Köpte nyligen en 990 sm från 2008. Tidigare ägaren påstod att ventilerna var kollade av ägaren före honom men kunde inte lova något.
Så jag skruvade isär och kollade själv i helgen.
Det positiva var att ventilspelet inte var för tajt, däremot var det för mycket spel.
Spelet ska ligga på 0.10 - 0.15 på insug och 0.25 - 0.30 på avgas. Jag mätte upp runt 0.20 eller lite mer på insug samt 0.35 kanske lite mer på avgas.
Han jag skruvade med har varit bilmekaniker i 30 år och tyckte inte det gjorde något om spelet var för stort fast man hör ventilerna ticka när man startar motorn.
Velar nu mellan om jag ska låta det vara eller om jag ska montera nya shims för att få ner spelet alternativt lämna in på verkstad. Vad tror ni, är det skadligt för kammar o.dyl eller ska man låta det vara och köra på i sommar?
Så jag skruvade isär och kollade själv i helgen.
Det positiva var att ventilspelet inte var för tajt, däremot var det för mycket spel.
Spelet ska ligga på 0.10 - 0.15 på insug och 0.25 - 0.30 på avgas. Jag mätte upp runt 0.20 eller lite mer på insug samt 0.35 kanske lite mer på avgas.
Han jag skruvade med har varit bilmekaniker i 30 år och tyckte inte det gjorde något om spelet var för stort fast man hör ventilerna ticka när man startar motorn.
Velar nu mellan om jag ska låta det vara eller om jag ska montera nya shims för att få ner spelet alternativt lämna in på verkstad. Vad tror ni, är det skadligt för kammar o.dyl eller ska man låta det vara och köra på i sommar?