KTM 699 SM vägrar starta

D-Becker

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SM -07
Idag var jag ute och gasade med min 690 SM-07. Som vanligt var det en fröjd att dra upp den på bakhjulet varje tillfälle som ges. Efter ca 7 mils körning tvärdog hojen och vägrade starta igen... :huvet Rullade på kompressionen från ca 90km/h till 0 utan en minsta antydan till att gå igång igen. Spontant känns det som soppatorsk men sås fanns det utan tvekan .. Kollade säkringar, inga konstigheter... Den vägrade hoppa igång, går runt hur fint som helst på startmotorn.

5 mil hemifrån var frustrationen total... Fick ringa frugan som fick rycka ut med ungar och bilsläp för att rädda mig. Nu står skiten på verkstad... Nojjar över svindyr reparation men det känns som ett skitfel. Nån som upplevt samma sak?

Hojsäsongen har börjat allt annat än bra... Först påkörd och verkstadsvistelse i 3 veckor och 2 veckor senare det här... :död

D-Becker

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SM -07
Soppapumpen går, inga fel på batteriet. Den går runt hur fint som helst på startmotorn men den tänder inte. Gissar att det är nåt fel på tändningen...

Snowman89

Guest
Soppapumpen går, inga fel på batteriet. Den går runt hur fint som helst på startmotorn men den tänder inte. Gissar att det är nåt fel på tändningen...

Blinkade FI-lampan något när du slog på tändningen?
Minns du om hastighetsmätaren gjorde sitt vanliga "svep" när du slog på tändningen?

D-Becker

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SM -07
Inget blink, japp varvräknaren gör sitt vanliga svep... Om jag inte vetat bättre så hade jag trott at det var soppatorsk men eftersom tripen stod på ca 13 mil och det skvalpar friskt i tanken så kan det inte vara det problemet heller...

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Är där gnista på den?
Om den får gnista och soppa så ska den ju tända till

Snowman89

Guest
Inget blink, japp varvräknaren gör sitt vanliga svep... Om jag inte vetat bättre så hade jag trott at det var soppatorsk men eftersom tripen stod på ca 13 mil och det skvalpar friskt i tanken så kan det inte vara det problemet heller...

Vad menar du med "Rullade på kompressionen från ca 90km/h till 0 utan en minsta antydan till att gå igång igen."?
Försökte du rulla den på växel för att få den att hoppa igång igen utan framgång?
Lät den konstigt när du körde den på startmotorn, alt verkade den gå väldigt lätt?

D-Becker

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SM -07
Ja precis, rullade den med växel i från 90 till 0, hände inte ett skit när jag drog i rullen.

Inga konstiga ljud när jag körde den på startmotorn så jag tror inte det är nåt mekaniskt fel....

Gnista vet jag inte :( hade givetvis ingen tändstiftsnyckel med mig :huvet

Ska ringa verkstan om en stund och pejla läget....

D-Becker

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SM -07
Fick tillbaka hojen idag.. Nåt fel på tändkabel än & tändstiftet byttes till en skön kostnad på 1700:-... :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept