Ktm dagen på gelleråsen imorgon 11/7 ingen ambulans på plats.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Imorgon var det meningen att jag skulle köra med KTM Scandinavia på Gelleråsen men fick i depåboxen nu på kvällen när jag lastade av maskin och tillbehör reda på att det inte kommer finnas ambulans på plats.

Jag har läst i både bekräftelse mailet och infon på KTM scandinavia sidan utan att hitta information om att ambulans inte kommer finnas. Det står inte heller att det kommer finnas på plats.

Jag kommer inte köra utan ambulans på plats då jag vet hur snabbt en olycka kan vara framme en sådan här dag och det kan vara ganska skönt att bli ompysslad inom 2 minuter istället för 20 min.

Nack och ryggskador är tidskritiska och jag vill ha hjälp så snart som möjligt om olyckan är framme.

My 2 cent men alla gör som dom vill.

// En besviken Mojja

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Förstår inte varför man snålar in på en så pass liten utgift. Blir inte mer än nån hundralapp per deltagare och det hoppas jag verkligen att alla är villiga att betala.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
TROR att ambulansen på Gelleråsen kostar 6 lax om jag är rätt informerad och kommer ihåg rätt.

Vid 40 deltagare blir detta en kostnad på 6000/40 = 150 spänn.
150 spänn är en droppe i havet när det gäller en heldagskörning på bana.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Håller med ovan.. jag är en sån där som inte heller kör utan ambulans..

Nog för att det vanliga är att folk vurpar, dammar av sig och kör vidare.. och jag har sluppit de värsta olyckorna.. Men åtminstone några avsvimmade personer, ryggsmärtor och nån som tappade känseln i benen har det blivit..

Kalla mig feg, men hade jag legat där i samma sits så hade jag varit glad över att ambulansen var där på nån minut precis som i ovan beskrivna fall.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
TROR att ambulansen på Gelleråsen kostar 6 lax om jag är rätt informerad och kommer ihåg rätt.

Njaee, lägg på ca 4k per dag så är du mer rätt ute. Men fortfarande som du skrev, en droppe i havet på sätt och vis.

Men det har ingen betydelse, fortfarande en liten utgift i förhållande till värdet på ett människoliv eller möjligheten till rätt vård direkt.
Blir mer förvånad att det får bedrivas mc-verksamhet utan sjukvård på plats.

//Nitrous

Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Njaee, lägg på ca 4k per dag så är du mer rätt ute. Men fortfarande som du skrev, en droppe i havet på sätt och vis.

Men det har ingen betydelse, fortfarande en liten utgift i förhållande till värdet på ett människoliv eller möjligheten till rätt vård direkt.
Blir mer förvånad att det får bedrivas mc-verksamhet utan sjukvård på plats.

//Nitrous

Du om någon har ju koll ;)

Ses på Fredag så gasar vi då istället!!!

// Sandfållan

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Men lasarettet ligger 10 minuter från banan.

Ja fast tyvärr så måste ju ambulansen åka 10 minuter till banan först.... så det blir ca 20 om du måste till sjukan annars 10 min kontra 1-2... .... :7peta
Rätt stor skillnad om det händer nått allvarligt... Är det bara nått mindre kvittar det ju.
Men jag kan förstå själva 'känslan' av att ha en ambulans närvarande.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Ja fast tyvärr så måste ju ambulansen åka 10 minuter till banan först.... så det blir ca 20 .... :7peta
Rätt stor skillnad om det händer nått allvarligt... Är det bara nått mindre kvittar det ju.
Men jag kan förstå själva 'känslan' av att ha en ambulans närvarande.

Trygghetsnarkomanerna kör väl inte bana :hihi

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Det känns dessutom lite taskigt mot övriga om en förare faller och har en talle i näsan och ska ligga kvar tills sjukvårdare lyfter upp han får resten stå och titta på.

Hörde för övrigt på radion att det är stor brist på ambulanssjuksköteskor och förare såhär under semestertider vilket innebär att väntetiderna blir längre än vanligt. Kan ju tänka mig att Ambulansenheten i karlsskoga inte är överbemannad den heller.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Men lasarettet ligger 10 minuter från banan.

