KTM eller Yamaha?!

robin_lindsten

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Västerås
Hoj
2004 KTM 640 Prestige
Har funderingar på att ta en enduro hoj tex KTM 525EXC och sätta dit de som behövs för Lv-reg och motardhjul eller ska man köpa en motard tex KTM 525 EXC/Super Motard 525cc.
Har även funderingar på Yamaha i samma kubik och ska ha den som väg hoj och enduro tala gärna om fördelar och nackdelar för dessa hojar.
Har läst runt lite vad folk har skrivit och vad som värkar bäst är en KTM eller har jag fel
Robin
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
KTM EXC hojarna är lv-reggade från års -03 o framåt. 525 tror jag är ett bra val om du kanske både ska köra enduro/grus samt gata - lite mer vrid än tex yamaha wr 450 + att dem är 6 vxl vilket är oerhört bra om du man kör gata. Husqvarnas nyare modeller funkar oxå bra samt givetvis husa 450/550/650:tummenupp
 

robin_lindsten

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Västerås
Hoj
2004 KTM 640 Prestige
KTM EXC hojarna är lv-reggade från års -03 o framåt. 525 tror jag är ett bra val om du kanske både ska köra enduro/grus samt gata - lite mer vrid än tex yamaha wr 450 + att dem är 6 vxl vilket är oerhört bra om du man kör gata. Husqvarnas nyare modeller funkar oxå bra samt givetvis husa 450/550/650:tummenupp

Problemet är att jag har en budjet på ca 30 tusen ska man köpa en ren motard eller tex ktm exc som är enduro preppad och köpa motard kitt medallt det innebär och är det lagligt att sätta dit motardhjul på en enduro som inte har samma däck dimentioner blir de reg-bes?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ska det inte kosta mer än 30K och vara lv-reggat kanske du skulle kolla på xr 600?
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
En motard för 30k är ganska svårt att hitta bland de hojar du listar.

Mitt tips till dig är att köpa en WR450 -03 enduro (billigast så) och sedan luskamma blocket efter ett par motardfälgar tills du hittar ett par billiga! Då har du en hoj du kan köra med de vanliga endurofälgarna tills vidare med tills du sparat ihop till ett par motardfälgar.
Sök på forumet så hittar du mycket fakta om den hojen!

/Robin
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
HAHAH att du ens frågar när valet är självklart.... En Yamaha så klart ktm suger get pung om man gämför med japanska hojar... :tummenupp
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Problemet är att jag har en budjet på ca 30 tusen ska man köpa en ren motard eller tex ktm exc som är enduro preppad och köpa motard kitt medallt det innebär och är det lagligt att sätta dit motardhjul på en enduro som inte har samma däck dimentioner blir de reg-bes?

Rent krasst så kanske det kan bli problem om ngt händer och man ändrat på hjuldimensionen men tror inte det betyder så mkt, finns ju många som sätter större hjul på sina bilar än vad som står i reg.beviset och det påverkar ju även bilens egenskaper. Som ngn skrev så blir det svårt att hitta en racemotard för 30000:- utan då kanske du får kolla på tex yamaha ttr el. liknande men det är ju stora skillnader jämfört med tex EXC eller WR. Annars leta upp en EXC i enduroutförande och köp löst motardkit till senare men jag är ganska övertygad att det i slutändan blir dyrare än att hitta en motard från början som man sen lättare o billigare hittar endurohjul till. Lycka till med köpet vad det än blir:tummenupp
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Finns det nån bra förklaring för dessa årsmodeller?
Varför inga före eller efter har de med uppdateringar å pris att göra
kan tänka mig att gå upp till 40 tusen men då får ja vänta lite längre innan ja kan komma ut på gatan
:tummenupp
03 och bakåt pga att yamman är pålitligare. 04 och frammåt pga att KTM kommit ifatt i kvalitet och känns mer modern rakt igenom samt halva priset på reservdelar.
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Skramlaha innan 03? Är inte det 426 som saknar elstart? Isåfall skulle jag aldrig köpa den, har ingen elstart på min racemotard och det suger fan balle då man står och är helt slut.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Skramlaha innan 03? Är inte det 426 som saknar elstart? Isåfall skulle jag aldrig köpa den, har ingen elstart på min racemotard och det suger fan balle då man står och är helt slut.
Jag tolkade det som att han ska åka gata å där blir man ju inte så slut men håller med att elstart skulle sitta fint. :tungan
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
03 och bakåt pga att yamman är pålitligare. 04 och frammåt pga att KTM kommit ifatt i kvalitet och känns mer modern rakt igenom samt halva priset på reservdelar.

