KTM exc125 hjälp nybörjare, frågor

Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
får ursäkta rubriken, är 14 år och har förhoppningsvis en ktm exc125 på ingång.
tänkte b.l.a köpa sm fälgar till den, undrar då om nån ban/sm-åkare har slicks elr andra bandäck som jag får köpa ut då jag inte får åka på väg än?
har inte råd med nya

tänkte va med på bankurser/bandagar och lite sånt men finns det nån satt åldersgräns? krav på körkort?

en till fråga, tänkte fixa den ungefär som på bilden
(tack DSL-FZR för bilden)
och undrar då om man kan köra vit plast från början? elr gulnar den så man skulle lacka original plasten? går det att köra med ett lager klarlack över vit plast?

mycket frågor och hoppas på många svar då jag inte kan nåt vidare, men man försöker lära sig:näsblod

Bifogat

• ktmexc1251copy.jpg
    ktmexc1251copy.jpg
    154.2 KB · Visningar: 118

Whonz

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
GASGAS EC 300 -13 Nordic
Jag är 16 år och började med motard i sommras (15år).
Du kan köpa däck av förare ja men jag tycker de är bättre köpa nya slicks som är hårdare isåfall även om jag älskar mjuka :D
Och nu vet jag inte vart du bor men slicks är inte svårt att få tag i om du har normala dimensioner.
Så kan du köpa "motard kit" som innehåller fälgar med bättre frambroms, jag hittade mitt på blocket för 10 då var det med motard fjädrar och väldigt fräscht.

Bandagar och kurser har jag ingen aning om men kör du på vanliga motard banor så är de bara krav på du måste vara med i en klubb och ha med dig en förälder, det är ju en bonus om du kan gasa, bromsa och växla ^^

Hoppas jag har svarat på din fråga, har du fler frågor till mig kan du pm:a :)

Whonz

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
GASGAS EC 300 -13 Nordic
Ktm har inga problem med färgerna eller behålla dom om du inte misshandlar de grovt.
Jag har haft ktm i ett år nu och kör enduro så grisar ner cykeln grovt då är de högtrycka av med kanske lite avfettnings medel och mina kåpor har alltid varit vita och aldrig sätt en ktm med bleknad vit plast heller.
Men skulle du nu lyckas var de väl bara att köpa ett vit klister ark och köra över för de är de jag antar du gör med kolfibern.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det är mycket bättre med vit plast än lackad plast. Lacken har tendens att bli bortriven/släppa... Det tar många år för vit plast att gulna, det är inget som du kommer hinna uppleva på den där cykeln :)

Som sagt så finns det oftast inga ålderskrav och det är ganska mycket slappare på supermoto-träningar än på RR-banor (där vill du ändå inte vara me din cykel). Eftersom du inte är 18 så måste någon förmyndare skriva på/medverka vid träningen

Nya slicks kostar miljarders... De jag använder kostar 5500 paret i butik utan rabatt. Hade du bott här i krokarna hade jag kunnat avvara nåt däck som gått nån träning med aprilian (har det vart halvdant väder är typ hälften kvar). Mina framdäck är dock 16,5", och det är ingen bra dimension om du ska ha gat-däck sen. Har du nån som rullar förbi här i Skellefteå så kan jag skicka ett bakdäck åt dig om jag har kvar nåt beg sen förra säsongen. På 125an går det inte mycket däck, när du dessutom är nybörjare så klarar du dig säkert på ett sånt däck hela sommaren. Jag använder medium dessutom, för hållbarheten.

Jag tycker inte du ska fundera så mycket på utseendet förns du ska börja hänga vid korvmojjen med cykeln, på bana lär du vurpa flera gånger ;) Jag är ikull typ varje/varannan träning :tummenupp

*Edit, tips är att skaffa 5" bakfälg (bredd såklart). Det använder jag på min 200 SX (och gamla 125 SX). Det blir enklare att hitta däck då

Last edited:

Doh-

Kollar i kors
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha Wr 125 x och 2st veteraner
precis :) skaffa ett helvitt kåpset eller liknande, dekaler och liknande lär ju iaf inte sitta kvar länge....

Whonz

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
GASGAS EC 300 -13 Nordic
precis skaffa ett helvitt kåpset eller liknande, dekaler och liknande lär ju iaf inte sitta kvar länge....
Då är de något som inte stämmer, de sitter riktigt bra och ger bra rep skydd för plasten för stickers är billigare än kåpor :banana
Så är de ju bara köpa stickers från ktm själva de är inga problem.

Men jag håller med Olof, spara dekal trimningen!

Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Det är mycket bättre med vit plast än lackad plast. Lacken har tendens att bli bortriven/släppa... Det tar många år för vit plast att gulna, det är inget som du kommer hinna uppleva på den där cykeln :)

Som sagt så finns det oftast inga ålderskrav och det är ganska mycket slappare på supermoto-träningar än på RR-banor (där vill du ändå inte vara me din cykel). Eftersom du inte är 18 så måste någon förmyndare skriva på/medverka vid träningen

Nya slicks kostar miljarders... De jag använder kostar 5500 paret i butik utan rabatt. Hade du bott här i krokarna hade jag kunnat avvara nåt däck som gått nån träning med aprilian (har det vart halvdant väder är typ hälften kvar). Mina framdäck är dock 16,5", och det är ingen bra dimension om du ska ha gat-däck sen. Har du nån som rullar förbi här i Skellefteå så kan jag skicka ett bakdäck åt dig om jag har kvar nåt beg sen förra säsongen. På 125an går det inte mycket däck, när du dessutom är nybörjare så klarar du dig säkert på ett sånt däck hela sommaren. Jag använder medium dessutom, för hållbarheten.

