TJABA!
Nära att handla en KTM 990 SM. Finns det några vanliga fel på hojen som man ska kolla extra noga på ?
Jodå det finns en hel del grejer du bör kolla upp just på 990 SM.
Först ut: Bromsarna, det sitter monterad några klena brembo snikok original där, dom duger inte till 1-fingersinbromsningar från 200 på gelleråsrakan. Det finns modeller som har monoblock brembos, där har du hejdare som duger till oljetankers!
2: Fjädringen. Här är det svampigare än i tomteskogen, en hel arme med svampar har invaderat och dom har inte tagit med sig särskilda justeringsmöjligheter heller. Har den fått kortare fjädringsväg, mer inställningsmöjligheter, allmänt sportigare och syndigt svarta gaffelben så har det blivit åtgärdat.
3: Tanken. En speciell plast KTM andvände sig just till den här modellen svarar dåligt på UV-ljus, men följd att så fort 990 SM kom ut från den österrikiska fabriken så svullna tanken upp något groteskt. Känns som att köra en Z1300 från tidigt 80-tal. Om tanken rymmer mer än 15 liter så har man fått en dålig tank som hindrar en att klänga runt hojen vid extrem aktiv körning.
4: Färgsättning. Då ovanstående gjorde att modellerna inte blev så populära, så har tidigare ägare och även generalagenten lackad dom enfärgade, typ södertälje-stulen-mattsvart-sprejburk lack i ett desperat försök att få lite värde in i hojarna igen. Är det en SM som inte lider av följande så har den fått en vit-svart härlig skrud som bärs av en orange ram. Ett litet R har oxå hamnat bakom SM för att berätta att just det här exemplaret lider inte av ovanstående fel.
Jag har en 990 SM (R) som ovanstående har blivit åtgärdat på, så den är "good-to-go"! Måste tyvärr skiljas från, tydligen är 8 hojar i garaget för mycket...inte får jag tror särskilt på det, jag får nog plats med 1-2 till, men husfrid prioriteras just nu. Såg att min finska sambo gick in en jaktbutik häromdagen så jag tar inga chanser längre. KTM'n SKA BORT!
ar det nagon som kan svara pa om 990sm kommer som 2011 eller finns det bara 990smr nu. Kan inte se den "vanliga" pa KTM's sida
Vanliga SM är borta ur programmet i år. Den är inte "Ready To Race".