Ktm 950 sm-05 VS Husqvarna sm 610 ie-07

Quattro

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Ingen ännu...
Jag har otrolig beslutsångest vad jag skall välja...
Jag har provkört en 950sm som jag gillade SKARPT men jag gillar designen på husqvarnan mer.
Jag har dock aldrig provkört nån sm 610..
Dom aktuella hojjarna är en lätt begagnad 950sm -05 med ca 500mil på mätaren.
Eller en helt ny Husqvarna sm 610 -07.
Skall man akta sig för att köpa begagnat?

Det jag skall ha hojen till är att köra mest till o från jobbet och lite bus på kvällar, kanske ibland en sväng efter en grusväg.
Jag brukar låna en Varadero som jag smiskar grusväg med och det är skönt med effekten i den.... Men den är en aning klumpig :tummenupp

Så vad tycker ni?
Skall jag akta mig för KTM:en då den är 2år gammal och rullat 500mil?
Husqvarnan har man knappt hört nånting om och det tycker inte jag är särskilt bra...

Hur håller LC8 motorn? Är det snart renovering på den?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Det där känns, för en icke insatt som undertecknad, som att jämföra äpplen och päron. Går det ens att jämföra en "riktig" Husamotard med en 950 SM? Det skulle väl vara mer rättvist med en KTM 660 som jämförelse.

..och varför i självaste skulle det vara renoveringsdag på en hoj som gått 500 mil? :va

Quattro

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Ingen ännu...
Det där känns, för en icke insatt som undertecknad, som att jämföra äpplen och päron. Går det ens att jämföra en "riktig" Husamotard med en 950 SM? Det skulle väl vara mer rättvist med en KTM 660 som jämförelse.

..och varför i självaste skulle det vara renoveringsdag på en hoj som gått 500 mil? :va

Jag tror inte att du vet vad det är för Husqvarna jag pratar om.
Denna hoj är mest lik en KTM 640.
Det jag mest av allt villa ha koll på är om det är dumt att köpa beggat framör nytt. DVS håller KTM:en bra?
Jag vet att det är som att jämför lite äpplen mot päron, men man gör samma sak med dom!
Det vore kul med input från nån som kanske provat båda..

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Har inte kört ngn av dem men visst lär där vara skillnad. Huskyn har ca 53hk medans den andra är en twin på ca 85hk:va men sen är ju ktm:n oxå tyngre, skulle tippa ca 40kg. Sen är det ju så att nytt är nytt, det kommer man aldrig ifrån. Där får man ju se vad siffrorna är i pengar och "räkna fram" vad som är bäst, dvs i ditt fall en ny husky el. beg. 950. Vill du även köra lite mindre grusvägar oxå så passar nog huskyn bättre till det, längre turer och större vägar = ktm. Själv hade jag nog köpt en ny 950 el ny husky, finns ju ganska bra priser på nya nu då snart -08:eek:rna börjar trilla in. Sen beror det så klart för vad du ska ge för 950:n begagnad.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag tror inte att du vet vad det är för Husqvarna jag pratar om.
Denna hoj är mest lik en KTM 640.
Det jag mest av allt villa ha koll på är om det är dumt att köpa beggat framör nytt. DVS håller KTM:en bra?
Jag vet att det är som att jämför lite äpplen mot päron, men man gör samma sak med dom!
Det vore kul med input från nån som kanske provat båda..

..och en KTM 640 är inte lik en KTM 950 SM nånstans och det var därför jag reagerade lite på din jämförelse. :)

Angående LC8'an så kan jag inte annat än ge den motorn toppbetyg. Trevlig karaktär, bra mos redan vid låga varv och härligt muller.

Jag har haft en Husky 610 och en KTM 950 så lite koll har jag.. Allt. :rolleyes:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag skulle köpt Huskyn. Men att köpa den begagnade KTM:en är inga problem, LC8:an är inte lika servicebenägen som LC4 eller räsermotarderna. Men ska du ha den till bus och grus så tycker jag Huskyn är ett bättre alternativ. Har dock inte ägt nån av hojarna... :)

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Fz1 Turbo
Tjena. Sorry om jag lånar tråden lite.
Har en startad tråd percis under just om nya 610:an husqvarna.
Min stösta fåga är om den tål att slangas med långt?
Har hört nått om torr sump eller vad det då var som gör att den inte får smörjning när man åker på slangen långt.
Stämmer det?

KTM:en är en grym hoj det me!

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
..och en KTM 640 är inte lik en KTM 950 SM nånstans och det var därför jag reagerade lite på din jämförelse. :)

Angående LC8'an så kan jag inte annat än ge den motorn toppbetyg. Trevlig karaktär, bra mos redan vid låga varv och härligt muller.

Jag har haft en Husky 610 och en KTM 950 så lite koll har jag.. Allt. :rolleyes:

Han menade nog att husqvarnan var lik en ktm640...

Kör på KTM:en!

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Yzf 600r -98
min 950 sm har rullat knappt 200 mil, hade en ktm 660 innan denna, med en kugg mindre fram på 950, så blir det en likvärdig leksak, klart du känner den större, men jag har lika roligt på denna, :tummenupp

har däremot lite nya planer, så till rätt pris är min 06 till salu

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...