Ktm 950 sm

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Varför bytte du till 520 kedja? Endast vikten eller vilka är fördelarna?

:) Förutom vikten på både kedja och drev så är fördelen att det blir mindre friktion/mindre förlust i transporten till det så viktiga bakhjulet.

Nackdelen är att det slits fortare, men om man inte håller på att gegga ner sin kedja och tvättar och rengör den ofta så tror jag att livslängden blir hyfsat ok ändå.

Skall förresten ta racelicens imorgon och köra dubbeldagar därefter på Mantorp, skall bli ruskigt kul!

Passar även på att slå ett slag för våra bandag i Juni (dubbeldag i Augusti är redan fullt), kom dit och kör vet ja - bankörning är det roligaste som man kan göra med kläderna på:tummenupp
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?258840-2013-års-bandagar-med-Cashback-Racing
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Prövade idag och slänga på 17 drev igen. Efter luftmodd och slipons tänkte jag väl att det fanns en möjlighet till att det fortfarande gick o fiska upp hojen på 4an. Saknar lite och inte kunna använda 1-2 därav tanken om att byta tillbaka.

Nåväl hojen blev absolut trevlig, mycket lugnare på växlar och motorvarv men hela/halva busfaktorn försvann. 4an var lögn i helvete o göra nått liknande som man göra med 16 så det vart bara hem till garaget o byta tillbaka igen. =)

Är det nån som har experimenterat med just drev kombos? Klurar på gå ner 1 kanske 2 kugg ibak till mitt 16 drev vilket borde resultera i att hojen blir lite användbar på alla växlar?

Tankar o tips?
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Ladda ned Kevs modifikationsbok som finns här: http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=4946
Finns lite diagram med olika drevningar vad det kör i +/- varvtal på en växel vid en speciell hastighet, kommer inte ihåg vilken det va nu, så kan man se lite hur olika drevningar påverkar hojen :)

Och ja wicknertz, det går att kolla på den sidan även att den är för touringhojjar ;) (KTM SMT sida)
 

Tippex

Ny medlem
Gick med
2 May 2012
Ort
Hedemora
Hoj
2010 KTM 990 SM
Har någon annan fått otrevliga egenskaper med kombinationen Pirell Scorpion sync fram (original), och Dunlop Sportmax Roadsmart ll bak. I somras kunde jag lätt åka 200+, var som att åka på räls, nu med den här kombinationen fick jag slå av vid 185, kändes väldigt instabil (vobblig). Vindknuffarna man får när man ligger bakom en långtradare i 90 km/h är i vanliga fall hanterbara, men nu känns det som om cyckeln håller på att slå knut på sig själv.:va eller är det bara vårkänslor.:confused:
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Innan jag bytte bakdäcket betedde den sig så. Det var ganska platt i mitten(corden titta fram :)). Jazzar gör den lite forfarande men det beror oftast på att jag håller för hårt i styret när jag inte tänker mig för.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Prövade idag och slänga på 17 drev igen. Efter luftmodd och slipons tänkte jag väl att det fanns en möjlighet till att det fortfarande gick o fiska upp hojen på 4an. Saknar lite och inte kunna använda 1-2 därav tanken om att byta tillbaka.

Nåväl hojen blev absolut trevlig, mycket lugnare på växlar och motorvarv men hela/halva busfaktorn försvann. 4an var lögn i helvete o göra nått liknande som man göra med 16 så det vart bara hem till garaget o byta tillbaka igen. =)

Är det nån som har experimenterat med just drev kombos? Klurar på gå ner 1 kanske 2 kugg ibak till mitt 16 drev vilket borde resultera i att hojen blir lite användbar på alla växlar?

Tankar o tips?

Du behöver ha mer pulver helt enkelt:yoparty
Med mina förändringar som jag gjort så funkar det.
Pc5, rottweiler, RC8 trattar, 520 drivpaket, Shorai batteri (nästan 4kg lättare) samt acra pipor.
 

Tippex

Ny medlem
Gick med
2 May 2012
Ort
Hedemora
Hoj
2010 KTM 990 SM
Ser att jag utelämnat en del info, gamla bakdäcket var också ett Pirelli Scorpion (original) rejält slitet, men trots det var cyckeln stabil. Ca: 2 veckor sedan jag bytte. Antar att jag får krypa till korset och beställa ett nytt framdäck, ser ut som man inte ska blanda olika fabrikat och däcktyper :(. Tänkte mest jag skulle få bekräftat att så var fallet.
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Du behöver ha mer pulver helt enkelt:yoparty
Med mina förändringar som jag gjort så funkar det.
Pc5, rottweiler, RC8 trattar, 520 drivpaket, Shorai batteri (nästan 4kg lättare) samt acra pipor.

