totoro
Är fulladdad ibland
Bytte bort min Honda cb500x mot en Ktm 790 duke 2018 idag. Lite över 1000 mil hade den gått.
Kul hoj. Stark!
Kul hoj. Stark!
Hämta ut en 790 för någon veckan sedan, men såg att den vill servas så kolla genom den fina pärmen man fick med men hittar ingen servicebok, följer det inte med någon sådan till dessa eller?
Årlig service vill lokala handlaren ha 4600spänn för, känner ni någon i Göteborgsområdet som kan konkurrera med detta smått vansinniga pris?
Den har viss karaktär av supermoto och ska helst köras med ett mått av aggressivitet. Då kommer den bäst till sin rätt. Just i stan är det jobbigt att bara "fisa" fram och det blir ryck och ojämnt. Kan drevas ner och mappa om så den går fetare tex. Bäst är nog att provköra så fort det finns möjlighet...Jag närmar mig sluttampen på MC-kortet. Har i princip bara MT-07-erfarenhet. Har kollat länge på 790 Duke (fick utesluta 890 pga premien som för tidig åttiotalist i innerstan var grotesk) - gillar allt med den (emotionellt).
Är ganska defensivt lagd mentalt och kommer inte köra över min förmåga. Det jag funderar på mest är om den blir stånkig och jävlig i stadstempo och om det i så fall finns lösning på det i form av t ex mappning? Någon som kan både KTM- och Yamahahojarna och kan jämföra lite?
Prova att ladda batteriet.Hämtade ut en begagnad 790 duke precis innan midsommar. Strax över 500 mil på mätaren. Tog kortet på måndagen efter midsommar. yeepiee, skulle ut och köra massor i det vackra vädret. Men det ville inte hojen. I söndags skulle jag ut en sväng, skulle bara svänga förbi jobbet (ca 2 km) och fixa en grej. Efter att ha varit inne på jobbet i ca 3 minuter så hoppade jag på hojen och skulle starta. Då kom felmeddelande ”immobilizer antenna failure” och hojen startar inte. Fick hämta släpvagn och dra hem den. Har kollat alla säkringar, provat reservnyckeln, laddat batteriet, kopplat bort batteriet i flera timmar men inget hjälper.
är nycklarna chipade? Någon skrev på ett annat forum att immobilizer inte används på EU marknaden?
är det någon som känner igen det här problemet?
Har redan provat men ingen skillnad.Prova att ladda batteriet.
Jag hittar inget specifikt på andra forum om ”antenna” dom jag hittar har alla ”immobilizer failiure”. När det hände så mätte jag spänningen och den var 12,6 så det borde vara okej. Ska ut och prova med startkablar från ett bilbatteri för att vara helt säker på att det inte är batteriet.Läser man andra fora om 790 är det antingen batteriet och/eller immobilizern man byter när detta händer. Om det är en battericell som är halvsnasig kan batteriet upplevas som fullt okej av dig men ge liiiite för låg spänning. Vad har du för polspänning över batteriet (utan att nyss ha laddat det) med avslagen motor?
Tack för tips, ska kolla det! Har pratat med northbike i Sundsvall där jag köpte hojen. Ska dit med imorgon. Jag hoppas att det går på deras 3 månaders garanti eftersom garantin från ktm har gått ut. Jag var mest nyfiken om någon annan har haft eller hört om samma problem och om det finns någon quick fix. Jag har 30 mil till Sundsvall, så var inte så peppad på den resan.Läste något på engelskspråkiga forum om att själva hårdvaran (boxen) till immobilizern överhettar. Kontakta lokala KTM-handlaren och beskriv dina problem. Det går också att se om motorcykeln omfattas av någon återkallelse på KTMs hemsida. Under fliken ’Service’ anges motorcykelns VIN.
Antennen är oftast en ring som sitter runt nyckelhålet och med kabel kopplat till elektroniken. Kabeln kan ha gått av eller glappar, så att elektroniken känner av att sensorn saknas. Det är den antennen som läser av och "pratar" med chippet som finns i nyckeln. Samma som på bilar... Ska göra det långt svårare att tjuvkoppla.Tack för tips, ska kolla det! Har pratat med northbike i Sundsvall där jag köpte hojen. Ska dit med imorgon. Jag hoppas att det går på deras 3 månaders garanti eftersom garantin från ktm har gått ut. Jag var mest nyfiken om någon annan har haft eller hört om samma problem och om det finns någon quick fix. Jag har 30 mil till Sundsvall, så var inte så peppad på den resan.
Då har man fått införskaffat sig en ny 790 då får hoppas man får sig ett par dagar med oki väder så man hinner köra nåt innan vintervilan.
Får väl göra den lite mer personligare med vintern också.
Singelkuts, blåtand och lite krimskrams är redan beställt.
Trevligt! Det är en rackarns fin hoj att köra. Perfekt för småvägar och stadskörning (om man ligger på lite - det går inte att glida fram utan kräver attack).
Jag skaffade blåtand ganska nyligen i förhoppning att navigation skulle gå att få upp på skärmen, men det går inte på Duke, trots att den har samma skärm som en del andra modeller. Troligen programvara som är skillnaden. Men telefonsamtal kommer upp, så har man handsfree funkar det fint. Går också att lyssna på musik mm. För min del slog jag på GPS:ens högtalare med anvisningar och den pratar i hörlurarna. Finns ingen medföljande anvisning om hur man installerar blåtandsenheten, men jag hittad en tysk (har jag för mig) och en svensk film på YT som visade var. Kan gräva fram den om det är intressant...?
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |