Ktm eller Husaberg?

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Hanks skrev:
2315063 asså de e så täta service intervaller på husan?
Nej det är inte tätare serviceintervaller på Husa jämfört med ktm 525 eller 560.
Min erfarenhet säger mig att det är mer problem med dessa kottar. Flera som har haft ras i ramlagren på kottarna än på nyare husabergare typ 04 och framåt.
Strokar du en kotte till 576cc ska du byta ramlager innan dom gått 20h, känn på den du.
 

Husaberg 650

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
OLOFSTRÖM
Hoj
Husaberg 650 sm/end - 06
Har själv haft 4 st Husa och är kanon nöjd, har inte haft något haveri alls på någon mer än små enkla fel, men du lär inte få några ras om man byter oljan som man ska var 5:e timme och oljefilter var 10:e timme och ställer ventilerna var 30:e timme så håller den

När den gått 1000 mil så blir de en större motor genomgång byte av lager mm

och detta måste du göra med en KTM också precis samma interval om du köper dig en 525 eller 560 så valet tycker jag är lätt vill du ha lite mer pulver så är de Husa som gäller
 

Hanks

hellre snabb än snygg
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
525
Husaberg 650 skrev:
2315667 Har själv haft 4 st Husa och är kanon nöjd, har inte haft något haveri alls på någon mer än små enkla fel, men du lär inte få några ras om man byter oljan som man ska var 5:e timme och oljefilter var 10:e timme och ställer ventilerna var 30:e timme så håller den

När den gått 1000 mil så blir de en större motor genomgång byte av lager mm

och detta måste du göra med en KTM också precis samma interval om du köper dig en 525 eller 560 så valet tycker jag är lätt vill du ha lite mer pulver så är de Husa som gäller

okej. a husan verkar inte helt fel :) hur e smidigheten om man gämför me ktm, ingen större skilnad lr? hur ofta bytar man kolv? har hört mycke olika all från 50-90 tim..
 

WAKKA

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
blekinge
Hoj
yzf 1000 thunderrace fighterbygge,Yzf750r,crf 450,o en liten fiddy
Hanks skrev:
2316738 okej. a husan verkar inte helt fel :) hur e smidigheten om man gämför me ktm, ingen större skilnad lr? hur ofta bytar man kolv? har hört mycke olika all från 50-90 tim..


e 200 timmar på husan..
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Stoffy skrev:
2315579 Nej det är inte tätare serviceintervaller på Husa jämfört med ktm 525 eller 560.
Min erfarenhet säger mig att det är mer problem med dessa kottar. Flera som har haft ras i ramlagren på kottarna än på nyare husabergare typ 04 och framåt.
Strokar du en kotte till 576cc ska du byta ramlager innan dom gått 20h, känn på den du.
skulle vilja säga allt från 10 till 20h :hihi :död
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Hsb-Chrille skrev:
2317034 :brinnerup Varför i helvete ska dom behöva bytas så ofta?! Är dom mkt mindre än på te x husan eller vad i ? :va
för slitaget blir så otroligt stort. jag skulle inte våga köra mer än MAX 20h med en 580. sen är det dax för ram och vevlager
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
blom skrev:
2317038 för slitaget blir så otroligt stort. jag skulle inte våga köra mer än MAX 20h med en 580. sen är det dax för ram och vevlager

Helvete det får ju husan att verka som rena touringmaskinen!
Men varför blir slitaget större än på te x husan som endå har 80 cc mer? mindre ramlager? mer obalans? sämre smörjning? mycket högre effektuttag?
 

Hanks

hellre snabb än snygg
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
525
finns de nån som vet om de e nån skillnad i smidighet på husan å 525:an? å hur ofta e de kolvbyte på dom båda?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hsb-Chrille skrev:
2317050
Men varför blir slitaget större än på te x husan som endå har 80 cc mer? mindre ramlager? mer obalans? sämre smörjning? mycket högre effektuttag?
Vek Österrikisk motorkonstruktion med mycket flex är nog svaret.
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Hanks skrev:
2317549 finns de nån som vet om de e nån skillnad i smidighet på husan å 525:an? å hur ofta e de kolvbyte på dom båda?

Rev min motor efter ca 195 timmar.Kolv och ringar var väl inom normerna,ventilerna bytte jag likaså alla lager + annat.Enligt boken ska man kolla kolven efter 90timmar,men det är om man tävlar.
 
Last edited:

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
låter som KTM 525 e klen skit asså! :va

konstigt att man inte läser om några ras eller ngt sånt...

har inte testat Husan så kan inte uttala mig om dess effekt kontra 525ans men jag e nöjd som fan me min!
 

Husaberg 650

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
OLOFSTRÖM
Hoj
Husaberg 650 sm/end - 06
Hanks skrev:
2316738 okej. a husan verkar inte helt fel :) hur e smidigheten om man gämför me ktm, ingen större skilnad lr? hur ofta bytar man kolv? har hört mycke olika all från 50-90 tim..


sköter du olje byte och filter samt ventiler så är de bara att tutta och köra i 100 timmar sen blir de en total genomgång av motorn vid 100:e timmen byten av alla lager mm, är de så slitet så byter du kolven också vid 100 timmar annars kör man på om de ser okey ut, men bäst är att byta så har man en fungerande maskin som bara går och går
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
om jag ska va ärlig tror jag det finns gott om pulver i båda hojjarna för en vanlig dödlig. va själv inne på husa ett tag o tycker de e feta men 525an tycker jag e snyggare o kändes lite tryggare me.
får väl se om nån vill låna ut sin husa till mig idag o bevisa att jag gjort ett dåligt köp :argpådato
 

Husaberg 650

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
OLOFSTRÖM
Hoj
Husaberg 650 sm/end - 06
Snoogans skrev:
2318781 Jasså, du menar en Husqvarna 4T från 80-talet :7peta

Husaberg va faktiskt först med 4T motor sen kom Husqvarna. 5 killar från gamla Husqvarna Starta Husaberg innan de va sålt till Cagiva i Italien

dewil skrev:
2318817 om jag ska va ärlig tror jag det finns gott om pulver i båda hojjarna för en vanlig dödlig. va själv inne på husa ett tag o tycker de e feta men 525an tycker jag e snyggare o kändes lite tryggare me.
får väl se om nån vill låna ut sin husa till mig idag o bevisa att jag gjort ett dåligt köp :argpådato

Du kommer säkert va nöjd med din KTM, tror att du även hade blivit nöjd med en Husaberg om du nu valt den i stället

Men du får kanske prova en Husaberg så känner du skillnaden och kanske väljer en Husaberg som andra hoj då du ska byta hoj
 

alex1976tv

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Trosa
Hoj
Honda Goldwing
Hanks skrev:
2314465 hade ju tänkt å leka på gatan me den, lite bakhjul å framhjul, kanske lite crosskörning me, inte på bana men typ skog å sånt. måste inte ha den me mest pulver i motorn utan den som e roligast å smidig. lutar åt 525 eller husa.
Då ska du ha hondan! Smidig och lätt båda i skogen och på slangen..
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top