Jag tycker inte du ska fundera så mycket på utseendet förns du ska börja hänga vid korvmojjen med cykeln, på bana lär du vurpa flera gånger ;) Jag är ikull typ varje/varannan träning :tummenupp

*Edit, tips är att skaffa 5" bakfälg (bredd såklart). Det använder jag på min 200 SX (och gamla 125 SX). Det blir enklare att hitta däck då

pengarna är ju problemet, men precis, däcken går ju inte mkt, köper jag vitt kåpset så kan jag ju sätta på orignial skärmar vid banturer.
dessutom draperar jag bara skärmarna och materialet kan jag skaffa fram via kontakter:banana:yoparty
http://www.24mx.se/crossdelar/Motard_fälgar_17"_+_17"_med_däck/21036//////
dom här tänkte jag på, har inte direkt råd med annat, men hittar nån av er som läser 5" brett till rimligt pris så länka gärna!

angående att hämta däck så tror faktiskt att jag själv kan komma på besök:D
jag och en kompis hade nämligen tänkt oss en tur norr över framåt vår kanten:näsblod
orkade inte citera er andra, men tack för svaren!

fast du olof? du kanske har fälgar också? :va
till vilket pris hade du isånafall tänkt släppa dom för?:krama

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Köp begagnade fälgar av nån räserkille, det får du under den där slanten (snabbt svar måst iväg nuuu)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Fyllosar som slet i mig :p

Du kan få tag i ett par fälgar som e halvrisiga till utseendet för runt 4000 kr, av någon som tävlar/tävlat. Jag tycker INTE det är värt att lägga pengarna på dem där. Fälgar kan man snygga upp ganska lätt. Jag har tyvärr inga fälgar över

Styr förbi här ifall ni ska uppöver, äre väder kanske vi kan åka lite. Det beror iofs på när ni har vår :p Vi har det nog lite senare än er ;)

Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Fyllosar som slet i mig :p

Du kan få tag i ett par fälgar som e halvrisiga till utseendet för runt 4000 kr, av någon som tävlar/tävlat. Jag tycker INTE det är värt att lägga pengarna på dem där. Fälgar kan man snygga upp ganska lätt. Jag har tyvärr inga fälgar över

Styr förbi här ifall ni ska uppöver, äre väder kanske vi kan åka lite. Det beror iofs på när ni har vår :p Vi har det nog lite senare än er ;)
haha okej, så det var partaj.
du har helt rätt, jag lägger faktiskt hellre pengar på ett par riktiga men lite risiga fälgar istället för ett par dåliga som ser lite halvdant ut.
funktion före form! :banana
ni får väl aldrig ens vår:D men det skulle absolut inte va fel att ta en sväng :Bugar:yoparty

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
haha okej, så det var partaj.
du har helt rätt, jag lägger faktiskt hellre pengar på ett par riktiga men lite risiga fälgar istället för ett par dåliga som ser lite halvdant ut.
funktion före form! :banana
ni får väl aldrig ens vår:D men det skulle absolut inte va fel att ta en sväng :Bugar:yoparty

Haha jo det kommer en vår så småningom ;)

Jag var och kikade i däckslagret, hade ett gäng framdäck men bara ett bakdäck, det är lite gummi kvar på det, räcker nog några turer till banan iaf :)

Adiz^

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2009
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Lånar din tråd lite, var skulle ni rekommendera att man köper sm-fälgar samt ett på street däck? helst ett svenskt företag.:tungan

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Lånar din tråd lite, var skulle ni rekommendera att man köper sm-fälgar samt ett på street däck? helst ett svenskt företag.:tungan

Ska du ha riktiga fälgar och köpa nya fälgar så har jofrab (garage24) bra grejor (talon/excel). Du kan säkert gulla till dig nån rabatt hos en återförsäljare. Jag tycker inte att det är petnoga med bra däck på en supermoto när du ska köra på vägen. Oavsett hur bra däck man har så ska man ta det chill med att luta ikull

Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Haha jo det kommer en vår så småningom ;)

Jag var och kikade i däckslagret, hade ett gäng framdäck men bara ett bakdäck, det är lite gummi kvar på det, räcker nog några turer till banan iaf :)
låter finemang, motorcykeln kommer dröja längre än väntat, men kan köpas nån gång i slutet på mars skulle jag tro :yoparty
och innan dess är jag ju knappast i behov av bandäck :D
förresten, vad är det för däck?:tungan

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
låter finemang, motorcykeln kommer dröja längre än väntat, men kan köpas nån gång i slutet på mars skulle jag tro :yoparty
och innan dess är jag ju knappast i behov av bandäck :D
förresten, vad är det för däck?:tungan

Bridgestone BM02Z 165/60-17 (tror det är 60). Det är bridgestones supermoto-specifika race gummi. Listpris är 2800 kr :tummenupp

Adiz^

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2009
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Ska du ha riktiga fälgar och köpa nya fälgar så har jofrab (garage24) bra grejor (talon/excel). Du kan säkert gulla till dig nån rabatt hos en återförsäljare. Jag tycker inte att det är petnoga med bra däck på en supermoto när du ska köra på vägen. Oavsett hur bra däck man har så ska man ta det chill med att luta ikull
Ok tar så mkt!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...