Utgår ambulansen från lasarettet i Karlskoga? På många andra ställen utgår de från räddningstjänstens station då de inte är ute på uppdrag. I Gbg har man en anspänningstid som bäst på 20min i stor Göteborg vid Prio 1-larm. Ofta kan man räkna med et tpar minuter till.

Kan hända att anspänningstiden är kortare i Karlskoga så till vida de inte åkt ut på landet och tömt centralorten på bilar. Då kanske det är lika eller till och med längre anspänningstid än så.

Kör man utan sjukvårdskunnig personal och behörig ambulanspersonal för att köra med blåljus i trafik får man, om man nu skall köra över huvud taget, anpassa sin körning därefter.

Personligen avstår jag då hellre och lägger tid/pengar på körning där man har full säkerhet.

// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ligga med svald tunga 10 min eller 1 min vad väljer du? Jag vet vad jag väljer

I see your point och håller med. Fast rent tekniskt är det omöjligt för oss människor att svälja tungan. Men vi kan ju däremot ha blockerad luftväg pga. att huvudet fallit framåt. Men med en lätt åtgärd som att vinkla bak huvudet några grader frigör vi luftvägen för vår medvetslösa kamrat.

Är det så illa att vi behöver denna typen av hjälp föredrar jag inte bara ambulansutbildad personal utan också föråkare/instruktörer/funktionärer som kan frigöra mina luftvägar redan innan ambulansen kommit till platsen. Inte sällan får du vänta mellan 90-180sek innan ambulansen är på plats. Sedan skall de bilda sig en uppfattning om läget. Är det flera förare som är skadade kan det lätt dröja ytterligare en minut (60 sek) innan de kan vinkla bak mitt huvud. En funktionär eller föråkare kan klara detta på halva tiden (totalt sett).

Just my 5 cent´s!

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
I see your point och håller med. Fast rent tekniskt är det omöjligt för oss människor att svälja tungan. Men vi kan ju däremot ha blockerad luftväg pga. att huvudet fallit framåt. Men med en lätt åtgärd som att vinkla bak huvudet några grader frigör vi luftvägen för vår medvetslösa kamrat.

Är det så illa att vi behöver denna typen av hjälp föredrar jag inte bara ambulansutbildad personal utan också föråkare/instruktörer/funktionärer som kan frigöra mina luftvägar redan innan ambulansen kommit till platsen. Inte sällan får du vänta mellan 90-180sek innan ambulansen är på plats. Sedan skall de bilda sig en uppfattning om läget. Är det flera förare som är skadade kan det lätt dröja ytterligare en minut (60 sek) innan de kan vinkla bak mitt huvud. En funktionär eller föråkare kan klara detta på halva tiden (totalt sett).

Just my 5 cent´s!

2-3 minuter måste ju ändå vara jättejättejätte mycket bättre än 12-13

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Ligga med svald tunga 10 min eller 1 min vad väljer du? Jag vet vad jag väljer

jadu det är farligt att leva ;).

Ja du får välja och svälja verkligheten att det finns en risk att svälja sin tunga varje dag. Du kan ramla av hojen utanför banan, någon dåre kan kan köra över dig e.t.c

Du säljer bandäck som är livsfarliga att köra snabbare än 1.15 tider med på gelleråsen, vad väljer du ?

Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Utgår ambulansen från lasarettet i Karlskoga? På många andra ställen utgår de från räddningstjänstens station då de inte är ute på uppdrag. I Gbg har man en anspänningstid som bäst på 20min i stor Göteborg vid Prio 1-larm. Ofta kan man räkna med et tpar minuter till.

Kan hända att anspänningstiden är kortare i Karlskoga så till vida de inte åkt ut på landet och tömt centralorten på bilar. Då kanske det är lika eller till och med längre anspänningstid än så.

Kör man utan sjukvårdskunnig personal och behörig ambulanspersonal för att köra med blåljus i trafik får man, om man nu skall köra över huvud taget, anpassa sin körning därefter.

Personligen avstår jag då hellre och lägger tid/pengar på körning där man har full säkerhet.

// Niklas

Vad menar du med full säkerhet och finns den överhuvudtaget?
Som sagt det finns många faror med att köra bana.
Hög fart i komb med urusla avåkningszoner, inga airfence etc.

När jag själv körde race på slutet av 70 talet var man glad om det fanns en bår.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!