KTM duke lc4 03:a som låter mer/vibrerar om man släpper ut kopplingen

s87hoal

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
2003, Ktm, Duke
hej. när man startar hojen lämnar den ifrån sig ett vibrerande nästan smått skramlande ljud. detta ljud försvinner ifall du drar in kopplingen eller kör på lite högre varv. är detta kopplingslagret som håller på att ge upp? uppskattar all hjälp hjälp jag kan få!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Japp, det är nog lagret
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Vet inte hur just din låter men det är väl rätt normalt med lite oljud som försvinner när man drar in kopplingen.
 

s87hoal

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
2003, Ktm, Duke
Japp, det är nog lagret

kör man med hojen känner man det tydligt på lägre varv, så fort jag drar in kopplingen blir den genast slät. Får åka till biltema och köpa deras tre-armade lageravdragare, billigare än ktm's . passar på att göra en service över vintern. återkommer efter detta projekt! tack!!

Vet inte hur just din låter men det är väl rätt normalt med lite oljud som försvinner när man drar in kopplingen.

Jag jämfört med lite andra motards som jag är säker på att de har några problem och du hör ingen skillnad med kopplingen inne eller ute. de sa att ljudet o skillnaden blir större med tiden ifall du ignorerar problemet.
 
Last edited:

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Hmmm vill minnas att det skramlar lite mer med kopplingen ur. Ska nog vara så. Haft 2 nya duke som skramlade så.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
En bra koppling med raka och fina lameller frikopplar växellådan varpå den stannar. Så tystare blir det allt. Men det är svårt att höra den lilla skillnaden. LC4or har problem med oljud i kopplingen om jag inte minns fel. Nåt lager där som ger sig med åren. Så det kan vara ide att kolla upp detta.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
skillnad i vibrationer ska du inte känna då är det nog illa. Att det skramlar extra på tomgång med koppling av/på är helt normalt.
 

s87hoal

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
2003, Ktm, Duke
Jag har avdragaren nu. detta blir ett helgprojekt. skadar ju inte av att kika efter. tack för era svar!!
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Är det inte så att de gamla lc4orna med svarta block har ett underdimensionerat kullager till kopplingen?
Detta byter man till speciallagret SKF BC1-0076A som man köper från Ktm.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Är det inte så att de gamla lc4orna med svarta block har ett underdimensionerat kullager till kopplingen?
Detta byter man till speciallagret SKF BC1-0076A som man köper från Ktm.

han har en 03:a som har det nya uppdaterade rull-lagret :p
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top