Sitter på acra, rottweiler, Rc8 trattar o secondary flies borta. Har svårt o se att diffen på pc5an kan göra det möjligt med lyft på 4a med 17T men du får gärna överbevisa mig med nån film :rock

Spenderat tid i kevinX tråden och enligt honom är hans val 16/40 bästa drevningen..?!

Jo en grej till jag upplevde. När jag lossade framdrevet för att sätta på 16 satt det inte alls med dom 100 nm som det ska vara. märkligt tänkte jag och tur att jag hade loss grejerna. sen när jag bytte tillbaka till 16 igen så satt det återigen hyfsat löst men då hade jag dragit på locktight o 100 nm.. va lixom missar jag?
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Sitter på acra, rottweiler, Rc8 trattar o secondary flies borta. Har svårt o se att diffen på pc5an kan göra det möjligt med lyft på 4a med 17T men du får gärna överbevisa mig med nån film :rock

Spenderat tid i kevinX tråden och enligt honom är hans val 16/40 bästa drevningen..?!

Jo en grej till jag upplevde. När jag lossade framdrevet för att sätta på 16 satt det inte alls med dom 100 nm som det ska vara. märkligt tänkte jag och tur att jag hade loss grejerna. sen när jag bytte tillbaka till 16 igen så satt det återigen hyfsat löst men då hade jag dragit på locktight o 100 nm.. va lixom missar jag?

Men har du bänkat och mappat hojen, annars är ju allt du gjort tämligen meningslöst? Hur många hk har du på bakhjulet?
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Hojen är mappad självklart dock inte bänkad. Vet inte vart riktigt jag ska vända mig här i mörka småland för bänkning, om/när det blir akutellt.

Såg jag ju att du slängde upp några diagram bakåt i tråden men har du nån aning om vad själva bänkningen gjorde för hojen?
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Hojen är mappad självklart dock inte bänkad. Vet inte vart riktigt jag ska vända mig här i mörka småland för bänkning, om/när det blir akutellt.

Såg jag ju att du slängde upp några diagram bakåt i tråden men har du nån aning om vad själva bänkningen gjorde för hojen?

Kolla med www.maxxtuning.se om dem kan effektmäta motorcyklar.
Går ju isådantfall dra ihop ett gäng och åka dit kanske :) Är ju inte så långt bort :p


Angående drevning så har jag för mig att Kevxtx på smtforumet kör med 17/43 på sin nu och föredrar det men jag är inte helt säker.
 
Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Hojen är mappad självklart dock inte bänkad. Vet inte vart riktigt jag ska vända mig här i mörka småland för bänkning, om/när det blir akutellt.

Såg jag ju att du slängde upp några diagram bakåt i tråden men har du nån aning om vad själva bänkningen gjorde för hojen?

Först säger jag, FAAN också! Ligger just nu på Linköpings lassaret efter en highsider på Mantorp idag. Tre revben bak på högersid, knas på lungan också. Får väl i mig 40% av min normala luftmängd...

Kom som bäst ner på 1.29,150 igår och 1.29,5 idag innan jag vred på för hårt ur mjölbykurvan...

Själva bänkningen ger ju inget:) Men hela vitsen med det är ju att plocka fram optimal bränsle/luft blandning för just din hoj, som inte är riktigt lik någon annan hoj, eftersom alla hojar är ställda inom vissa toleranser.

För mig är det så att vrider jag på rullen på trean så powerwheelar jag utan problem och om jag sedan växlar och låter hojen slå i marken så vrider jag bara på rullen så powerwheelar jag på 4:an. Fråga dem som stått och glott vid depårakan på Mantorp vet jag.
Om jag är ute på gatan och vill få upp den på 4:an bara "sådär", så lägger jag i fyran, torr varvar upp hojen en gång flyttar bak rumpan lite grand torrvarvar upp igen släpper kopplingen och rycker i styret.

Förresten, om det är någon som har lite SMR delar som ligger och skräpar så säg gärna till, jag lär nog höra av mig om ett par dagar...:(

F.ö. Morfintabletter funkar bra:banana
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Nä va fan! Hoppas du har bra läkkött då, inge kul att klota såhär tidigt på säsongen :( Krya på dig och hoppas du är på benen (hjulen) snart igen:banana
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Läcker gaffelolja från returdämpningsratten, och ratten når heller inte sitt max längre (snurrar bara runt och runt). Någon som råkat ut för liknande? 990 SMR
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Först säger jag, FAAN också! Ligger just nu på Linköpings lassaret efter en highsider på Mantorp idag. Tre revben bak på högersid, knas på lungan också. Får väl i mig 40% av min normala luftmängd...

Kom som bäst ner på 1.29,150 igår och 1.29,5 idag innan jag vred på för hårt ur mjölbykurvan...

