Ktm exc modeller 12 kw från fabrik

gissla

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Storstad
Hoj
450st kåttar från 2012
Hej jag kollar lite på en Ktm exc lv reggad. Men vad jag förstår är
Dessa strypta från fabrik på runt 12kw och levereras oftast med strypningar i låda.
Vilka risker finns det med att köra ostrypt? Märker någon skillnad osv?
Alla som kör dessa hojar åker väl inte runt på 12kw??

Vet att det finns många trådar ang detta men de gäller oftast 25kw.

Hur har dom tänkt här??
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Risken med att köra ostrypt fast reggad som strypt är väl att om det kommer fram så gäller inte försäkringen har jag hört.

Sen bör det märkas en rejäl skillnad på 12kw och den ostrypt. En 450 4-taktare har väl runt 40-50hk.
 

gissla

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Storstad
Hoj
450st kåttar från 2012
Risken med att köra ostrypt fast reggad som strypt är väl att om det kommer fram så gäller inte försäkringen har jag hört.

Sen bör det märkas en rejäl skillnad på 12kw och den ostrypt. En 450 4-taktare har väl runt 40-50hk.

Tack för svar. Sen är ju frågan om polisen stoppar en så fort de ser att det är en 12kware :/
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Mycket frågor nu...

Köpte du hojen? Att köra strypt är inget alternativ så det behöver du inte ens överväga, oavsett vilka eventuella konsekvenser att köra ostrypt medför. Bara att plocka bort.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Om gissla har A obegränsad så är det åtminstone inte olovlig körning även om hojen har mer än 25kw (A begränsad) eller 35kw (A2).
Däremot skulle det kunna strida mot helfordonsgodkännande. Men i princip om man har en 'vanlig' hoj och sätter på slipon eller helsystem, byter luftfilter och power commander eller motsvarande och lyckas klämma ur några kusar extra borde man rent principiellt ha samma problem.

Kan inte reglerna runt helfordonsgodkännande så bra. Men egentligen är det väl meningen att hojen ska vara så original som möjligt.

När folk hade A begränsad så hände det ju att folk körde ostrypta hojar med långt över 25kw. Därför började försäkringsbolagen att räkna på original/ursprungseffekten oavsett om hojen var registrerad som strypt eller inte. De med A begränsad fick ändå inte köra hojen om den var ostrypt.
Men om det finns någon effektsiffra på full effekt så kanske man kan uppge den till försäkringsbolaget?
Fast om KTM bara har den typad med strypt effekt kanske inte det heller blir riktigt bra.

Släng iväg ett mail till KTM och fråga om den finns som LV godkänd i fulleffektsutförande.
Gör den det så kan du uppge fulleffekt till försäkringsbolagen (om de inte redan har den uppgiften någonstans). Finns den enbart LV godkänd i strypt utförande så håller du käft om vad den har som fulleffekt och antingen kör den strypt eller 'trimmad'.

Vet inte riktigt vad som gäller om man kör en hoj som ska vara helfordonsgodkänd och den är trimmad. Men det är åtminstone inte olovlig körning om du har A obegränsad.
 

gissla

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Storstad
Hoj
450st kåttar från 2012
Mycket frågor nu...

Köpte du hojen? Att köra strypt är inget alternativ så det behöver du inte ens överväga, oavsett vilka eventuella konsekvenser att köra ostrypt medför. Bara att plocka bort.
Ne men är bra sugen. Frågar man inget får man ingenting veta :)

Om gissla har A obegränsad så är det åtminstone inte olovlig körning även om hojen har mer än 25kw (A begränsad) eller 35kw (A2).
Däremot skulle det kunna strida mot helfordonsgodkännande. Men i princip om man har en 'vanlig' hoj och sätter på slipon eller helsystem, byter luftfilter och power commander eller motsvarande och lyckas klämma ur några kusar extra borde man rent principiellt ha samma problem.

Kan inte reglerna runt helfordonsgodkännande så bra. Men egentligen är det väl meningen att hojen ska vara så original som möjligt.

När folk hade A begränsad så hände det ju att folk körde ostrypta hojar med långt över 25kw. Därför började försäkringsbolagen att räkna på original/ursprungseffekten oavsett om hojen var registrerad som strypt eller inte. De med A begränsad fick ändå inte köra hojen om den var ostrypt.
Men om det finns någon effektsiffra på full effekt så kanske man kan uppge den till försäkringsbolaget?
Fast om KTM bara har den typad med strypt effekt kanske inte det heller blir riktigt bra.

Släng iväg ett mail till KTM och fråga om den finns som LV godkänd i fulleffektsutförande.
Gör den det så kan du uppge fulleffekt till försäkringsbolagen (om de inte redan har den uppgiften någonstans). Finns den enbart LV godkänd i strypt utförande så håller du käft om vad den har som fulleffekt och antingen kör den strypt eller 'trimmad'.

Vet inte riktigt vad som gäller om man kör en hoj som ska vara helfordonsgodkänd och den är trimmad. Men det är åtminstone inte olovlig körning om du har A obegränsad.

Tack för ett mycket utförligt svar, var det jag funderade över. Slut med frågor, klart slut:yoparty
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Alla Ktm/Husaberger är strypta från fabrik för att klara diverse buller och miljökrav. Sedan är dom oftast typade för 93-97km/h och duger därför inte som uppkörningshoj då den gränsen är minst 100km/h :brinnerup (OT)
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top