KTM Bestyckning 640 -03

Passe

passe
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Fireblade cbr 954 -02
Hej!
Jag undrar vad det skall vara för munstycke till en KTM 640 2003 med effekt-pipa + öppnad luftburk

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Jag har ifs en 01:a men till min så vart det ett 165.
Vart STOR skillnad!

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Kör för tillfället 170 med öppnad burk men med orginal struten funkar bra, med ett öppet slipon ska man nog öka till 175 men det är bara att pröva sig fram munstycken är billiga.

Good luck :rock

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Jag vet ej om det stämmer men jag har hört att det skall inte vara så nyttigt att gå upp över 170.

Det var nånstans som jag läste att man kunde få bensin i oljan om man hade otur!
Nått du har märkt av?

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Nej ingen bensin i oljan, men vi måste skilja på årsmodeller 03an är vad jag förståt lite moddad jämfört med de tidigare årsmodellerna så på din 01 har du säker rätt att man inte ska ha för stort mustycke just av den anledning du själv nämner.

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Hoj
CB1000Turbo -97
HOnung har rätt, 170 med öppen luftburk och orig. dämpare
175 med öppen luftburk och timmdämpare.

Glöm inte att höja nålen ett snäpp också!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
På den gamla 640-motorn är 170-munstycke när man kör med stor luftburk och ett rejält öppet avgassystem (Duke med FP-slipon). Annars går den för fett på toppen. Om den omarbetade motorn ger andra resultat, kan jag inte säga, men ni bör ha verifierat med bänkkörning med lambdasond innan ni slänger in för feta munstycken i en 640LC4 med liten luftburk och originalrör. Risken är stor att ni sotar igen motorn (med risk för brända ventiler), ökar bränsleförbrukningen i onödan m.m.

herriherri

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
YZF 426
Jag har ktm's egna supermotard dämp och 175 munstycke med borttagen luftburkskåpa, den går som ett spjut. Polarn har samma tror jag, de går finfint med den bestyckningen på exakt samma båge......

Lycka till.

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Funkar bra med Ktms sm dämpare va?
Har hört fler som som är nöjda så det får nog bli en
sån till våren.

Last edited:

Smile

A HÅLL ÅPP
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Katana 1100
Jag har en SXC-dämare i dag men är så så så sugen på ett
Akrapovic helsystem...... :D :D :D

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
herriherri skrev:
Jag har ktm's egna supermotard dämp och 175 munstycke med borttagen luftburkskåpa, den går som ett spjut. Polarn har samma tror jag, de går finfint med den bestyckningen på exakt samma båge......

Lycka till.

Är det bänkat och verifierat att det är "spot on" ? Blandningsratio 13-14:1 ca ?

herriherri

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
YZF 426
Honung skrev:
Funkar bra med Ktms sm dämpare va?
Har hört fler som som är nöjda så det får nog bli en
sån till våren.

Jag märkte skillnad med bara den nya dämpen innan jag hann sätta dit nya munstycken och öppna luftburken. Jag är mkt nöjd plus att det är inte så farligt dyrt, och låter riktigt bra... :)

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Hoj
CB1000Turbo -97
Ja, KTM´s SM dämpare är klockren.
TomK: Det enda jag har gjort är att kolla färgen på stiftet efter fullgaskörning..gyllenbrunt..så det är kanske inte optimalt men bra nog.

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Jag är herriherri's polares som har typ samma. SM sliponet etc. Började med 175 munstycke, 1,1 luftmunstycke (akta så du inte tappar in den i förgasaren bara, se bild till vänster :eek: ) och nålen högst upp. I början var det så stor skillnad på en gång så jag var nöjd men efter ett tag tyckte jag att mellanregistret var lite dåligt så jag bytte ner till 170 och sänkte tebax nålen ett hack igen.

Det vart lite bättre drag och den gick även jämnare på mellan/cruisinggas. 03-orna har högre flöde i toppen samt systemet (även större luftburk, rätta mig om jag har fel?) så man får räkna med större munstycken än tidigare modeller.

Har märkt att alla hojar är olika, tycker att polarens är mycket rappare och mera varvvillig när jag testar men kanske bara är nojig ;-) Men vissa inställningar på hans vart helt olika för att funka. Typ 1½ varv på blandskruven mot 2½ på min för att bli optimalt.

Hade en bänkning bokad men den uteblev för i år, blir efter vinterdvalan eller under vintern. Är nog det säkraste sättet att få reda på om den går som den skall. Snackade med Finmekaniska och han sa att de flesta SM hojar som kommer in går på tok för fett och det är ju aldrig bra, som TomK påpekade.