Själva bänkningen ger ju inget:) Men hela vitsen med det är ju att plocka fram optimal bränsle/luft blandning för just din hoj, som inte är riktigt lik någon annan hoj, eftersom alla hojar är ställda inom vissa toleranser.

För mig är det så att vrider jag på rullen på trean så powerwheelar jag utan problem och om jag sedan växlar och låter hojen slå i marken så vrider jag bara på rullen så powerwheelar jag på 4:an. Fråga dem som stått och glott vid depårakan på Mantorp vet jag.
Om jag är ute på gatan och vill få upp den på 4:an bara "sådär", så lägger jag i fyran, torr varvar upp hojen en gång flyttar bak rumpan lite grand torrvarvar upp igen släpper kopplingen och rycker i styret.

Förresten, om det är någon som har lite SMR delar som ligger och skräpar så säg gärna till, jag lär nog höra av mig om ett par dagar...:(

F.ö. Morfintabletter funkar bra:banana

Skönt att höra, vi var några som var oroliga när det började ta tid.
Krya på dig önskar en från Fruktstundsgruppen

:banana
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Har kanske varit uppe förrut men hittar ingenting just nu?
Och google kammar hem noll.
Åkt helt original tidigare, sen bytte jag till acra pipor och var då tvungen att köra med insatserna i för att den skulle gå överhuvudtaget.

Nu har jag plockat bort SAS+EPC och tänkte i samband med det rycka db-killers på acrorna.
Jag bestyckade upp fög1 MJ: 155-> 160, fög2: 160-> 165.
Flyttade båda nålarna ett steg ner från 2/5 ->3/5 .
Den vill fortf inte gå utan db killer i. Går fint på tomgång men dör så fort jag gasar. Stoppar jag i dem så går den hjälpligt, blöddrar och har sig.
Antar att jag måste upp ytterligare 2-3 storlekar på MJ men det är jobbigt att chansa sig fram hela tiden. Måste ju finnas fler som har förgasarmoppe och bytt till acra och bestyckat därefter?

Har beställt ett 170 från lelles, men det är de största som går att beställa?
Tips någon?

Hej,
får du nån ordning på hojen?
Håller just på med samma sak som du. Har klämt på ett par rejält öppna pipor från DanMoto.
Min var precis som din när jag startade den för första gången för säsongen m nya piporna.
Den kom sej dock och verkade gå rätt ok när jag gjorde en snabbtest. Då hade jag ännu inte bytt huvudmunst.
Tog ur munst. idag för ett byte men är som du lite fundersam på vilka jag ska ha.
Provar nog med 160 fram 165 bak och höja nålarna (sänka clipset) ett snäpp eftersom min ändå gick hyggligt m originalbestyckningen. Vad jag förstått så kan det behövas rätt så olika åtgärder på olika "hojindivider" så din kan ju behöva mer som du skrev.
Har du gjort nåt med luftburken/öppnare filter?
Nån jag pratade med hade kört utan trekantslocket på sidan av luftburken men då lär den väl behöva ännu mer soppa.
Skriv gärna om resultaten så kan vi kanske få lite hjälp av varann :)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Hej,
får du nån ordning på hojen?
Håller just på med samma sak som du. Har klämt på ett par rejält öppna pipor från DanMoto.
Min var precis som din när jag startade den för första gången för säsongen m nya piporna.
Den kom sej dock och verkade gå rätt ok när jag gjorde en snabbtest. Då hade jag ännu inte bytt huvudmunst.
Tog ur munst. idag för ett byte men är som du lite fundersam på vilka jag ska ha.
Provar nog med 160 fram 165 bak och höja nålarna (sänka clipset) ett snäpp eftersom min ändå gick hyggligt m originalbestyckningen. Vad jag förstått så kan det behövas rätt så olika åtgärder på olika "hojindivider" så din kan ju behöva mer som du skrev.
Har du gjort nåt med luftburken/öppnare filter?
Nån jag pratade med hade kört utan trekantslocket på sidan av luftburken men då lär den väl behöva ännu mer soppa.
Skriv gärna om resultaten så kan vi kanske få lite hjälp av varann :)


Hej! Har ännu inte haft tid att prova vidare, men de senaste 160+165+clips var iallafall på tok för magert för min med öppna acra. Har fått hem ett 170 så nästa setup blir 165+170. Men har även beställt större munstycken ifrån england (172,175,180,182,185). Så jag har lite att testa mig fram på sen, de hade dock leveranstid på 20-40dagar så det kan ju ta hur lång tid som helst innan de anländer.
Har inte öppnat upp burken nått mer och trekanterna sitter kvar. Jag tvivlar på att det gör så stor skillnad, mer än att det blir ännu svårare att få till blandningen.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top