KTM Bestyckning 640 -03

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
Slinke skrev:
Jaha ??

Han (Ragnar) hade precis fixat till en 03:a 180 munstycke höjt nålen ett snäpp (femte hacket ) Sebring pipor. han startade upp den o gasade på .. rapp som fan...!! 2,5 varv på vilken skruv.. lilla på vänster sida av fuggen?? den långa som går rakt ner är väl tomgång
?? Nicklas

Jag har provat med 175 på min och det var för stort, min är också rapp på gasen så det är väldigt svårt att säga att det ena är rätt eller fel pga motorer är olika, man får helt enkelt prova sig fram. Luft/bränsle skruven sitter längst fram/under på fugen inte alldeles enkel att komma åt. Jag kapade en flat mejsel till ca 5cm lång, den långa på sidan är som du skriver tomgång.
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Bästa är som sagt att bänka, då får man ju svar på det mesta. En bänkare jag talade med förra säsongen sa att de flest KTM:er som kommer in går åt h-vete för fett. Själv kör jag 175 nu och är väl nöjd men det finns nog mer att hämta med rätt nålhöjd, lågfart mm. Sen spelar ju vädret in. Under April nu har den gått som aldrig förr. Antagligen pga det kalla vädret/högre lufttrycket, vilket tyder på en lite för fet blandning under sommaren. Får se vad bänkningen säger. Lägger upp grafen här sen som referens.
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
Basse skrev:
Bästa är som sagt att bänka, då får man ju svar på det mesta. En bänkare jag talade med förra säsongen sa att de flest KTM:er som kommer in går åt h-vete för fett. Själv kör jag 175 nu och är väl nöjd men det finns nog mer att hämta med rätt nålhöjd, lågfart mm. Sen spelar ju vädret in. Under April nu har den gått som aldrig förr. Antagligen pga det kalla vädret/högre lufttrycket, vilket tyder på en lite för fet blandning under sommaren. Får se vad bänkningen säger. Lägger upp grafen här sen som referens.

Exakt, men det finns ingen här i Östersund som bänkar tyvärr :(
 

Slinke

.....B2.....
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 Supermoto ( SÅLD !!!), KTM SXF/EXC 250 & en liten en!
Osäker !!!

TomK skrev:
Vad är det för förgasare på 04:eek:rna ? 180 låter som alldeles åt helskotta för fett. Som jämförelse så har jag nu samma bestyckning på min TM40 med högflödestrim på toppen, större cylle m.m., som när den bara var normalt avstrypt och med effektpipor - det är inte alltid man ska följa efter med fetare munstycken bara för att flödet ökar...


Mikuni BST 40 fugge sitter det på... Jag är ju som sagt bara en lekman .. Men det skulle ju vara väldigt trist om jag inte kan lita på en så kallad expert (Ragnar ) Lelles... Men men jag får väl ta o slänga på ett 170 mun stycke för att vara på den säkra sidan.. :confused:
 

*ERIXON*

"Med Lem"
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Hällefors
Hoj
TT600E.......
Va fan jag har 160 högfart låg.45 hxc dämp. Går satan tycker det duger på min 640 -01..........
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Känns som att Ragnar ökar med 5 för varje år. Han rekommenderade 175 till min 03:a förra året jämfört med 170 innan till 02:eek:rna :confused: :va ;-)
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
Basse skrev:
Känns som att Ragnar ökar med 5 för varje år. Han rekommenderade 175 till min 03:a förra året jämfört med 170 innan till 02:eek:rna :confused: :va ;-)

Håller med, han sa samma sak till mig förra året :confused:
 

Slinke

.....B2.....
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 Supermoto ( SÅLD !!!), KTM SXF/EXC 250 & en liten en!
Basse skrev:
Känns som att Ragnar ökar med 5 för varje år. Han rekommenderade 175 till min 03:a förra året jämfört med 170 innan till 02:eek:rna :confused: :va ;-)


Vet inte .. men kan det vara så att det är någon form av förändring mellan årsmodellerna... Jag tror ju inte det ioförsig.... .. Men men .. jag tog det säkra före det osäkra o slängde på 170 som Ktm rekommenderar... :tummenupp .. tycker att den går bättre nu... rappare på gasen .. :huvet
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bättre superfett med soppa än söndersmält kolv. Effektminskning man får vid tokfett (jämfört med maxeffekt-fett) är så pass liten att det inte märks annat än i bromsbänk. Svartrykande avgasrör är fett. Svartryker den inte lite på fullgas (vid max vridmoment) är den lite för klent bestyckad. Det är bara essen i roadracingen som vågar köra på den lite klena sidan av maxeffektfett för att pressa ur det sista vid väldigt höga varvtal.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Slinke skrev:
Mikuni BST 40 fugge sitter det på... Jag är ju som sagt bara en lekman .. Men det skulle ju vara väldigt trist om jag inte kan lita på en så kallad expert (Ragnar ) Lelles... Men men jag får väl ta o slänga på ett 170 mun stycke för att vara på den säkra sidan.. :confused:

