Om gissla har A obegränsad så är det åtminstone inte olovlig körning även om hojen har mer än 25kw (A begränsad) eller 35kw (A2).
Däremot skulle det kunna strida mot helfordonsgodkännande. Men i princip om man har en 'vanlig' hoj och sätter på slipon eller helsystem, byter luftfilter och power commander eller motsvarande och lyckas klämma ur några kusar extra borde man rent principiellt ha samma problem.
Kan inte reglerna runt helfordonsgodkännande så bra. Men egentligen är det väl meningen att hojen ska vara så original som möjligt.
När folk hade A begränsad så hände det ju att folk körde ostrypta hojar med långt över 25kw. Därför började försäkringsbolagen att räkna på original/ursprungseffekten oavsett om hojen var registrerad som strypt eller inte. De med A begränsad fick ändå inte köra hojen om den var ostrypt.
Men om det finns någon effektsiffra på full effekt så kanske man kan uppge den till försäkringsbolaget?
Fast om KTM bara har den typad med strypt effekt kanske inte det heller blir riktigt bra.
Släng iväg ett mail till KTM och fråga om den finns som LV godkänd i fulleffektsutförande.
Gör den det så kan du uppge fulleffekt till försäkringsbolagen (om de inte redan har den uppgiften någonstans). Finns den enbart LV godkänd i strypt utförande så håller du käft om vad den har som fulleffekt och antingen kör den strypt eller 'trimmad'.
Vet inte riktigt vad som gäller om man kör en hoj som ska vara helfordonsgodkänd och den är trimmad. Men det är åtminstone inte olovlig körning om du har A obegränsad.