Ktm eller Husaberg?

Hanks

hellre snabb än snygg
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
525
Tjenare

fick sålt min hoj idag så nu e de dags för motardköp :)
Jag har kollat lite på ktm 525 å husaberg 650, även honda 450.. men vilken ska man ha? å vilken årsmodel? finns de nåra speciella fel man ska tänka på på dom olika märkena?
Tacksam för svar. / Henke

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Hanks skrev:
2312694 Tjenare

Jag har kollat lite på ktm 525 å husaberg 650, även honda 450.. men vilken ska man ha? å vilken årsmodel? finns de nåra speciella fel man ska tänka på på dom olika märkena?

Köpte själv min första motard i våras och jag tittade på samma modeller som du. Valde Honda hm 450 pga design och japansk kvalité plus att jag hört gott om dem. Har faktiskt min till salu nu pga att jag nog ska ha en med lite längre serviceintervaller även om de är tråkigare att köra såklart. Det är en -05 som gått 34 tim, finns annons här på sporthoj!

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
GG EC300
Försök att provköra en av varje, så märker du vilken som passar dig bäst.

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
jag valde 525an pga bra med effekt, lättkört, snyg design + att jag inte hört så mycket om några speciella fel de skulle lida av

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Husa 650
Hanks skrev:
2312694 Tjenare

Klart du ska köra husaberg!!, åk in till fastbike å snacka med honom.
du skulle tagit en längre provtur på min sist så hade du fått känna lite mer

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Lorge skrev:
2313743 Hur är ktm 525 jämfört med husa 650?

Antar att vi pratar gatreggade hojer, så du undrar hur en 525 exc är jämfört med en Husaberg FS650e.
Mitt svar blir kort och enkelt. Svag! Mkt svag t.o.m.
En Honda 450 ska du inte köpa för gatkörning!

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
420 skrev:
2313789 Antar att vi pratar gatreggade hojer, så du undrar hur en 525 exc är jämfört med en Husaberg FS650e.
Mitt svar blir kort och enkelt. Svag! Mkt svag t.o.m.
En Honda 450 ska du inte köpa för gatkörning!

Instämmer med föregående i både påståenden, en 525 :trött står sig väldigt slätt mot en Husaberg 550/650 och en Honda 450 är väldigt liten på gata!

Varför tror du att alla ska hålla på med strokerkit hit o trimkit dit på sina 525or? Det behövs inte på en 650... :)

Mvh
David

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
David P. skrev:
2313821 Instämmer med föregående i både påståenden, en 525 :trött står sig väldigt slätt mot en Husaberg 550/650 och en Honda 450 är väldigt liten på gata!

Varför tror du att alla ska hålla på med strokerkit hit o trimkit dit på sina 525or? Det behövs inte på en 650... :)

Mvh
David

Vad vi tycker vet du nog redan, kvaliten har blivit så mycket bättre på 04-06, fullt jämförbar med KTM, om inte bättre i vissa avseenden.
Husaberg är mer service vänlig samt att det är väldigt lätt att få ännu mera snurr i spisen om det skulle behövas. Kolla bara på Bodinghs som vi är delaktiga i, eller Lill Claes 670cc- går som ett skållat troll.
Honda 450, vi höll på med dessa när Bodingh körde, bra detalj finnish och Honda kvalitet säger ju alltid en del, men inte samma drag i motorn, ska du köra lilla klassen så är den helt OK. Vi har massa balla prylar till Honda oxå.
Hlsn
Thomas

Rusty69

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Hoj
525exc 05
Om man skall ha någon utav dessa hojar mest till stuntåkning borde kanske hondan vara bäst, vikt mässigt????

Hanks

hellre snabb än snygg
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
525
hade ju tänkt å leka på gatan me den, lite bakhjul å framhjul, kanske lite crosskörning me, inte på bana men typ skog å sånt. måste inte ha den me mest pulver i motorn utan den som e roligast å smidig. lutar åt 525 eller husa.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Hanks skrev:
2314465 hade ju tänkt å leka på gatan me den, lite bakhjul å framhjul, kanske lite crosskörning me, inte på bana men typ skog å sånt. måste inte ha den me mest pulver i motorn utan den som e roligast å smidig. lutar åt 525 eller husa.

Av 525, husa o honda så är hondan minst o smidigast, 104 kg torrvikt bara.. :yoparty

Hanks

hellre snabb än snygg
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
525
Geronimo79 skrev:
2314771 Av 525, husa o honda så är hondan minst o smidigast, 104 kg torrvikt bara.. :yoparty

a de e sant.. men e den lika bra på gatan då? me tanke på den lite mindre motorn...

Hanks

hellre snabb än snygg
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
525
Hsb-Chrille skrev:
2314986 Nej. Husaberg for teh win :yoparty

verkar vara många som gillar husan, provkörde en fast bara en liten bit, men den kändes väldit bra å köra, nån som kört både 525 å husa? skulle vilja vet om de e nån större skilnad i smidighet, å service.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Hanks skrev:
2315027 verkar vara många som gillar husan, provkörde en fast bara en liten bit, men den kändes väldit bra å köra, nån som kört både 525 å husa? skulle vilja vet om de e nån större skilnad i smidighet, å service.

Ungefär dubbla intervallerna på ktm'n överlag... Men du måste ju samtidigt köra nästan dubbelt så länge för att komma samma sträcka... eftersom den är så slö... så det tar ju ut varann, menar jag :rolleyes: :hihi
Nåja, någon som kört båda får nog ta och kommentera dedär med prestanda och smidighet, som du säger :)

Hanks

hellre snabb än snygg
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
525
Hsb-Chrille skrev:
2315044 Ungefär dubbla intervallerna på ktm'n överlag... Men du måste ju samtidigt köra nästan dubbelt så länge för att komma samma sträcka... eftersom den är så slö... så det tar ju ut varann, menar jag :rolleyes: :hihi
Nåja, någon som kört båda får nog ta och kommentera dedär med prestanda och smidighet, som du säger :)

asså de e så täta service intervaller på husan?

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM