Ktm exc 530, husa fs 570 & husa fs 650

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Har ju haft en Husa 650 -06 tidigare med Akra helsystem och tyckte det var en ganska rolig hoj, frågan jag ställer mig är hur de andra ovan nämnda hojarna är i jämförelse? Det jag inte riktigt gillade med Husan var att den var ganska bred framtill över tanken i alla fall. Jämfört med en CRF 450 HM tycker jag ändå att Husan var rätt mkt bättre på det mesta, åtminstone för gatkörning. Men där borde väl finnas fler här på Sporthoj som ställt sig samma frågor gällande dessa 3 cyklar? Tycker både att 530:n samt FS 570:n är riktigt snygga hojar - dock bara lite rädd för att dem kan vara för klena på gata jämfört med 650:n, eller?? Så om någon kört alla dessa får den gärna skriva några rader vad den tycker..

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Har bara kört 650in men tycker man den e för bred över tanken så finns de en alutank som gör hojen smidigare... Å visst e de en grym cykel!

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Jag kör en 530, gjort sen februari.
Det är en helt underbar motorcykel, effekten räcker gott å väl för gata även om mycket vill ha mer. Grymt bra justerbar fjädring original (fast många klagar).
Den är hur smidig som helt och väldigt lättkörd!
Som sagt har haft den sen februari å när man sladdade med den på vinten var den väldigt snäll och enkel att leka med.
Har haft motardhjul i kanske en månad och på den tiden har ja gått från att knappt våga lyfta framhjulen till att köra från 10-90km/h (1:an-4:an) på bakhjulet.
Den är jättesmal fram så om man vill kan man sitta hur långt fram som helst, kan i stort sett sitta uppe på tanken utan att det ens känns konstigt.
Jag älskar hojen å är skitnöjd, en jätterolig bushoj med nog effekt för gata!
I helgen ska ja åka till Åland med den, blir totalt 60 mil. Och ja kan ju säga att de e då den enda nackdelen kommer uppenbara sig ordentligt, smärta i röven!:tungan :huvet

E de nå du undrar så e de bara fråga på!:yoparty

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Är grymt nöjd med min 530.
Körde kinnekulle förra helgen och hade inga problem att hänga med. (förrutom på rakan)
Har ägt en hel del KTMér och även kört det mesta i motardväg.

Provkör en så känner du med en gång att det är rätt hoj! :rolleyes::tungan:D

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Mina 2 cent.

Har inte kört någon 530 men 560or och 525or. Äger för tillfället både en 570 och en 650. 570n är rejält trimmad och ger ungefär lika mycket effekt som 650n (644cc och dubbelsystem) men ändå upplevs 650 som köttigare. Att en 530 kommer upplevas klenare är rätt uppenbart tycker jag. Och trots störst motor och ungefär samma effekt upplevs min 690 som en stor stark ardenner mot båda husorna. Stor, stark, lite sävlig och väldigt väldigt snäll.
Vet inte hur mottaglig en 530 är för trim men 560orna är, precis som 650orna, tacksamma att trimma. 570n inte lika mycket tyvärr.

Tydliga siffror...
CRF = 450cc
530 = 510cc (+50cc)
570 = 565cc (+55cc)
650 = 628/644cc (+60cc/75cc)
Cube är kanske inte allt, framförallt inte på bana, men det gör en del för känslan.

Min 650 är till salu men jag överväger klart att försöka behålla den och enbart använda den som gathoj. Alltså: För gata håller jag 650n som bäst i gänget du överväger.

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Ursäkta att jag kapar tråden, men bättre det än att starta en ny tyckte jag :)

Jag har precis köpt mig en Husa 650 och det jag undrar är vart man kan hitta plast och dekaler till den förutom hos karlströms motor?

Till Ktm fanns det ju drösvis men med husan var det betydligt svårare att hitta någon bra webbshop.
Och ja, jag har testat google å hittar ändå inte det jag vill ha :(

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Falken: Har du letat på www.ebay.de och www.ebay.co.uk?
Där hittade jag lite godis till min Husa 650 -04 när jag hade den.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ja förmodligen är där väl ganska stor skillnad mellan husa 650:n & ktm:n när det gäller motorn & effekten vilket är kul för gatkörning. Samtidigt tror jag ktm:n + 570:n är lite mindre & smidigare vilket väger till deras fördel. Om man skulle jämföra t.ex crf 450 hm med öppen luftburk + slipon mot ktm:n, är det i princip ingen skillnad eller är den klart märkbar?

JAS666

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Hoj
Husaberg FE 570
Ja precis,vart då?
När jag köpte ny plast förra året vill jag minnas att bara bakänden kostade någonstans runt 800,utan dekaler......

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
falken skrev:
Nej, den vägen hade jag helt glömt bort. Tack!
Men hur är det att handla därifrån? Har aldrig gjort det och tycker det verkar mest krångligt :)

Det är väldigt enkelt. Regga dig på ebay och skaffa ett Paypal konto.

Hos paypal kan du antingen föra över pengar dit eller ha visakortet kopplat till ditt paypalkonto.
Jag har kortet kopplat dit, haft så i flera år. Då dras pengarna på en gång.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Det är väldigt enkelt. Regga dig på ebay och skaffa ett Paypal konto.

Hos paypal kan du antingen föra över pengar dit eller ha visakortet kopplat till ditt paypalkonto.
Jag har kortet kopplat dit, haft så i flera år. Då dras pengarna på en gång.

Jag skickade efter mitt från någon försäljare i Umeå eller om det var i Örnsköldsvik. Plasten till husan komplett med allt är billigt. Ring någon återförsäljare, max 1100:- för all plast.. Och några hundringar för dekalerna.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Nej, den vägen hade jag helt glömt bort. Tack!
Men hur är det att handla därifrån? Har aldrig gjort det och tycker det verkar mest krångligt :)

Ebay är väldigt lätt att handla ifrån lättare än man tror faktiskt.

Angående dekalerna finns det olika dekalfirmor som ritar och tillverkar det du vill ha...

Någon annan som har något tips hur man kan få tanken smalare ut att köpa en aluminium tank?

jonesy76

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Husaberg & Suzuki
Jag märkte också ganska snabbt att den kändes
bred över tanken, kör Husa 650,
det var inte mina gamla 640 el 690 tycker jag.

Last edited:

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Aa okej update om KTM 530 nu då =)
Så... Igår åkte ja 60 mil på den, till åland, runt där och hem igen.
Det gick hur bra som helst. Lite ont i arslet men då va de bara ställa sig upp 1 min så släppte det! Fick mycket ondare av XR 600an.
Det enda som var lite jobbigt va att ja har originaltank (9L tank - 0,48L/Milen) så ja behövde tanka ganska ofta.
Annars var det inga problem!
Som sagt, fråga om du undrar något!

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke