Här kommer lite tankar om hur jag har tänkt, det kanske inte gör dig klokare..
Stora spridare kräver lägre bränsletryck för de har kapacitet att flöda mer. Små spridare kräver högre bränsletryck för att kunna leverera samma mängd. 875 cc spridare kräver högre tryck för att leverera samma mängd som 1000 cc gör vid 3 bars bränsletryck.
Ett högre bränsletryck kräver en pump som klarar att jobba mot ett högre tryck och fortfarande flöda på tillräckligt, pumpens kapacitet beror på vilket tryck den jobbar mot.
Om du siktar på 250hk och 2 bars laddtryck på E85 och arbetsbelastning på högst 90% på spridarna så krävs det 948 cc, med ett bränsletryck på 3 bar. Pumpen måste då högst jobba mot 5 bars tryck, vid 2 bars laddtryck.
Om du skulle köra 875 cc spridare och en bränsletrycksregulator som har 1:3 i förhållande, med ett grundtryck på 3 bar och ett laddtryck på 2 bar skulle spridarna flöda 1516 cc och pumpen skulle behöva jobba mot 9 bar mottryck.
Här kan du räkna lite, hoppas fick svar på vad du klura på.
http://www.deatschwerks.com/resources/fuel-calculators/
Det där var väldigt lärorikt svar !! Låter som 1000cc spridare är ett bättre val för då duger en vanlig volvo 940 pump. Finns ju numera stooora spridare som funkar ända ner till väldigt låg effekt. Vilket märke och modell på spridare runt 1000cc är bäst i dag.
Jag är tvekande inför e85 vs 95-98okt? Det är 19l tank och det räcker för säkert 20mil även på e85 så soppaförbrukningen är inte avgörande och inte heller kortare oljebytesintervaller.
Är det mycket svårare lira in insprutet med e85? Jag kan tänka mig att e85-justera in motorn utan turbo är en hel del bök,,det bli ju en helt ny mapp bara det!!