KTM flyttar produktion till kina.

Volvo XC60 T8 tillverkas i Kina och säljs i Sverige. Så länge verksamheten styrs upp från Europa blir säkert kvalitén bra. Made in Japan var lika med skit en gång i tiden. Kineserna kanske också kan bättra sig.

Ja, Kina och Indien kommer säkert styra upp kvaliteten med tiden. Dock tror jag inte man kan jämföra rakt av då japaner verkar vara ett särskilt släkte med avseende på kvalitet, stolthet i arbetet och personlig heder. På gott och kanske rätt mycket ont. Jag är inte övertygad om att den genomsnittliga indiska eller kinesiska fabriksägaren tänker på samma sätt, ens i framtiden.
 
Vi har ju skog o kör mycket i skog med kärra efter honda500 4 hjuling.. och hondorna har väll inte varit felfria heller. Startmotorer o att el växlingen krånglar. Detta kan bli dyrt.. variomat ar bättre i det fallet.

Jasså cf krånglar. Forklara..
Jag funderar på en cf1000 med bandsats för att kunna ta genvägar över mossar.. skall jag undvika?

Nu var det ingen 1000cc jag hade av CF utan en -16 CF450 långa modellen
Drivlinan väsnades mycket på den, den blev extremt varm från motorn/variatorn vid smygkörning , gillade inte insprutningen, huckrade på tomgång och gick inte helt rent vid körning i lägre hastigheter, det blev även en del ytrost på skruvskallar och andra detaljer
Sen tycker jag man känner överlag att det är sämre kvalite på reglage/knappar och plast.
Jag hade några fel också, luftburk som fylldes med olja för en felaktig evakueringsslang och bromsslangar till frambromsen som gick sönder på båda sidor, nåt relä som vattenfylldes.
Handlaren åtgärdade allt på garanti utan konstigheter, men blir drygt att åka in med den på släp varannan månad ändå.
Men dom kan ju ha fått till kvaliten nu på dom större modellerna, hörde att det var nån ny Bosch insprutning nu på 800/1000cc.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Får mig att tänka på den Kinesiska fabrikant som basade över tillverkning av Sonys mobiltelefoner, han beslutade sig för att köpa in ett mycket billigare lim än vad Sony rekommenderade, och stoppa mellanskillnaden i egen ficka med följden av att displayerna poppade loss på Sonys lurar.
Kommer man kanske sluta helt med tätningsmassa och fungerande packboxar nu?
 
Tillverkningsland är nog skit samma. Det är varumärket som betyder något. Inte bara som garant för god kvalitetskontroll i tillverkningsprocessen, utan sedan också till 100% i distributionsledet. En vilja att bygga upp en fungerande organisation och skapa goodwill kring varumärket, oavsett världsdel och marknad: typ, ett rejält handlarnät, verkstäder och inte minst fullföljda garantiåtaganden. De österikiska joddlarkungarna i KTM verkar för länge sedan passerat allt sånt. Om det sedan är av arrogans till handeln och/eller kunderna vettefan? Det mest förvånande är väl snarast att folk ändå tycks vilja se mellan fingrarna på alla tillkortakommanden och bara rakt av köper det där: ready to race.

Well, lycka till, KTM...
 
Nyckeln är kvalitetskontrollen. Iphone tillverkas bland annat i Kina och det finns inte en smartphone på marknaden som matchar kvaliten på en Iphone.
(äger en samsung ifall nån skulle undra)

KTM har inte direkt haft ett dunder-rykte när dom hade sin produktion i österrike så jag hade inte brytt mig så mycket om hojen är ihopbyggd av Ling-ling i norra Kina direkt.
 
Brorsonen hade en plastmoppe tillverkad av CF, körde och kom hem å klagade att han fick styret i magen??
Moppen satt ihop med plastkåporna, en av svetsarna satt bredvid en rörskarv...
 
Nu var det ingen 1000cc jag hade av CF utan en -16 CF450 långa modellen
Drivlinan väsnades mycket på den, den blev extremt varm från motorn/variatorn vid smygkörning , gillade inte insprutningen, huckrade på tomgång och gick inte helt rent vid körning i lägre hastigheter, det blev även en del ytrost på skruvskallar och andra detaljer
Sen tycker jag man känner överlag att det är sämre kvalite på reglage/knappar och plast.
Jag hade några fel också, luftburk som fylldes med olja för en felaktig evakueringsslang och bromsslangar till frambromsen som gick sönder på båda sidor, nåt relä som vattenfylldes.
Handlaren åtgärdade allt på garanti utan konstigheter, men blir drygt att åka in med den på släp varannan månad ändå.
Men dom kan ju ha fått till kvaliten nu på dom större modellerna, hörde att det var nån ny Bosch insprutning nu på 800/1000cc.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej tack för svaret..