du kan omöjligt mena det du säger:confused: skulle möjligtvis vara ktm 08a som kommit ikapp annars känns det som att man kan handla reservdelar till dom på järn&maskin
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
du kan omöjligt mena det du säger:confused: skulle möjligtvis vara ktm 08a som kommit ikapp annars känns det som att man kan handla reservdelar till dom på järn&maskin
Handla delar på järn och maskin? Försår inte riktigt vad du menar. :va Enligt mina erfarenheter så är dom nyare kottarna väldigt hållbara, fast jag åker mest med dom som åker gata. Du kanske har andra erfarenheter som åker bana.
 

robin_lindsten

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Västerås
Hoj
2004 KTM 640 Prestige
Ska åka mycket på vägen och i skogen som enduro och prova att köra lite bana. Åkte till Funbike i västerås i dag och pratade lite med dem om både KTM, Yamaha och husa de tyckte att jag skulle satsa på en Yamaha först och sen KTM och husa skulle ja inte ens fundera på (citat du köper bara en massa problem är det nott som går sönder så blir de stora ras = dyrt).
De sa även att ja skulle köpa en färdig motard och skaffa endurohjul och inte tvärs om som ja hade i tankarna, det skulle bli billigare så.

Tack för alla svar börjar att få ett hum om motarderna :tummenupp
MVH Robin I Västerås
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
03 och bakåt pga att yamman är pålitligare. 04 och frammåt pga att KTM kommit ifatt i kvalitet och känns mer modern rakt igenom samt halva priset på reservdelar.

Håller med! Hade aldrig problem med min Yamaha WR450 -03. Gick som fan helt enkelt :) Det är en bra hoj! Men om du (tex) står står o velar mellan en 525 -04 och en wr450 -04 så är valet ganska svårt (enligt mig). KTM´en har ju billigare reservdelar, så det skulle i så fall vara det som gör att jag väljer KTM denna gång. Kubikmässigt är dessa hojar ganska likvärdiga i prestanda tycker jag. Har iofs inte kört min exc speciellt mycket, men när jag körde min wr450 sommaren -07 så va det INGA problem att hänga med andra motarder, nästan tvärt om :)

Så gå efter plånbok och smak helt enkelt!

/Robin
 

Solid snake

Guest
Ska åka mycket på vägen och i skogen som enduro och prova att köra lite bana. Åkte till Funbike i västerås i dag och pratade lite med dem om både KTM, Yamaha och husa de tyckte att jag skulle satsa på en Yamaha först och sen KTM och husa skulle ja inte ens fundera på (citat du köper bara en massa problem är det nott som går sönder så blir de stora ras = dyrt).
De sa även att ja skulle köpa en färdig motard och skaffa endurohjul och inte tvärs om som ja hade i tankarna, det skulle bli billigare så.

Tack för alla svar börjar att få ett hum om motarderna :tummenupp
MVH Robin I Västerås
En färdig motard väger mycket, om du nu tänker köpa nån 6XX.

Den lättaste är ju 660, väger 138 om jag inte minns fel, 625 väger 146 och 640 är nog över 150kg.

Jämför med 525 EXC som väger 115 torr typ, men den får du köpa som enduro, finns ju de som säljer med ett motardkit dessutom.
 

robin_lindsten

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Västerås
Hoj
2004 KTM 640 Prestige
En färdig motard väger mycket, om du nu tänker köpa nån 6XX.

Den lättaste är ju 660, väger 138 om jag inte minns fel, 625 väger 146 och 640 är nog över 150kg.

Jämför med 525 EXC som väger 115 torr typ, men den får du köpa som enduro, finns ju de som säljer med ett motardkit dessutom.

Jag för står inte att dem med störst cc väger minst och den med minst cc ligger i mitten och 640 över 150kg :va
Det låter mer lågiskt att den med störst cc väger mest och sedan går det neråt men men de kanske är olika på olika fabrikat.
Jag är mest intresserad av 4xx och 5xx vad de väger och effekten på dem även andra märken än Yamaha och KTM
EJ Husaberg!
 

Solid snake

Guest
Jag för står inte att dem med störst cc väger minst och den med minst cc ligger i mitten och 640 över 150kg :va
Det låter mer lågiskt att den med störst cc väger mest och sedan går det neråt men men de kanske är olika på olika fabrikat.
Jag är mest intresserad av 4xx och 5xx vad de väger och effekten på dem även andra märken än Yamaha och KTM
EJ Husaberg!
625 och 640 har lika stor motor, 625 har dock en annan förgasare som är bättre.

Sen har 640 en del extragrejer som inte behövs.

660 väger minst för den saknar elstart och lite sånt, har dessutom bakram av alu istället för stål som 625/640 har, dock är jag osäker på om 660 från 05 och framåt har alubakram.

Jag hade satsat på en 5XX istället om du ska köra enduro med den också, 30kg mindre märks, speciellt i skogen.

525an ligger nog runt 45-50 hästar på slangen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top