro.
Man får fundera över vad man mestadels tänkt använda hojen till. Stads,gatubus,favorit asfaltslingan,kanske en o annan bandag eller ska man ut o fräsa skog,grusvägar?

KTM 690 SMC och ett offroadkit känns som en bra kombination om man gillar asfalt köra och vanlig grusvägsköra med ett o annat skogs eller åkertur.

Men du kan ju även köpa 690 Enduro och montera på motardfälgarna,tror motardfälgarna är något dyrare om de ska köpas orginal till.

Just därför jag har sån beslutsångest.
Har alltid kört asfalt och tyckt att det är skitkul (tycker fortfarande att det är skitkul), men i slutet på säsongen och hela hösten så har det i stort sett bara varit skog och grusbus. Kan nog mycket väl tänka mig spendera mer tid i skogen framöver om man här en bättre anspassad hoj, men eftersom jag är rätt ny på enduro så är det svårt att säga på förhand.
Jag är säker på att jag kommer köra gata och några bandagar men vet inte om jag ska köpa en hoj för det ändamålet när jag kanske kommer tillbringa mer tid i endurospåret :confused:
Bah, jag får ta mig en funderare under jul/nyår...

Tackar för alla tips :tummenupp
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
690 tråden på soe.se

In och läs lite på KTM 690 - Tråden på soe.se

Klicka på forumet och sedan grussnack om du inte varit där tidigare :)

Låter nästan som en 690 E skulle passat dig bättre.
Jag hade exakt samma beslutsångest som du men tyvärr hittar jag inte många skogsvägar där jag kan köra utan att ha hagelbössan efter mig eller bönder som hytter med näven.

Dock har jag kört med offroadfälgarna hela säsongen.Köpte mig Maxxis dualsport däck som är ämnade för både grus och asfalt.
Och det går att köra på rätt friskt med dessa däck på asfalt.

Nu har jag en 08:a , hade jag visst att 690 Enduro-R kom 09 så hade man nog kikat på den.
Ger ha begär!

Bilden på hojen är Charlie's på soe.se , han har monterat motardfälgar på sin Enduro-R. Kör även tydligen bantävlingar med den så nog går den allt fint med motardfälgar och asfalt trots enduro fjärding.

Ska du dock köra mycket skog,grus så finns det lättare hojar som är bättre ämnade för det,andra KTM tex .Men 690 verkar vara ett bra mellanting.
 

Bifogat

  • Sommaren%2009%20122.jpg
    Sommaren%2009%20122.jpg
    133.3 KB · Visningar: 287
Last edited:

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM EXC 500 -12
Jag skulle oroas mer för Endurons sämre chassie/bromsar för banåkning.

En potentiell gunghäst på bana som har helt fel balans för bansmisk

Jag kan säga att Enduron inte är en gunghäst på bana, den fungerar faktiskt riktigt bra trots att den inte är optimerad för det, fjädringen är bara att ställa om till sportläget lr lite hårdare. SMCns frambroms är bättre helt klart men Endurons funkar bra den med tack vare den stora bromsskivan som sitter orginal.

Jag är mer skeptisk till R'en på bana pga fjädringen men den fungerar ju fint för Charlie så varför inte.
Jag är iaf grymt nöjd med min å skulle inte byta.
Valet är ditt, vad du än väljer så tror jag att du blir nöjd:tummenupp
 

MC Doktorn

Guest
Eftersom jag inte kört 690:an på bana kanske jag inte borde vara så tvärsäker.
Men jag är säker på att du kan komma till en viss nivå sedan börjar verkligheten komma ikapp en. Vilket Kalevi vttnat om trots att han ligger 5-6 sek efter per varv än de som kör 690SMR.

Visst pratar vi om bandagar och köra 1,25 tider runt åsen där du snurrar runt bara för att det är skojigt så duger det säkert.
Men ska du ha seriösa banåkar egenskaper och skaffar dig slicks på SM fälgar och ska tänja gränser så är 690E en kass modell med helt fel chassie uppsättning och alldeles för mjuk och fel set up.

SÅ mitt råd kvarstår köp en SMC om du överhuvudtaget tänker åka bana då den modellen duger fint även för grusåka :tummenupp
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top