KTM EXC 450 vs 525

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Har idag en EXC 450 som jag skaffat motardhjul till och klurar nu på en 525 då det sista tiden blivit mer motard (bana + gatbus) än enduro. Hade tidigare en 520 men tyckte den var för bra för skogen, dock provade jag aldrig denna på bana.

Undrar hur 525 är på bana jämfört 450, 450'n är ju väldigt smidig att hantera, lider man av att 525 har större motor i form av hanterbarhet (chassit är ju detsamma)? En annan anledning till byte är att 525 rimligen inte behöver varvas lika hårt som 450 och därmed hålla längre.

Ett annat alternativ är kanske att skaffa ett helsystem till 450'n för att få mer drag i den men jag gissar att man inte kommer upp i samma klass som 525 utan att lägga en halv förmögenhet...
 

b-man

VFHC Member
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Mölndal
Hoj
KTM Superduke
mada skrev:
Har idag en EXC 450 som jag skaffat motardhjul till och klurar nu på en 525 då det sista tiden blivit mer motard (bana + gatbus) än enduro. Hade tidigare en 520 men tyckte den var för bra för skogen, dock provade jag aldrig denna på bana.

Undrar hur 525 är på bana jämfört 450, 450'n är ju väldigt smidig att hantera, lider man av att 525 har större motor i form av hanterbarhet (chassit är ju detsamma)? En annan anledning till byte är att 525 rimligen inte behöver varvas lika hårt som 450 och därmed hålla längre.

Ett annat alternativ är kanske att skaffa ett helsystem till 450'n för att få mer drag i den men jag gissar att man inte kommer upp i samma klass som 525 utan att lägga en halv förmögenhet...

Jag hat kört båda två och jag måste säga att det känns inte som nån större skillnad varken viktmässigt eller prestandamässigt, dock stämmer det att 450 behöver varvas mer.....

Just nu står en polares 450 i garaget med 540 kit, den går rätt bra kan jag intyga....Kanske ett alternativ till att byta hela hojen.....
 

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
Tro om man tar död på en sån maskin (525) om man ligger och kör tillåfrån jobbet körningar eller om den pallar för det , det är ju trots allt en KTM :kär

Är klart sugen på en 525 så man kan börja om med skogsåkningen samtidigt som man får en klart potent banhoj!! (med motardhjul då förståss) :)
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
520/525 (har ju "bara" en 520) är verkligen driftsäkra.
Går både bra och mjukt.
Tror inte det skiljer så mkt mellan 450 och 525.
Personligen tror jag det är mest registret som du märker.
Vikten är ganska samma och den slutgiltiga effekten tror jag spelar mkt liten roll. Min har gått klockrent ända tills nu.
Nu har jag elfel.
Hoppas på att hitta det snarast, säsongen blir ju inte längre direkt...
 

Määt

orange
Gick med
16 May 2004
Ort
Luleå
Hoj
525 -04, CIG14E, JH110X, Ski-Doo Summit 800X 144" -04, Arctic Cat Thundercat 1000 -98 [såld]
Har en 525:a som jag åker allt från MX, enduro till motard och gatåkning med. Jag är grymt nöjd och maken till mångsidig hoj får man leta efter.

Om du kör mycket enduro bör du betänka att 525 är om inte annat ännu mer svårkörd i enduroslingan pga registret än 450. Det är i alla fall för mycket för mig att hantera på ett sätt som spar på krafterna.

Som nämts tidigare är det ingen större skillnad på toppeffekten mellan 450 och 525, men 450:n har lite smalare register och får därmed varvas lite mer.

Men ska du inte tävla i enduro, så rekommenderar jag 525:an. Eller varför inte göra som b-man tipsar ...... 540 kit på 450:n
 

mriders

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Ödeshög
Hoj
HVA 525 SMR
mriders skrev:
Ingen som kan jämföra de 2 ovan omtalade hojarna med en honda 450?
Någon. Måset ju veta vad jag ska ha för en :)

men är väl bara testa, testa och åter testa som gäller antar jag. Bara hoppas man fixar så man kan testa dom då med.... :/
 

minitrail

Ny medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
Jakobsberg
Hoj
KTM exc 525 -05
Har en crf 450sm ,och upplever den som alltför rejsig. den är ok med motardhjulen,men med crosshjulen var den för vass i mitt tycke.
Ktm :en har bättre vrid,och känns därför snällare att köra.
 

X3M

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
28 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CBR600 fighter-ratbike
Hänger på tråden lite.
E sugen på att skaffa en EXC 400/450. Tänkte ha den till att köra enduro, cross och busa som motard på gatan.

Hur är det med serviceintervallerna på dom egentligen. Byta olja och filter ofta vet jag. Men vad säger boken? Och hur är det med lite större renoveringar typ kolvbyte m.m. Hur ofta bör det göras? Märker man att det är dax att byta kolv eller måste man plocka ner hojen för att få reda på det?

/Magnus
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
X3M skrev:
Hänger på tråden lite.
E sugen på att skaffa en EXC 400/450. Tänkte ha den till att köra enduro, cross och busa som motard på gatan.

Hur är det med serviceintervallerna på dom egentligen. Byta olja och filter ofta vet jag. Men vad säger boken? Och hur är det med lite större renoveringar typ kolvbyte m.m. Hur ofta bör det göras? Märker man att det är dax att byta kolv eller måste man plocka ner hojen för att få reda på det?

/Magnus
Jag byter olja + 2st filter var 10:e timme. lager till kammen ska bytas efter 45h. kolv efter 100h.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
trådlyft menmen

jag satt nyss å undrade lite vad man ska skaffa efter 125an (även fast det är extremt tidigt nu)
tänkte mellan 400, 450 och 525

:tungan

kan väl lika gärna fråga på då :)

vad ska man försöka hitta sen?
tänker nog köra motard, men även en del gata
400 har väl mindre effekt, vilket är på sätt o vis ett plus för en nybörjare
450 max som är tillåtet i 450-klassen
medans uppfattningen jag fått av 525 är att den är bättre anpassad för gatåk än dom andra
men om man kör 525 måste man väl köra i stora klassen?

och hur håller hojarna för gatkörning?

dra gärna vilken som är bäst för vad, för- och nackdelar osv :)
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Polarens 525 ligger på >300h oöppnad, mest gatåka, still going strong!
Är väl inte och rekommendera, men så hårt han kör kan jag inte annat än imponeras.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Polarens 525 ligger på >300h oöppnad, mest gatåka, still going strong!
Är väl inte och rekommendera, men så hårt han kör kan jag inte annat än imponeras.

men då har den ju hållit ganska bra :)
fast hur är det att köpa begagnad endurohoj?
bara slitet o elände eller?
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag anser att motorn på en endurohoj oftast är i bättre skick än en som gått gata!
Sällan man kan ge på eller använda höga varv i endurospåret. Däremot blir det repor på plast, ram sving osv av sån användning om man hänger upp sig på sånt.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag anser att motorn på en endurohoj oftast är i bättre skick än en som gått gata!
Sällan man kan ge på eller använda höga varv i endurospåret. Däremot blir det repor på plast, ram sving osv av sån användning om man hänger upp sig på sånt.

stämmer det att tävlingskört är bra om man ska köpa beggat?
för då är väl servicen skött och allt
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det är ju svårt och svara på. Jag tror de flesta med 525 sköter om den som man ska, att följa magkänslan brukar vara bra.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top