Ktm dagen på gelleråsen imorgon 11/7 ingen ambulans på plats.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
jadu det är farligt att leva ;).

Ja du får välja och svälja verkligheten att det finns en risk att svälja sin tunga varje dag. Du kan ramla av hojen utanför banan, någon dåre kan kan köra över dig e.t.c

Du säljer bandäck som är livsfarliga att köra snabbare än 1.15 tider med på gelleråsen, vad väljer du ?



Mot mitt bättre vetande så ska jag försöka svara på dina frågor.

1 Jag har svalt den krassa verkligheten att jag klarar inte av att hålla igen på banan jag kör fort och det är då jag har roligt.

När jag kör fort och pressar mig så ökar även riskerna för en avåkning alt att någon annan gör något oförutsägbart vilket leder till en krasch.

Jag har inte varit på 1 endaste banddag där det inte varit minst 2 avåkningar, Jag har oxå varit på bandagar där folk slagit sig medvetslösa,brutit bägge benen, Brutit bäcken, Slagit sig medvetslösa o.s.v i alla oändlighet.

Livet är en risk men kan man minimera riskerna på ett enkelt vis och väljer att inte ta till dom hjälpmedel som finns för att göra detta så är MIN ståndpunkt att låta bli att köra på ett sådant arrangemang.

Vi är alla vuxna nog att bestämma själva hur vi vill göra och får stå för våra beslut den dagen det gäller.

Varför skulle däcken som jag säljer vara livsfarliga under 1.15? Jag säger att jag kunde köra 1.15 tider på dom utan problem andra kanske klarar 1.10 tider.

Jag tycker att vi kan vara överens om att tycka olika i denna fråga.


M.v.h Sandfållan
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker det är lite lågt att klaga på ett arrangemang som mig veterligen är utlyst som lite banmys och provkörning av KTM modeller för 500kr/heldag för att de saknar ambulans.

Vill man ha ambulans, rejsgrupp och snabba varvtider finns en uppsjö av andra bandagar för 1200-1800kr.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Hojåkare som gnäller att det är farligt att åka hoj, det var något nytt.
Statistiskt sett verkar det lika "farligt" om inte farligare att åka på gruppkörning på allmän väg då folk klotar titt som tätt även där utan ambulans i varje kurva och avåkningszoner.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Vad menar du med full säkerhet och finns den överhuvudtaget?
Som sagt det finns många faror med att köra bana.
Hög fart i komb med urusla avåkningszoner, inga airfence etc.

Standard för bandagar idag har nått upp till nästan samma nivå som vi haft under lång tid på race. Dvs. traumautbildad personal med rätt att sätta nål och ge smärtlindring samt behörighet att köra med blåljus (påkalla fri väg) ute i trafik.

Det enda som brukar saknas på bandagar är komplett bemannade posteringar samt läkare.

Så jag antar att jag menar just detta med "Full säkerhet".

Om du trodde jag menade att det skulle vara ofarligt att köra hoj i +200 km/h 0,5m bredvid en kompis i ingången på en kurva mm. mm. så vart det en misstolkning.

Jag VET att det kan vara farligt att köra hoj och jag gnäller aldrig eller sällan på säkerheten utan anpassar mig i den mån jag kan/minns/vill/känner för det.


När jag själv körde race på slutet av 70 talet var man glad om det fanns en bår.

På 70-talet var det tillåtet att köra bil utan bälte ens i framsätet. Och man tillät barn sitta obältade i baksätet. ABS, Krockkudde, SIPS, TCS, Bältessträckare, blis och alla andra säkerhetsfunktioner vi har idag fanns inte heller. Trots det kördes det bil och mc.

Jag gissar att även du har vant dig vid en högre säkerhetsnivå rent generellt i livet än på 70-talet så varför inte inom roadracing/bankörning?
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag förstår inte hur ni kan uppfatta det som klagomål när EN person endast förklarar hur HAN resonerar och att han väljer (utan förmaningar) att avstå med motiv/förklaringar som nog får anses vara kloka.

Att hans bedömning inte stämmer med er eller kanske min gör ju inte att det blir ett klagomål per automatik, eller?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Arrangören borde kanske varit lite tydligare med att ambulans inte fanns, men priset var ju därefter också. Om jag redan var på plats och hade betalt såpass små pengar hade jag nog myst runt i komforttempo och njutit av en solig dag på Åsen. Risken är förstås inte 0 då heller, men den är bra mycket mindre än om man laddar fullt.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det står på KCS forum (anmälningstråden) att det inte är någon ambulans på plats. Så jag antar att det blivit en miss i kommunikationen där när icke KTM-ägare blivit inbjudna.

Men det är väl bra, då är det ju nåt som går att förbättra till nästa år.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Det står på KCS forum (anmälningstråden) att det inte är någon ambulans på plats. Så jag antar att det blivit en miss i kommunikationen där när icke KTM-ägare blivit inbjudna.

Men det är väl bra, då är det ju nåt som går att förbättra till nästa år.


Ja någonstans i den 7 sidor långa tråden står det. Inte på första sidan i Infon tyvärr. Var där o kika lite idag och alla verkar sköta sig exemplariskt vilket är skönt :)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag tycker det är lite lågt att klaga på ett arrangemang som mig veterligen är utlyst som lite banmys och provkörning av KTM modeller för 500kr/heldag för att de saknar ambulans.

Vill man ha ambulans, rejsgrupp och snabba varvtider finns en uppsjö av andra bandagar för 1200-1800kr.


Jag kör en uppsjö av andra bandagar för 1200-1800 kr/dagen inga problem med det. Bokade mest Ktm dagen för att AP kör dagen efter och det alltid ger mer med 2 dagar i rad än bara 1 ;)

Var som sagt förbi o kikade lite idag och som alltid annars så pratade man varvtider och hur man kunde förbättra dessa i depån no differens.

Att denna dag inte drog dom snabbaste piloterna och mera mys folk kan jag hålla med dig om.

vid 14.00 tiden hade dom bara haft 2 mindre incidenter hoppas att resten av dagen fortsatte på samma vis :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Inte vet jag om man skall tycka att det är dåligt att tala om allt man INTE har. Känns lite konstigt i mina öron.

Känns mer naturligt, som arrangör, att skylta/locka med det man HAR. Dvs. jag som läsare av annons mm. får själv dra slutsatser att det man inte skriver finns heller inte kommer finnas. Vilket å andra sidan krävs lite erfarenhet för att efterfråga.

Dvs. ansvaret för att ta reda på att dina/mina krav för att köra är uppfyllda ligger hos oss själva inte hos arrangören.

Att jag som arrangör (i vilken sits jag varit flera gånger) ALDRIG skulle arrangera en körning med mc på bana utan sjukvårdsutbildad personal på plats är en helt annan femma. Men smaken ör ju som baken...delad.

Skönt o höra att det verkar fungerat bra utan allvarliga incidenter dock.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top