KTM Exc 125 hjälp??

myslex

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
KTM EXC 125
Hejsan!
Nyligen blivit ägare till en Enduro reggad KTM EXC 125:a, Är väldigt nöjd med mitt köp och ångrar det inte för en sekund.
Men det finns ju lite o tänka på. Somsagt är det ju en cross från början och jag är medveten om att dem behöver servning.
(Använder hojen till att köra på landsväg)
Några mindre saker jag tänker på justnu när jag kör är att byta växellådsolja varje 5:e körtimma, samt att kolla till luftfiltret varje 6:e körtimma, och att jag kör med 3% blandning i tanken.
Även när jag varit ute o det blivit o köra i skogen har jag skruvat upp dämparna för att lätta trycket för att inte få läckars..
(kollar även kylarvattnet)

Nåväl, Ni erfarna grabbar o flickor, finns det nått mer jag behöver iakta när jag kör med min hoj? Har fått höra att Kolven har en tendens till att gå sönder, Vad kostar ifall sånt att laga, och HUR ofta beräknas jag kolla till kolven?
Somsagt, finns det nått mer jag behöver tänka på för att det inte ska bli knas, säg gärna till.
Det är somsagt en E-reggad KTM EXC 125cc, -98 årsmodell.

Tack för svar
MVH
Alex

bild på pärlan
Nu har den dock ändrats lite på, och den har Motard däck och annat fix=)

exc125006.jpg
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Till att börja med kan du ju försöka Lv-regga den.

Kolv bytes när den är slut ;)...Lite svårt att säga när man en gång om året kanske.
 

myslex

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
KTM EXC 125
Skönt o höra,
Fick höra från nån knickedick som sa att man var tvungen o byta den var tredje vecka? pf.

Och hur vet jag att kolven är slut då? =P
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
hahaha, sicken :tomten


Det vet jag faktiskt inte men om inget annat hör du när det börjar skrammla :död


Då är det dags att byta!
 

myslex

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
KTM EXC 125
Låter bra, annars då? har jag fått med allt? (det där med att byta växellådsolja och det där?)

Är det verklinge lika nödvändigt o göra rent luftfiltret varje 6:e timme när man inte ens kör i grustag?

Och hur viktigt är det att det sker på den 6:e timmen, säg att jag är 2 timmar hemmifrån o jag ligger på 5h 30min körtid - o jag har inga saker med mig? hur gör jag?

Förresten är den högt drevad så den har ett JÄVLA axx. lyfter ju på nästan alla växlar..
Råder du mig till att dreva om den så jag får en högre toppfart o lite mindre axx så den kanske inte reser sig, eller va tycks? ;)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Brukar du tvätta luftfiltret på din moppe var 6:e timme. Nej, precis.

Det tillverkaren rekommenderar angående luftfiltret gäller ju när man kör i sand å skit.



Det med växellådsolja har antagligen också att göra med hur man kör, crossväxlingar osv. Sen är det väl inte på minuten sex timmar man bör byta vid.

+- Någon timma är skit samma.
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
här är vad jag tror :

1 byt kolv efter typ 2-300 mil, även om den inte är dålig (sådanna saker kan gå fort)
2 växelåde olja kan du byte ca 2-3 gågner på en sesong
3 lutfilter 1 gång per sesong
4 kör på "lyx" olja, lika bra...
5 dreva upp den så den inte vavar så mycket, drar minder soppa + att du spar kolven
6 släng upp några bilder på den me MS kittet.. :Bugar :drool

täng poå att jag inte e nån expert, men om jag hadde en sådan skönhet så skulle jag behandla på åvanstående sett :tummenupp
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
med mina erfarenhets-begränsningar inom området kan jag bara säga att på en cross bör kolven bytas var 15:e körtimme, men om du inte kör som man gör på crossbana och om du drevar om den lite så kan du nog ha den iaf i ca 20 körtimmar. och se till att ha en RIKTIGT bra olja i den.

och som emcom säger, upp med bilder så man får se SM kittet :p
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
NiklasL skrev:
2136967 med mina erfarenhets-begränsningar inom området kan jag bara säga att på en cross bör kolven bytas var 15:e körtimme, men om du inte kör som man gör på crossbana och om du drevar om den lite så kan du nog ha den iaf i ca 20 körtimmar. och se till att ha en RIKTIGT bra olja i den.

och som emcom säger, upp med bilder så man får se SM kittet :p


Det låter ganska överdrivet.