Så mitt tips är att köpa flera munstycken och testa sig fram, är ju bara kul ju :tummenupp Tror inte min går optimalt alls. Fölk hävdar ju att det ska vara skitlätt att gasa upp dem på 2:an och tom 3:an med bara avstrypning/slipon etc men det var skitsvårt på min, så det fick bli ett 16-kuggars fram istället, snacka om skillnad :D

Last edited:

Spretman

#9 med handskarna på hyllan
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Suzuki RMZ450
Haloppa !

Jag gick på Ktm:s egna rekomendationer.
170 i huvudmunstycke
47,5 i lågfarten

Funkerar konon på min duke 03.
Har öppen luftburk + sebring slipon. Har förvisso ej bromsat hojen, eller spanat in stiftet, men jag märker inget konstigt på motorgången, varken vid botten, mellan eller högvarv.

Slinke

.....B2.....
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
KTM 950 Supermoto ( SÅLD !!!), KTM SXF/EXC 250 & en liten en!
Osäker !!

Var hos Lelles igår o snackade med Ragnar! (deras KTM expert) Han sa att jag ska ha 180 munstycke höja nålen ett snäpp, inte byta lågfartsmunstycket på min 04 Duke II. Kör med Original system på. Gjorde som han sa ! Tycker att den låter som Dart Vader när man gasar på. Tyckte att det blev en fördröjning på motorns varv när jag gasade på. annars så vart jag inte speciellt imponerad av bestyckningen. knappt märkbar skillnad.. Ringde o frågade honom om motorns ovilja att varva upp fort... han sa att motorn måste ha nåt arbetstemperatur och att den fortfarande inte har släppt i motorn (har gått 100mil) släpper runt 300 mil enligt honom.... Finns det någon som har någon erfarenhet från liknade mod ? skulle jag vara tacksam för svar!!

:tummenupp

Last edited:

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Slinke skrev:
Var hos Lelles igår o snackade med Ragnar! (deras KTM expert) Han sa att jag ska ha 180 munstycke höja nålen ett snäpp, inte byta lågfartsmunstycket på min 04 Duke II. Kör med Original system på. Gjorde som han sa ! Tycker att den låter som Dart Vader när man gasar på. Tyckte att det blev en fördröjning på motorns varv när jag gasade på. annars så vart jag inte speciellt imponerad av bestyckningen. knappt märkbar skillnad.. Ringde o frågade honom om motorns ovilja att varva upp fort... han sa att motorn måste ha nåt arbetstemperatur och att den fortfarande inte har släppt i motorn (har gått 100mil) släpper runt 300 mil enligt honom.... Finns det någon som har någon erfarenhet från liknade mod ? skulle jag vara tacksam för svar!!

:tummenupp

Tycker att det verkar förstort med 180 men det kanske skiljer mellan 03-04. Jag kör idag med 172,5, fp slipon och justerat luft o bränsle skruven ca 2,5 ut från botten och den svarar mycket bra på gasen och stiftet ser bra ut. Har prövat med div olika munstycken men tycker att den bestyckningen jag har nu är bäst.

Det enda råd jag har är att prova sig fram eller det bästa är att bänka om du har möjlighet till det.

Lycka till o det finns inga genvägar till det perfekta resultatet :D

Slinke

.....B2.....
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
KTM 950 Supermoto ( SÅLD !!!), KTM SXF/EXC 250 & en liten en!
?

Honung skrev:
Tycker att det verkar förstort med 180 men det kanske skiljer mellan 03-04. Jag kör idag med 172,5, fp slipon och justerat luft o bränsle skruven ca 2,5 ut från botten och den svarar mycket bra på gasen och stiftet ser bra ut. Har prövat med div olika munstycken men tycker att den bestyckningen jag har nu är bäst.

Det enda råd jag har är att prova sig fram eller det bästa är att bänka om du har möjlighet till det.

Lycka till o det finns inga genvägar till det perfekta resultatet :D

Jaha ??

Han (Ragnar) hade precis fixat till en 03:a 180 munstycke höjt nålen ett snäpp (femte hacket ) Sebring pipor. han startade upp den o gasade på .. rapp som fan...!! 2,5 varv på vilken skruv.. lilla på vänster sida av fuggen?? den långa som går rakt ner är väl tomgång
?? Nicklas

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vad är det för förgasare på 04:eek:rna ? 180 låter som alldeles åt helskotta för fett. Som jämförelse så har jag nu samma bestyckning på min TM40 med högflödestrim på toppen, större cylle m.m., som när den bara var normalt avstrypt och med effektpipor - det är inte alltid man ska följa efter med fetare munstycken bara för att flödet ökar...

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...