Då är jag lugn CF har pressat upp kvalliten mycket sedan 16. 800 var my strul med 820 var bättre 850 helt ny maskin o som jag fattar motor. 1000 har samma långchassie som 850 men med en helt ny motor.

CF har i dag närmare 30% ensamma av 4hjulings marknaden i sverige dom andra 10 märkena delar pa 70% och jag vet en 850 som har tuffat snart 1000 mil på landsväg enbart med normala servisar.

150,000 med bandsats är jäkligt prisvärt canam arktikcatt honda suzuki yamaha är dom pengarna +bandsats ..

Sedan så sa importören att köper man service satsen så gäller garantin oavsett om jag eller någon annan servar bara kvitto på satsen och bilder från servicen finns.

Och som du själv skrev verkar dom vara otroligt generösa med garanti om man jämför med KTM som enbart har garanti på pappret och total vägrar att ta i problem hojar.

Får fundera vidare på detta..
 
Last edited:
Hej tack för svaret..

Då är jag lugn CF har pressat upp kvalliten mycket sedan 16. 800 var my strul med 820 var bättre 850 helt ny maskin o som jag fattar motor. 1000 har samma långchassie som 850 men med en helt ny motor.

CF har i dag närmare 30% ensamma av 4hjulings marknaden i sverige dom andra 10 märkena delar pa 70% och jag vet en 850 som har tuffat snart 1000 mil på landsväg enbart med normala servisar.

150,000 med bandsats är jäkligt prisvärt canam arktikcatt honda suzuki yamaha är dom pengarna +bandsats ..

Sedan så sa importören att köper man service satsen så gäller garantin oavsett om jag eller någon annan servar bara kvitto på satsen och bilder från servicen finns.

Och som du själv skrev verkar dom vara otroligt generösa med garanti om man jämför med KTM som enbart har garanti på pappret och total vägrar att ta i problem hojar.

Får fundera vidare på detta..

Jag tycker att det låter som att du redan intalat dig själv om vad du ska köpa


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag tycker att det låter som att du redan intalat dig själv om vad du ska köpa


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nja så enkelt är det inte att sälja någonting till mej för dom pengarna.. vet hur mycket jag får jobba i skogen för att få tillbaka dom:fakta

Men om en sådan CF inte krånglar så är det väldigt prisvärt.. har kollat på många beg grizzly o med 6-800 timmar har dom ett pris på runt 60+ :-

Att då kunna få nytt för nästan bara momsen med 5års garanti e lockande.

Bandsatsen e ju standard så den passar många modeller som jag fattade..

Hondan vi har fick nya STORA hjul med GROVT traktor mönster men på mossar hjälper inte stora grova däck om man går igenom grässvålen..
 
Hondan vi har fick nya STORA hjul med GROVT traktor mönster men på mossar hjälper inte stora grova däck om man går igenom grässvålen..

Lite offtopic, men jag är inte så imponerad av bandsatserna på fyrhjuling , tar sig lite bättre än med stora hjul, men är det för mjukt så gräver banden ner sig direkt också och maskinen hänger upp sig på underredet.
På lös snö funkar dom inte alls bra, om det inte är så lite snö att den kan gå på botten.
Dom funkar i närheten inte lika bra som en snöskoter, för lite bandyta som driver framåt , vill mest gräva neråt.
Sen går ju bandsatsen så tungt att man får ligga på halvgas hela tiden bara för att ta sig fram, sörplar soppa som fan .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Okey. Då skippar jag detta med band.

Tråden återgår till hurvida KTM får en kvalitets höjning med samarbetet med CF moto eller om CF moto får en kvalitets sänkning av att använda KTM,s motorer i sina leksaker.

Mvh
 
Okey. Då skippar jag detta med band.

Tråden återgår till hurvida KTM får en kvalitets höjning med samarbetet med CF moto eller om CF moto får en kvalitets sänkning av att använda KTM,s motorer i sina leksaker.

Mvh

En UTV side by side från CF med KTMs 1290 motor hade nog inte varit helt fel


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag är inte längre säker på att produktion i Kina eller sydostasien är dåligt ur kvalitetssynpunkt. I alla fall inte då de jämförs mot lågbetald amerikansk eller östeuropeisk arbetskraft. BMW såväl som Triumph har ju under ett antal år kört ganska mycket av sin produktion i Thailand.

^^^Given kommentar,snart är väl allt från Öhlins kinatillverkat..
 
Funderar över hur stor andel av komponenterna i en (skriv in valfritt varumärke) som är tillverkat i det stora koldrivna landet i öster redan idag...?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top