170 är vad jag hade på min BST40 (till en 01-Duke) efter full avstrypning, ombyggt y-rör och FP-pipor. Det var då på den lite fetare sidan vid maxpådrag (vilket är att rekommendera). 175 skulle ha blivit på tok för mycket för att inte tala om 180. Men bäst är som sagt att verifiera i bänk med lambdasond. Jag har svårt att tänka mig sådana förändringar 03 och 04 att man måste öka på ytterligare.
BST40:n kan man förresten fixa till lite, så den ger bättre respons vid snabba gaspådrag (den är ju naturligt seg pga vakuumsliden). Se skiss:
 

Bifogat

  • slide.gif
    slide.gif
    33.8 KB · Visningar: 133
Last edited:

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
TomK skrev:
170 är vad jag hade på min BST40 (till en 01-Duke) efter full avstrypning, ombyggt y-rör och FP-pipor. Det var då på den lite fetare sidan vid maxpådrag (vilket är att rekommendera). 175 skulle ha blivit på tok för mycket för att inte tala om 180. Men bäst är som sagt att verifiera i bänk med lambdasond. Jag har svårt att tänka mig sådana förändringar 03 och 04 att man måste öka på ytterligare.
BST40:n kan man förresten fixa till lite, så den ger bättre respons vid snabba gaspådrag (den är ju naturligt seg pga vakuumsliden). Se skiss:

Det är alltså bara att borra upp de tre hålen med 3mm borr och sen svarar den bättre??
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Honung skrev:
Det är alltså bara att borra upp de tre hålen med 3mm borr och sen svarar den bättre??

Två hål - inte mittenhålet vad du än gör... :) Men annars, ja - det är bara att göra så...
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
TomK skrev:
Två hål - inte mittenhålet vad du än gör... :) Men annars, ja - det är bara att göra så...

Okej såg det när jag tittade på bilden igen :D då blir det till att åka hem o borra då :tummenupp
 

Slinke

.....B2.....
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 Supermoto ( SÅLD !!!), KTM SXF/EXC 250 & en liten en!
TomK skrev:
170 är vad jag hade på min BST40 (till en 01-Duke) efter full avstrypning, ombyggt y-rör och FP-pipor. Det var då på den lite fetare sidan vid maxpådrag (vilket är att rekommendera). 175 skulle ha blivit på tok för mycket för att inte tala om 180. Men bäst är som sagt att verifiera i bänk med lambdasond. Jag har svårt att tänka mig sådana förändringar 03 och 04 att man måste öka på ytterligare.
BST40:n kan man förresten fixa till lite, så den ger bättre respons vid snabba gaspådrag (den är ju naturligt seg pga vakuumsliden). Se skiss:


OK.. Vem har gett dig det tipset att man kan borra upp den..??? Jag är av naturen skeptisk till modningar .. 'hur stor skillnad får jag om jag sätter borren i den...? :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Slinke skrev:
OK.. Vem har gett dig det tipset att man kan borra upp den..??? Jag är av naturen skeptisk till modningar .. 'hur stor skillnad får jag om jag sätter borren i den...? :tummenupp

Dynojet-kit till BST40 har 3,2mm borr med för det ändamålet. Finns för diverse HD och annat som kör med samma fugge. Skillnad ? Tja... en aning...
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
Ja då var det ny borrat, svårt att säga om det vart någon nämnvärd skillnad eftersom jag bara tog en kort sväng för att se om allt funkade som de ska. Sen vart det ett par :öl och sen fortsatte jag i samma anda :fyllisar
 

KTM640Y2K

http://grusbus.nu
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojjlös,men inte länge till!!!
Honung skrev:
Exakt, men det finns ingen här i Östersund som bänkar tyvärr :(

Alviks MC i Sundsvall fixar bänkningen :tummenupp Jag ska dit med min Rally kam,Akrapovic helsystem,Dellorto fugge,640-03 motor med 217 mil från en klotad hoj :fyllisar Ska scanna av test papperet och lägga upp här.
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
KTM640Y2K skrev:
Alviks MC i Sundsvall fixar bänkningen :tummenupp Jag ska dit med min Rally kam,Akrapovic helsystem,Dellorto fugge,640-03 motor med 217 mil från en klotad hoj :fyllisar Ska scanna av test papperet och lägga upp här.

Kanon :tummenupp

Jag tror min går lite för fett men hellre det en för snålt,kollade stiftet igår och det var lite sot på kanten på stiftet vid gängorna men elektroden såg fin ut, ska prova att flytta ner nålen ett hack o justera bränsleskurven en aning.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top