Ktm 990 SMR 2010 Eller Ktm 950 SMR 2008

MR.H

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
06an hittad å köpt...
Tjena har nu åkt sport hoj ett tag Suzuki Gsxr 1000. Förra sommaren prövade jag polarens Ktm 950 sm. Självklart va detta riktigt kul. Och nu här i förra veckan så körde jag en ny 2010 Ktm 990 Smr och det va fan forfarande jäkligt kul, de va länge sen jag garvade så mycke för mig själv under åkturen.

Till frågan nu då. Ktm 950 smr 08a mot Ktm 990 smr 10a. Självklart vet jag att 990 har runt 50 kubik mer och ca 15 hk mer och insprut istället för förgasare mm.
Men frågan e om det är jätte stor skillnad i vrid ax och stabilitet på dessa hojar. Det är ju som sagt lite skillnad på 90000 och 132000 kr

Tacksam för svar från nån som har kört bägge hojarna, Vill gärna skaffa en nu:banana

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har inte kört nån av dom men varit/är jävligt sugen på en 990 smr. Det som avgör valet är om du gillar bakhjulskörning eller inte...

950:n har problem med soppatillförseln vid längre bakhjulskörning, den börjar hacka och gå dåligt. Vore det inte för det felet så skulle jag gärna köpa en sådan... Men att köpa en motard som inte klarar av ett par kilometer på bakhjulet är inget alternativ för min del.

Så skulle jag köpa en skulle det bli en 990 :tummenupp

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ok, vet att det finns hur många inlägg som helst här på sporthoj om folk som har problem med det. Finns även dom som klarat sig utan problem, personligen skulle jag inte chansa om jag skulle köpa en motard.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Nu var det några år sedan jag körde 990 och 950 men mitt bestående intryck efter körningarna (körde dom samma dag) var hur mycket stabilare och kvickare 990 kändes. Jag trivdes inte alls på 950. Dynan var svampig och tog bort för mycket feedback från hojen och chassiet kändes allmänt löst i tyglarna så hojen ålade sig när jag pressade den i kurvor, både på gas och broms. Det tillsammans med lägre effekt, båda hojarna skulle må bra av mer effekt, gör valet enkelt för mig, superduke 990 vinner lätt över 950.

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Köp -09'an i jönköping då för 123! Ingen skillnad mellan -09 och -10, ja förutom då att den ena har varit oandvänd i ett år.

990 SMR helt klart annars...exklusiv hoj i det här landet om inte annat. Och den är den som är mest bananpassad vad gäller fjädring och chassi, den mindre tanken har ju gjort den fula profilen från 950/990 SM mot en riktigt trevlig syn + att körställning är bättre.
Så skillnad i ax lär det endast vara av akademiskt betydelse, men den stramare och kortslagigare fjädringen gör nog SMR till den hoj som du bäst skulle trivas med som kommer från en gixxer.

Men det visste du ju redan, så enda anledning till att inte köpa en SMR är att den kostar pengar som man inte har. Sparade pengar som man har är inga bra pengar om man köpt nått som man inte ville ha :fakta

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln