Du får lägga upp en ljudfil så vi får höra hur det låter. Gissningsvis så är det kamkedjesträckaren som behöver lite TLC...
Ska försöka spela in en ljudfil, känns så dock lite onödigt att starta hojen flera gånger utan att riktigt kunna varmköra den?
Vilken viskositet har du på nya oljan? Den slamrar mer med tunnare olja kör helst 15w 50 eller 60 olja. Annars tror jag att dina kamkedjeträckare är för gles så dem tappar oljetryck,,de i sin tur gör att kamkedjan inte sträcks fullt ut. Jag fick detta missljud på min ktm 990 08 och den hade de dåliga sträckarna. Köper du nya så får du de nya sträckarna som är tightare de tappar inte oljetrycket. De va dåliga sträckare upp till minst 08 så du vet. De går snikfixa sträckarna genom att pilla in en m6 mutter 4mm tjock så de sträcker mer men de är fulfix köp nya istället. Jag provade visserligen att shimsa sträckarna med 4 mm tjock mutter typ en m6 mutter har jag för mig man trular dit mellan plugg och sträckare. De gjorde jag först för att höra om den slamrade mindre och den vart då tvärtyst så jag best då nya sträckare.
Som sagt prova muttershimsning innan du köper nya sträckare! Nackdelen med mutterfix är att sträckarna fortfarande inte sträcker rätt moment de ger bara statiskt hårdare tryck hela tiden på kedjorna och de sliter kedjorna i onödan.
Köpte efter lite läsning här i tråden OKQ8 SBK Racing 10w-50.
Min är en 2008 årsmodell.
Sträckare, är det något som en "rookie" kan byta själv? Kunskapsnivån ligger ungefär på att byta olja.
Borde kanske iofs ändå lämna in den för ventilkontroll