Jag prata med en som kör enduro ungefär varje helg och han bytar kolv ungefär en gång om året.
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
NiklasL skrev:
2136967 med mina erfarenhets-begränsningar inom området kan jag bara säga att på en cross bör kolven bytas var 15:e körtimme, men om du inte kör som man gör på crossbana och om du drevar om den lite så kan du nog ha den iaf i ca 20 körtimmar. och se till att ha en RIKTIGT bra olja i den.

och som emcom säger, upp med bilder så man får se SM kittet :p


Om man kör på elitnivå ja.

Jag hade en cross till lek där hemma i 3 år och jag bytte kolven endast en gång.
 

<Anton>

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Som dom andra har sagt, kör på bra olja och köp hem 14 drev fram o 40-45 drev bak. Angående servicen kan du ju ta för vana att mitt i säsongen byta olja kolla filtret eventuellt tvätta det, samma sak när du ställer av den för vintern o då tar du o kollar kolven också. Allt detta med service intervaller beror ju delvis på hur du kör, och ingen kan säga exakt när du ska byta sakerna, skaffa dig en egen uppfattning, kolla in hur lång tid det tar för filtret o bli smutsigt tex.

Snygg hoj förresten :tummenupp

Edit: Du kan säkert smälla på ett 15 drev fram eftersom du antaglien inte har hydralisk koppling (eller har ja fel). Har ett liggandes, splitter nytt.
 
Last edited:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
myslex skrev:
2136790 Hejsan!
Nyligen blivit ägare till en Enduro reggad KTM EXC 125:a, Är väldigt nöjd med mitt köp och ångrar det inte för en sekund.
Men det finns ju lite o tänka på. Somsagt är det ju en cross från början och jag är medveten om att dem behöver servning.
(Använder hojen till att köra på landsväg)
Några mindre saker jag tänker på justnu när jag kör är att byta växellådsolja varje 5:e körtimma, samt att kolla till luftfiltret varje 6:e körtimma, och att jag kör med 3% blandning i tanken.
Även när jag varit ute o det blivit o köra i skogen har jag skruvat upp dämparna för att lätta trycket för att inte få läckars..
(kollar även kylarvattnet)

Nåväl, Ni erfarna grabbar o flickor, finns det nått mer jag behöver iakta när jag kör med min hoj? Har fått höra att Kolven har en tendens till att gå sönder, Vad kostar ifall sånt att laga, och HUR ofta beräknas jag kolla till kolven?
Somsagt, finns det nått mer jag behöver tänka på för att det inte ska bli knas, säg gärna till.
Det är somsagt en E-reggad KTM EXC 125cc, -98 årsmodell.

Tack för svar
MVH
Alex

bild på pärlan
Nu har den dock ändrats lite på, och den har Motard däck och annat fix=)
du ska inte köra på vägen om du inte har LV-reggat henne :ajjabajja
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
-Rosen- skrev:
2138308 men blir dödad av polisen och våldtagen i fängelset.
Är den reggad på 11kw eller under så är han ju naturligtvis påväg till bana. Dock lite jobbigt med sm däck, men det är ju bara att säga att det var så lätt med enduro däck så man ville ha lite mera utmaning :tungan:hihi
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Lundgren skrev:
2138319 Är den reggad på 11kw eller under så är han ju naturligtvis påväg till bana. Dock lite jobbigt med sm däck, men det är ju bara att säga att det var så lätt med enduro däck så man ville ha lite mera utmaning :tungan:hihi
man måste ha körkort för att få köra hojen även om den är enduro reggad. plus att snuten kan kolla om det är en träning där han säger
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
-Rosen- skrev:
2138321 man måste ha körkort för att få köra hojen även om den är enduro reggad. plus att snuten kan kolla om det är en träning där han säger
Ahh just ja tänkte inte på att han inte hade körtkort :huvet Okej då han kan vara påväg till verkstad :p
 

myslex

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
KTM EXC 125
Kul med alla svar,
För att upplysa er litegran så är jag påväg att ta lätt MC kort nu för hojen, och det är inte alla poliser som kommer se skillnad på enduro o lätt MC, men om dem gör det är jag ute o tränar enduro,
(skaffar förståss licens till MC klubb för att intyga detta)

=p
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
myslex skrev:
2138339 Kul med alla svar,
För att upplysa er litegran så är jag påväg att ta lätt MC kort nu för hojen, och det är inte alla poliser som kommer se skillnad på enduro o lätt MC, men om dem gör det är jag ute o tränar enduro,
(skaffar förståss licens till MC klubb för att intyga detta)

=p
men det måste ju vara en svemo licensierad träning, jag hade reggat in hojen, det kostar trots allt inte så mycket
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top